امروز سه شنبه، ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

سازوکار بورس کالا، ۱۰هزار میلیارد تومان رانت را از بازار خودرو حذف کرد

محمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: استفاده از سازوکار بورس کالا موجب حذف رانت شد و این سازوکار باعث شد که در همین مدت کوتاه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان رانت از این بازار حذف شود.

به گزارش فراسو به نقل از خانه ملت، محمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: استفاده از سازوکار بورس کالا موجب حذف رانت شد در واقع قیمت خودرو در بازار از بهای آن در بورس کالا بیش‌تر است و استفاده از این سازوکار باعث شد که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان رانت از این حوزه حذف شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس تصریح کرد: برای ساماندهی صنعت خودرو باید گام‌هایی مانند رشد تیراژ تولید، ارتقای کیفیت، واردات و… برداشته شود که با افزایش عرضه، قیمت خودرو کاهش یابد و خودرو که در حال حاضر به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده، مصرفی شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به این پرسش که عرضه خودرو در بورس کالا به معنای آن نیست که خودرو به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است؟ تصریح کرد: از آنجا که میزان تولید این کالا نسبت به تقاضا کم است، در این شرایط یا از سازوکار مزایده استفاده می‌شود یا قرعه‌کشی، که سازوکار قرعه‌کشی نوعی بخت‌آزمایی است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به ضرورت حذف قیمت‌گذاری دستوری به منظور کاهش زیان انباشته خودروسازان و توجه به واردات خودرو به منظور تامین نیاز مردم، تصریح کرد: خودروسازان نباید امکان مدیریت بازار را داشته باشند و باید روزبه روز بر تیراژ تولیدات خود بیافزایند، وزارت صمت نیز باید نظارت جدی بر سازوکار عرضه خودروسازان داشته باشد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/EP3v1b