امروز شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

درخواست ستاد ملی جمعیت از پژوهشکده بیمه برای طراحی محصولات تکافل ویژه خانواده‌های پر جمعیت و زوج‌های نابارور

طی نشست تخصصی که روز چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ با حضور دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه، دکتر انسیه کتابچی معاون برنامه‌ریزی، پایش و ارزیابی ستاد ملی جمعیت، خانم دکتر رهسپار مشاور دبیر ستاد ملی جمعیت ریاست جمهوری، اعضای کارگروه تکافل و معاونین پژوهشکده بیمه برگزار گردید، درخصوص طراحی محصولات تکافل ویژه خانواده‌های پر جمعیت و زوج‌های نابارور توسط پژوهشکده بیمه و ظرفیت‌های تکافل در این حوزه بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، در این دیدار که به درخواست معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری و با هدف بررسی ظرفیت‌های تکافل در طراحی و عرضه پوشش‌های حمایتی برای خانوارهای پر جمعیت و زوج‌های نابارور برگزار شد، دکتر عسگری پس از ابراز خرسندی از حضور معاون و مشاور دبیر ستاد ملی جمعیت در پژوهشکده بیمه به معرفی اعضای حاضر در نشست پرداخت و تصریح کرد؛ تکافل خاص کشورها و ملت‌های مسلمان نیست و جذابیت‌های آن به سبب مزایای متعدد نسبت به بیمه‌های رایج موجب اقبال غیر مسلمانان به این محصولات نیز شده است.
دکتر عسگری با اشاره به تلاش‌های پژوهشکده بیمه در راستای پیاده‌سازی نظام تکافل در کشور، به راه‌اندازی کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه و تاسیس شورای فقهی صنعت بیمه طی دو سال گذشته اشاره و تصریح کرد؛ تکافل به هیچ وجه، مختص اهل سنت نبوده و  متعلق به تمامی آحاد و اقشار جوامع می‌باشد و پژوهشکده بیمه نیز از ابتدا با چنین رویکردی به مسیر  راه‌اندازی تکافل در کشور ورود کرده است. چارچوب عملیاتی ارائه محصولات تکافل در ایران نیز توسط کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه و بر اساس چارچوب عملیاتی تکافل مالزی ۲۰۱۳ بومی‌سازی شده است.
دکتر عسگری با اشاره به اعطای مجوز ارائه پنجره تکافل از سوی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به ده شرکت بیمه تاکید کرد، برخی از این شرکت‌ها به صورت جداگانه مذاکراتی با علمای اهل سنت استان‌های مختلف انجام داده‌اند و در خصوص پذیرش و مقبولیت تکافل از سوی جامعه اهل سنت ایران نیز هیچ‌گونه نگرانی و محدودیتی وجود نخواهد داشت و تمامی الگوهای مورد استفاده در تکافل شامل مضاربه، وکالت، وقف و الگوهای ترکیبی که در سایر کشورهای اسلامی نیز در حال اجرا هستند، منطبق با اصول و قواعد فقه شیعه و اهل سنت می‌باشد.
دکتر عسگری در پایان سخنان خود با اعلام آمادگی کامل پژوهشکده بیمه برای به کارگیری ظرفیت‌های موجود در زمینه همکاری با ستاد ملی جمعیت در قالب انعقاد تفاهم‌نامه با این نهاد، به تشریح فعالیت‌ها و دستاوردهای تعاملات بین‌المللی پژوهشکده بیمه در زمینه بیمه، تکافل و مالی اسلامی پرداخت و تصریح کرد؛ کلیه این اقدامات در راستای تاکیدات نهاد ریاست جمهوری، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بیمه مرکزی ج.ا.ایران صورت پذیرفته است و پژوهشکده بیمه در تعاملات بین‌المللی آتی خود، بهره‌مندی از دانش و تجربیات کشورهای پیشرو در حوزه تکافل در زمینه موضوعات خاص تکافل مانند طراحی و ارائه محصولات جدید برای حمایت از خانواده‌های پرجمعیت و زوجین نابارور را مد نظر قرار خواهد داد.
در ادامه دکتر انسیه کتابچی معاون برنامه‌ریزی، پایش و ارزیابی ستاد ملی جمعیت به بیان فلسفه برگزاری این دیدار پرداخت و خاطرنشان کرد، ستاد ملی جمعیت با برگزاری نشست مشترک با پژوهشکده بیمه قصد دارد ضمن آشنایی بیشتر با حوزه تکافل، ظرفیت‌های موجود در تکافل و مزایای آن نسبت به بیمه رایج برای حمایت از خانوارهای پرجمعیت به ویژه برای مادران و زوج‌های نابارور را شناسایی نماید و در راستای تهیه مصوبات لازم و ایجاد ظرفیت‌های جدید به منظور حمایت از خانواده‌های پرجمعیت، زنان و زوج‌های نابارور با بهره‌برداری از محصولات تکافلی گام بردارد.
وی همچنین خواستار بحث و تبادل نظر در خصوص تاسیس صندوق تکافل و آشنایی با ریسک‌ها و ضررهایی شد که به واسطه عرضه محصولات جدید تکافل از خانواده‌ها دور خواهد شد و در بیمه رایج کمتر به آن توجه شده است و یا هزینه‌های بیشتری را برای خانواده ایجاد می‌کند.
دکتر کتابچی تصریح کرد، هزینه‌های ناباروری بسیار بیشتر از حق‌بیمه پرداختی توسط زوجین نابارور می‌باشد به طوری که در سال گذشته معادل ۱۷۷۰ میلیارد ریال بودجه ناباروری برای پوشش ‌تفاوت حق بیمه دریافتی از زوجین نابارور و هزینه‌های ناباروری توسط دولت اختصاص داده شده است.
دکتر کتابچی افزود چهارچوب‌های ترسیم شده برای حمایت از زنان خانه‌دار این است که این قشر ضمن برخورداری از بیمه‌های اجتماعی، مشمول بازنشستگی نیز بشوند و برای ستاد ملی جمعیت که حمایت از خانواده‌های پرجمعیت، زنان خانه‌دار و زوجین نابارور را مستلزم تخصیص اعتبار کلان از سوی دولت می‌داند، تکافل می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. اکنون سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا این امکان برای زوجین نابارور وجود دارد که با پرداخت مبالغ کم در قالب حق اشتراک، خدمات تکافل را دریافت نمایند و تکافل به چه صورت و تا چه میزان می‌تواند هزینه‌های بالای ناباروری را پوشش دهد؟
وی بیمه زنان خانه‌دار، بیمه درمانی دوران بارداری و زایمان و بیمه‌های ناباروری را در زمره مهم‌ترین طرحهای بیمه‌ای مربوط به فعالیت ستاد ملی جمعیت دانست و اعلام کرد، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مشتاق است تا اطلاعات تخصصی پیرامون طرح‌های تکافلی قابل اجرا و همچنین ضمانت سرمایه‌گذاری‌های این حوزه را دریافت نماید.
وی خاطرنشان کرد از نگاه یکی از ایده‌پردازان حوزه تکافل، پوشش‌های بیمه رایج ممکن است در شرایط بحران‌زا پوشش‌های مناسب را برای حمایت از خانواده‌ها نداشته باشد و جوامع لاجرم به سمت تکافل پیش خواهند رفت لذا بررسی ادبیات این موضوع ضرورت ویژه‌ای دارد. همچنین بخش عظیمی از جمعیت ایران متشکل از اهل تسنن هستند و ایجاد ادبیات مشترک بین اهل تسنن و تشیع، به واسطه ارائه محصولات و راهکارهای جامع منجر به افزایش کارآمدی خدمات خواهد شد. در این راستا ستاد ملی جمعیت آمادگی کامل خود را برای همکاری با پژوهشکده بیمه در راستای رسیدن به ادبیات مشترک میان نهاد ریاست جمهوری، پژوهشکده بیمه و سایر ذینفعان این حوزه اعلام می‌دارد تا طراحی و ارائه محصول تکافلی ویژه حمایت از خانوارهای پرجمعیت و زوجین نابارور، با قدرت و پشتوانه عقلی و علمی محقق گردد.
معاون برنامه‌ریزی، پایش و ارزیابی ستاد ملی جمعیت، لازمه دستیابی به این فهم مشترک را انجام مطالعه تطبیقی در قالب طرح پژوهشی میان کشور ایران و کشورهای ارائه دهنده تکافل از سوی پژوهشکده بیمه برشمرد و ضمن تبیین فعالیت‌های صورت گرفته در دو کشور استرالیا و هند در حوزه مشاغل خانگی و پوشش زنان سرپرست خانوار تصریح کرد، پژوهشکده بیمه با انجام طرح پژوهشی در زمینه ظرفیت‌های تکافل و محصولات قابل ارائه جهت حمایت از خانواده‌های پر جمعیت و زوجین نابارور کمک شایانی به احقاق اهداف نهاد ریاست جمهوری خواهد کرد و چنانچه مطالبات این نهاد به صورت تخصصی مد نظر قرار گیرد، نهاد ریاست جمهوری به عنوان یک حامی بزرگ در کنار پژوهشکده بیمه خواهد بود.
دکتر کتابچی اولین نشست تخصصی با پژوهشکده بیمه و اعضای کارگروه را بسیار قابل قبول ارزیابی کرد و افزود، هدف از برگزاری این نشست آن است که احساس نیاز و ضرورت برای ورود به حوزه‌های تخصصی مد نظر نهاد ریاست جمهوری در پژوهشکده بیمه ایجاد شده باشد، لذا از پژوهشکده بیمه درخواست می‌شود ضمن بررسی دقیق و همه‌جانبه دغدغه‌های نهاد ریاست جمهوری، نسبت به انجام مطالعات و برآوردهای مربوطه و طراحی یک الگوی اولیه برای پاسخ به این دغدغه‌ها اقدام نماید.
خانم دکتر رهسپار مشاور دبیر ستاد ملی جمعیت ریاست جمهوری نیز در ادامه توضیحاتی را در رابطه با مطالبات نهاد ریاست جمهوری از این جلسه ارائه کرد و  خواستار پرداختن به مسائل و موضوعات تخصصی خانوارها نظیر ناباروری زوجین شد.
دکتر رهسپار با اشاره به فعالیت‌های پژوهشکده بیمه در حوزه تکافل تصریح کرد؛ جنبه خاص تکافل در حوزه ناباروری، زنان دارای فرزند، زنان دارای مشاغل خانگی، زنان روستایی بدون فرزند، دارای یک یا دو فرزند و بیشتر، از جمله موضوعات مد نظر نهاد ریاست جمهوری است و دورنمای اهداف ستاد ملی جمعیت تقویت و صیانت از بنیان خانواده، ترویج فرهنگ فرزندآوری و تهیه پوشش بیمه و حمایت و صیانت از حقوق زنان فاقد پوشش‌های بیمه دولتی و بیمه‌های پایه اصلی می‌باشد و چنانچه مطالبات نهاد ریاست جمهوری در این حوزه‌ها به صورت ویژه مد نظر قرار گیرد و  پاسخ مناسبی از سوی پژوهشکده بیمه برای آن‌ها ارائه گردد، مقدمات انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان این نهاد فراهم خواهد شد.
در این نشست و پس از بیان مطالبات نهاد ریاست جمهوری از پژوهشکده بیمه در زمینه طراحی محصولات تکافل ویژه خانواده‌های پر جمعیت و زوج‌های نابارور از سوی مشاوران این نهاد، اعضای کارگروه تکافل به ارائه پاسخ‌های فنی و تخصصی به سوالات و ابهامات مطرح شده از سوی معاونت زنان نهاد ریاست جمهوری و بیان مزایا و ظرفیت‌های تکافل در این حوزه پرداختند.
اعضای کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با ستاد ملی جمعیت ریاست جمهوری به تشریح مزایای تکافل نسبت به بیمه‌های رایج نظیر شفافیت، عدالت و تسهیم ریسک به جای انتقال ریسک پرداخته و اظهار داشتند؛ تکافل ماهیتا عملیات سود محوری نمی‌باشد و منافع آن به جای انتقال به شرکت بیمه به مشارکت‌کنندگان منتقل خواهد شد.
همچنین به سبب جاری بودن روح تعاون، برادری و اخوت در آن، امکان جذب حمایت از نهادهای دولتی و نهادهای خیریه و غیرانتفاعی نیز فراهم می‌باشد. در خصوص الزامات سرمایه‌گذاری در تکافل نیز، انجام عملیات تکافل توسط شرکت‌های بیمه انجام خواهد پذیرفت که دارای سطح توانگری مشخصی هستند و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های کم ریسک دارای بازدهی بالا مانند بخش مسکن تضمین خواهد شد.
همچنین اعضای کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه تاکید کردند؛ پیروی تکافل از قانون اعداد بزرگ و ترکیب زنان روستایی به عنوان قشر کم ریسک با زنان نابارور به عنوان قشر پرریسک باعث همگن شدن جمعیت تحت پوشش تکافل خواهد شد و پیوستن زنان شاغل، مادران سرپرست خانوار و سایر اقشار به هسته اولیه این جمعیت موجب اشتراک ریسک با کیفیت بالا خواهد شد. ضمنا توزیع مازاد بین مشارکت‌کنندگان و نگهداری مبالغ مازاد راه حل مناسب و موثری به منظور پوشش هزینه‌های بالای ریسک‌ ناباروری و کاهش حق‌بیمه پرداختی خانواده‌های پرجمعیت و زوجین نابارور در سال‌های آتی خواهد بود. ضمن این که طراحی محصولات جدید نیز به سبب ظرفیت‌ها و دانش تخصصی به روز پژوهشکده بیمه بسیار آسان خواهد بود. همچنین امکان ایجاد کارگروه ویژه حمایت سلامت تکافلی بانوان در پزوهشکده بیمه و بررسی و پیگیری بحث‌های علمی و اجتماعی آن به طور مهیا می‌باشد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/bKTQ2h