امروز چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

حفظ و صیانت ازاراضی کشاورزی با مشارکت مردم امکان پذیر است

سازمان امور اراضی کشور همزمان با فرارسیدن‌ تعطیلات نوروزی و تبریک این ایام به مردم شریف وفهیم ایران با انتشار اطلاعیه ای خواستار مشارکت همگانی برای حفظ وصیانت از اراضی کشاورزی بویژه در تعطیلات نوروز شد.

به گزارش فراسو به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان اموراراضی کشور، متن اطلاعیه به این شرح است:
با تبریک فرارسیدن ایام تعطیلات نوروز،ضمن سپاس وتشکر از مردم فهیم وطبیعت دوست کشورمان که به واقع حافظان واقعی زمین هستند وهمواره مشارکت موثری برای حفظ منابع طبیعی و اراضی کشاورزی دارند،به اطلاع می رساند، زمین های کشاورزی به‌عنوان بسترتولید و امنیت زیستی و غذایی کشور از سرمایه‌های ملی محسوب شده و براساس آموزه‌های دینی، فرهنگی و قوانین کشوری، حفاظت از این عرصه‌ها یک وظیفه‌ای ملی وهمگانی است. در این خصوص سازمان امور اراضی کشور،به عنوان وظیفه قانونی خود،حفظ و صیانت از زمین‌های کشاورزی را با مشارکت تمامی شهروندان همواره دردستورکارداشته واز آنجا که همه ساله در ایام تعطیلات نوروز و ماه های آغازین سال، فعالیت‌های سودجویانه و تبلیغات کاذب در زمینه خرید و فروش زمین و تغییرکاربری اراضی کشاورزی با هدف ویلاسازی و ساخت و سازهای غیرمجاز افزایش می‌یابد،از مردم شریف کشورمان درخواست می نماییم،باتوجه به موارد زیر همه باهم درحفظ وصیانت از اراضی کشاورزی کوشا باشیم.
۱. بر اساس قانون، هرگونه تغییر کاربری و تفکیک اراضی کشاورزی اعم از ساخت و ساز و دیوارکشی و… در مزارع و باغ‌ها بدون اخذ مجوز ازمدیریت های جهاد کشاورزی وامور اراضی ممنوع است.
۲. بدون تردید مشارکت و نظارت همگانی، بهترین و موثرترین راه برای حفاظت از سرمایه‌های ملی کشور است. لذاشهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی مراتب را از طریق تماس با سامانه شبانه روزی ارتباط مردمی حفاظت از اراضی کشاورزی (تلفن۱۳۱) یا مراجعه به واحدهای کشیک مستقر در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و مدیریت‌های امور اراضی استان اطلاع دهند.
۳. تمامی استان های کشور تحت پوشش رصد وپایش هوشمند اراضی ازطریق تصاویرماهواره ای قراردارند وهرگونه تغییر ات ساخت وساز دراسرع وقت شناسایی می شود.
۴-فعالیت گشت‌های حفاظت ازاراضی کشاورزی در ایام تعطیلات نوروز تشدیدشده وبانظارت و مراقبت مستمر و حضور فعال در عرصه‌های کشاورزی و نیز گزارش‌های دریافتی از سامانه ۱۳۱ مزارع و باغها را رصد می‌کنند و هرگونه عملیات ساخت و ساز غیر مجاز متوقف می گردد‌.
۵. صدور مجوز یا پروانه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی خارج از محدوده شهرها توسط شهرداران، بخشداران، دهیاران و شوراهای اسلامی شهر و روستا و واگذاری خدمات زیربنایی مانند آب، برق، گاز و تلفن بدون اخذ مجوز از سازمان جهاد کشاورزی استان ممنوع است.
۶. بر اساس قانون جلوگیری از خردشدن اراضی کشاورزی، هرگونه تفکیک اراضی کشاورزی به قطعات کمتر از نصاب‌های تعیین شده مجاز نمی باشد و ارائه خدمات ثبتی از قبیل صدور سند مالکیت تفکیکی به این گونه زمین‌ها تعلق نمی گیرد.
۷. تغییر کاربری و تبدیل اراضی زراعی، باغی و اراضی بایر دارای سابقه کشت و کار واقع در حریم شهرها و خارج از آن مجازنیست .
۸. از عموم مردم به‌ویژه روستاییان و کشاورزان سختکوش درخواست می‌شود، اگر قصد احداث بنا و تاسیسات یا دیوارکشی در اراضی زارعی و باغی متعلق به خود را دارند، حتما قبل از هرگونه اقدامی، از طریق تماس با سامانه ارتباط مردمی حفاظت ازاراضی کشاورزی (۱۳۱) یا با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان یا مدیریت امور اراضی استان مشاوره و برای دریافت مجوز قانونی اقدام کنند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/o5VVMJ