امروز دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز: بانک ملی ایران خط‌شکن شبکه بانکی در خروج از بنگاهداری است

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز اقدام بانک ملی ایران با واگذاری پتروشیمی شازند را خط شکنی در شبکه بانکی برای خروج از بنگاهداری دانست.

به گزارش فراسو، سید مرتضی افقه در گفت‌وگو با روابط عمومی بانک ملی ایران درخصوص خروج ۳۶ همتی این بانک در سال ۱۴۰۲ گفت: بانک‌ها به دلیل ماهیت فعالیت خود باید به‌دنبال خلق سود باشند، اما به‌دلیل شرایط نامساعدی که در شبکه بانکی کشور در دهه‌های گذشته وجود داشته است، گاها بانک‌ها به سوی بنگاهداری رفته‌اند.

وی افزود: بنگاهداری بانک‌ها تبعات متعددی در پی دارد که یکی از تبعاتش این است که روند خلق بنگاه‌های جدید را متوقف می‌کند. در صورتی‌که وظیفه ذاتی بانک‌ها این است که به خلق بنگاه بپردازند؛ نه آن‌که دارایی خود را در بنگاه‌های متعلق به خود راکد کنند.

این اقتصاددان افزود: واگذاری پتروشیمی شازند با توجه به بزرگی آن در کل واگذاری‌های شبکه بانکی کشور نظیر ندارد و از این جهت بانک ملی ایران برای تحقق سیاست‌های دولت در راستای خروج از بنگاهداری، در میان بانک‌های کشور خط‌شکنی کرده است.

افقه با اشاره به سهم بالای سهام عدالت از پالایشگاه نفت تهران، گفت: صاحبان اصلی پالایشگاه نفت تهران عموم مردم هستند. از این‌رو می‌توان گفت که بانک ملی ایران با واگذاری پتروشیمی شازند گام مهمی در راستای شریک کردن مردم در اقتصاد برداشته است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/nvGXn7