امروز شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

ریزش ۲۶ هزار واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز (سه شنبه) با ۲۶ هزار و ۵۲۷ واحد کاهش، به ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار و ۳۵ واحد رسید.

به گزارش فراسو، شاخص هم وزن با ۱۵ هزار و ۶۵۸ واحد کاهش به ۷۲۴ هزار و ۱۱۶ واحد رسید. نمادهای «شپنا، فولاد، تاپیکو، فملی، اخابر، خودرو و وکغدیر» بیشترین تاثیر را بر شاخص داشتند و همگی باعث افت شاخص شدند.

شاخص فرابورس هم در پایان معاملات امروز با ۳۹۴ واحد کاهش به ۲۵ هزار و ۱۲۹ واحد رسید. نمادهای «آریا، وسپهر، انتخاب، خاور، شگویا، شاوان، خدیزل» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس داشتند.

دلیل ریزش بازار را از یک مسئول سابق بورس پرسیدیم که وی گفت: از دیروز که بخشنامه وزارت نفت در مورد نرخ خوراک و محضول پالایشی‌ها اعلام شده که درآن تفاوت نرخ خوراک و محصول پالایشگاه‌ها موجب کاهش سود پالایشی‌ها شده است و این مساله ریسکی را متوجه بازار کرده که دولت هر وقت پول کم آورد از طریق دست کاری قیمت در بازار تامین می‌کند.

وی گفت: نرخ سود پالایشی‌ها بر مبنای حق العمل پرداخت می‌شود که ناشی از تفاوت نرخ خوراک و محصول است که هر وقت دولت فرمول آن را تغییر دهد در سود پالایشی‌ها اثر دارد.

به گفته کارشناسان قبل از این وزیر اقتصاد و مسئولان دولت بارها اعلام کرده بودند که تلاش می‌کنیم اقتصاد برای فعالان خصوصی قابل پیش بینی باشد و مقررات زود به زود تغییر نکند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/zOhvQk