امروز جمعه، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

فعال حوزه گردشگری: نبود حس مسئولیت‌پذیری در صنعت گردشگری منجربه ناپایداری زیست محیطی می‌شود

یک فعال حوزه گردشگری گفت: نبود حس مسئولیت‌پذیری در صنعت گردشگری منجربه ناپایداری در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی در صنعت گردشگری و بازگشت به سوی گردشگری انبوه می‌شود.

به گزارش فراسو؛ اسما بذری کشتان در گفت‌وگویی در خصوص نقش متولیان حوزه گردشگری در گردشگری مسئولانه اظهار کرد: از آنجایی که گردشگری مسئولانه یک مفهوم فراگیر و همه جانبه است، تمامی عناصر سیستم گردشگری باید در تحقق اهداف و اصول آن، همکاری لازم را داشته باشند. بی‌شک تعداد متولیانی که می‌توانند در این راستا کمک کنند زیاد است و هرچه تعداد این متولیان افزایش یابد توسعه چشمگیرتری از رویکرد گردشگری مسئولانه را شاهد خواهیم بود.

وی اضافه کرد: البته باید این نکته را نیز در نظر گرفت که وجود متولیان متعدد می‌تواند معایبی هم داشته باشد. برای پیشگیری از این مسئله لازم است تا وظایف و نقش گروه‌های مختلف به درستی تعریف شود تا از همپوشانی و تداخل نقش‌ها در زمینه گردشگری مسئولانه بین متولیان، جلوگیری شود. در نتیجه ما باید از طریق تعریف دقیق از مسئولیت‌ها در سیستم گردشگری برای بازیگران مختلف به دنبال کیفیت و مسئولیت‌پذیری بیشتر باشیم.

بذری کشتان ادامه داد: به طور عمومی و همگانی، متولیان می‌توانند ابتدا آگاهی گردشگران را نسبت به جزئی‌ترین و پراهمیت‌ترین موارد در این صنعت افزایش دهند و حس مسئولیت‌پذیری را در میان افراد جامعه میزبان و میهمان نهادینه و فراگیر کنند. علاوه بر این با فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم، تسهیلات مناسبت در رابطه با توسعه گردشگری مسئولانه فراهم شود.

 

ورود بخش خصوصی به گردشگری مسئولانه تاثیر بسزایی دارد

این فعال گردشگری در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه ورود کند، بیان کرد: موضوع اصلی گردشگری مسئولانه ایجاد مکانی بهتر برای زندگی افراد و مکانی برای سفر و بازدید مردم است. این مقوله نیازمند همکاری تمام عوامل اجرایی از جمله دولتی و خصوصی مانند هتلداران، دستگاه‌های اجرایی، مردم بومی و گردشگران است تا هرکدام مسئولیت خود را در جهت پایداری صنعت گردشگری بپذیرند و به آن تعهد داشته باشند.

وی عنوان کرد: بنابراین ورود بخش خصوصی در این زمینه تاثیر بسزایی دارد، زیرا بخش خصوصی از مهمترین و اصلی‌ترین بخش‌های ارائه‌کننده خدمات گردشگری است. بنابراین آن‌ها باید رعایت کننده اصول و قواعد گردشگری پایدار بوده و احساس مسئولیت نسبت به اثرات گردشگری و همچنین آینده صنعت گردشگری داشته باشند. بخش خصوصی باید تمام مسئولیت‌های خود را بشناسد و در جهت اجرایی درست از آن‌ها استفاده کند تا مفید واقع شود.

بذری کشتان تصریح کرد: بخش خصوصی می‌تواند در ارتقاء شاخصه‌های فرهنگی، اجتماعی و… در گردشگری تاثیرگذار باشد. کاهش انگیزه‌ها و نگاه مادی صرف به گردشگری و توجه به منافع غیرمادی حاصل از گردشگری توسط فعالان بخش خصوصی، توجه به اصول زیست محیطی و … می‌تواند از جمله فعالیت‌ها و جهت‌گیری‌های بخش خصوصی در راستای تحقق گردشگری مسئولانه باشد.

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا گردشگری مسئولانه نیازمند آموزش‌ است، خاطرنشان کرد: گردشگری مسئولانه رویکرد ویژه‌ای از گردشگری است که سبب رشد بلند مدت صنعت گردشگری بدون ایجاد اثرات مخرب در زیست بوم‌های طبیعی می‌شود. علاوه برآن، این رویکرد با حمایت از کسب و کارهای محلی و کمک به توسعه اقامتگاه‌های بومگردی اقتصاد جامعه میزبان را به نحو مطلوبی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این پژوهشگر ادامه داد: بنابراین با عمل به توصیه‌های آن می‌توانیم در بسیاری از زمینه‌ها به رشد و پیشرفت دست یابیم و دستیابی به تمامی این موارد نیازمند آموزش است. همیشه به خاطر داشته باشید که هر امری برای اجرای درست نیازمند آموزش است و همانطور که از جامعه میزبان انتظار احترام به سنت‌ها و روحیات گردشگران را داریم، گردشگران نیز باید پیش از سفر اطلاعات کافی از مقصد مورد نظر را داشته باشند.

آموزش؛ اولویت گردشگری مسئولانه است

وی تصریح کرد: در این راستا آموزش؛ اولویت گردشگری مسئولانه است و ما به عنوان بخشی از این صنعت موظف هستیم تا بدون کلیشه‌های ذهنی و باورهای عامیانه آماده سفر و دانستنی‌های بیشتر و بهتر باشیم. بنابراین مانند همه اصول گردشگری، گردشگری مسئولانه نیز برای فراگیر شدن در میان بخش‌های مختلف جامعه، نیازمند آموزش است.

بذری کشتان بیان کرد: در دوره‌های آموزشی لازم در رابطه با چگونگی گردشگری مسئولانه نیاز است تا دانش و آگاهی مردم و فعالان افزایش پیدا کند. از طرف دیگر آموزش گردشگری مسئولانه، سبب انتقال تجربیات حاصل از اقدامات عملی در سایر کشورها و مقصدها در رابطه با گردشگری مسئولانه به مردم محلی و مقصدهای دیگر می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه عدم رعایت گردشگری مسئولانه چه پیامدهایی به دنبال دارد، اظهار کرد: در واقع عدم رعایت گردشگری مسئولانه می‌تواند معایب زیادی را به همراه داشته باشد. اولین عاملی که باید در نظر گرفته شود آسیب‌های زیست محیطی است، زمانی که کشوری دارای جاذبه‌های گردشگری زیادی باشد تعداد افرادی که یک فضا را اشغال می‌کنند نیز افزایش پیدا می‌کند.

این فعال گردشگری افزود: در واقع نبود حس مسئولیت‌پذیری در صنعت گردشگری منجربه ناپایداری در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی در صنعت گردشگری و برگشت به سوی گردشگری انبوه می‌شود. بنابراین بدون مدیریت درست آسیب‌های زیادی را در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: با رعایت کردن گردشگری مسئولانه می‌توان شیوه سفر را بهبود بخشید، همچنین عدم رعایت گردشگری مسئولانه می‌تواند به سمت ضعیف شدن این صنعت تغییر کند. بنابراین عدم توجه به گردشگری مسئولانه در بلند مدت منجربه تخریب جاذبه‌های گردشگری و از بین رفتن پایه‌های صنعت گردشگری می‌شود.

بذری کشتان عنوان کرد: اما باید توجه داشت که سفر مسئولانه کار دشواری نیست و تنها با رعایت مواردی که در صحبت‌ها مطرح شد می‌توانیم سفری سبز و آرام داشته باشیم. همچنین سفرهای مسئولانه کمک می‌کند تا دید ما نسبت به دنیای جامعه میزبان ‌تغییر کند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/qFRbKn