امروز جمعه، ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

کارشناس اقتصادی: کاهش وابستگی به نفت با اتکا به درآمد‌های پایدار مالیاتی مسیر درستی است

لطفی ‌نیا، کارشناس اقتصادی گفت: کلیت استراتژی جایگزینی درآمد‌های مالیاتی به جای درآمد‌های نفتی در بودجه ‌ریزی اقدام درستی است.

به گزارش فراسو به نقل از رسانه مالیاتی ایران، یحیی لطفی ‌نیا کارشناس اقتصادی بیان داشت: گره زدن هزینه‌های اجتناب ناپذیر به یک منبع درآمدی ناپایدار منطقی نیست و شکنندگی بودجه افزایش پیدا می ‌کند. لذا هر چقدر کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی را در بودجه داشته باشیم و تکیه خود را بر منابع درآمدی پایداری مانند مالیات گره بزنیم، از شکنندگی بودجه جلوگیری می‌کنیم.

لطفی‌نیا با اشاره به اینکه از طریق شناسایی مؤدیان جدید و مقابله با فرار مالیاتی به دنبال افزایش درآمد‌های مالیاتی باشیم، افزود: نباید اجازه دهیم در این پروسه به فعالان اقتصادی و بخش شفاف اقتصاد فشاری وارد شود. به منظور جایگزینی درآمد‌های مالیاتی به جای درآمد‌های نفتی باید به سمت مالیات ‌گیری از بخش غیرشفاف اقتصاد برویم و برخورد‌های قاطع و جدی با کسانی داشته باشیم که قصد دارند از دادن مالیات فرار کنند.

این کارشناس اقتصادی به استفاده از سیستم‌های قوی و به روز باید دولت به داده‌های مورد نیاز در مورد درآمد افراد در مالیات ستانی عادلانه و هوشمند در کشور  اشاره کرد و گفت: اجرای صحیح و کامل قانون پایانه‌ های فروشگاهی می ‌تواند کمک مؤثری در راستای تحقق درآمد‌های مالیاتی دولت باشد. قوانینی مانند مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر معاملات مکرر نیز باید مدنظر باشد.

وی در پایان با تاکید بر لزوم ساماندهی معافیت‌های غیرضرور، خاطرنشان کرد: در بعضی زمینه‌ ها مانند بخش کشاورزی اعمال معافیت‌های مالیاتی اجتناب ناپذیر است، اما برخی حوزه‌ ها به صورت غیرمنطقی از معافیت استفاده می‌کنند که باید به دقت به آن‌ها رسیدگی و ساماندهی کرد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/UWPIrM