امروز جمعه، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی: رکود واقعی در کمین اقتصاد جهان است

روسای صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی نسبت به «وجود خطر واقعی» رکود در آغاز سال آینده میلادی (۲۰۲۳) هشدار داده و تاکید کردند که این خطر در کمین اقتصاد جهانی است.

به گزارش فراسو به نقل از نشریه ال اکونومیستا، «دیوید مالپاس» رئیس بانک جهانی و «کریستالینا جورجیوا» رئیس صندوق بین‌المللی پول در نشستی مشترک اطمینان دادند که خطر رکود به عنوان یکی از پیامدهای ناشی از تاثیر «اختلال‌ها و آشفتگی فعلی» و سخت‌تر شدن شرایط تامین مالی به دلیل افزایش نرخ بهره به منظور مهار «تورم بالا» ایجاد شده است.

رئیس صندوق بین‌المللی پول در این زمینه هشدار داد که حدود یک سوم اقتصاد جهان، «دو فصل مداوم» انقباض را متحمل خواهند شد. به عبارت دیگر، طبق دستورالعمل‌های اقتصادی، وارد رکود فنی خواهند شد.

صندوق بین‌المللی پول همچنین پیش‌بینی کرده است که میزان زیان تولید اقتصاد جهانی، تا سال ۲۰۲۶ به چهار تریلیون یورو خواهد رسید که رقمی معادل تولید ناخالص داخلی آلمان است.

جورجیوا همزمان با هشدار نسبت به افزایش خطر رکود جهانی، اعلام کرد جهان اکنون وارد دوران «شکنندگی و نوسانات» شده است.

در این راستا، رئیس بانک جهانی نیز بر «کاهش» مداوم روند رشد اقتصادهای پیشرفته و همچنین تاثیر «کاهش ارزش پول ملی در برابر دلار» برای اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه که مشکلات بدهی را تشدید کرده است، تاکید کرد.

مالپاس تصریح کرد سطح بدهی کشورهای در حال توسعه «به طور فزاینده ای طاقت فرسا می‌شود» و افزایش نرخ بهره به وخامت اوضاع و همچنین تورم با نرخ بهره بالا می‌افزاید.

«آیهان کاز» اقتصاددان ارشد و مدیرعامل گروه پیش‌بینی بانک جهانی نیز در این نشست خاطرنشان کرد که «دو دلیل مهم» برای نگرانی از احتمال رکود جهانی وجود دارد. نخست اینکه، پیش از تمام رکودهای بزرگ، یک وضعیت تضعیف اقتصاد جهانی مشاهده می‌شود و همه شاخص‌های اقتصادی این روند انقباض را به صورت ناگهانی بروز می‌دهند.

به گفته مدیرعامل گروه پیش بینی بانک جهانی، دومین عاملی که می‌تواند بروز رکود جهانی در آغاز سال ۲۰۲۳ را تایید کند، تضعیف گسترده موتورهای اصلی اقتصاد جهان است، چنان که در منطقه یورو، چین و ایالات متحده شاهد هستیم.

به گفته این کارشناس اقتصادی، قطعی نبودن وضع موجود، طراحی سیاست‌های موثر و کارآمد توسط این اقتصادها به منظور مقابله با تورم را «دشوار» کرده و این امر، پیش‌بینی قطعی آنچه در پایان سال اتفاق خواهد افتاد را پیچیده‌تر می‌کند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/IRVRzr