امروز یکشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

فشار خشکسالی بر اقتصاد آمریکا

تداوم خشکسالی و کمبود منابع آبی در ایالت کالیفرنیا که یکی از قطب های مهم تولیدات کشاورزی در آمریکا و جهان به شمار می رود موجب کاهش محصول شده که این امر افزایش شدید قیمت مواد غذایی و بدنبال آن تورم بالا را بدنبال داشته و اقتصاد آمریکا را تحت فشار قرار داده است.

به گزارش فراسو، خبرگزاری رویترز در گزارشی با پرداختن به این موضوع، نوشت: کمبود بارش ها و نبود ذخایر برفی کافی در مرکز آمریکا که از منابع مهم آبی رودخانه کلرادو به شمار می رود، تامین آب مورد نیاز بیش از ۴۰ میلیون نفر در غرب آمریکا را تحت تاثیر قرار داده و  موجب شده تا بخش های جنوبی ایالت کالیفرنیا در زمینه کشت تابستانی و زمستانی بویژه زمین های زیر کشت محصولاتی همچون گوجه فرنگی، سیر و پیاز را تهدید کند.

براساس این گزارش، کاهش تولید این محصولات زراعی که پایه سایر مواد غذایی به شمار می روند موجب شده تا بر افزایش بهای محصولات فرآوری شده از این مواد غذایی نیز تاثیر گذارد و  افزایش بهای مواد غذایی در سال جاری میلادی موجب شده تا تورم در آمریکا  بطور بی سابقه ای طی ۴۰ سال گذشته بالا رود، اکنون شرایط خشکسالی در ایالت کالیفرنیا به همراه وقوع توفان «ایان» در ایالت فلوریدا که به نابودی مزارع گوجه فرنگی انجامید، موجب افزایش هرچه بیشتر قیمت مواد غذایی در آمریکا خواهد شد.

«دان کامرون» (Don Cameron)، رئیس هیئت غذا و کشاورزی ایالت کالیفرنیا دراین باره به رویترز گفت: امروز حتی آب کافی برای هر محصول زراعی که به طور معمول رشد می کند، وجود ندارد.

کالیفرنیا تامین کننده ۳۰ درصد گوجه فرنگی جهان

این گزارش با اشاره به اینکه ایالت کالیفرنیا حدود ۳۰ درصد از گوجه فرنگی فرآوری شده در جهان را تولید می کند، می افزاید: در  ماه اوت گذشته ، وزارت کشاورزی آمریکا با توجه به تشدید خشکسالی در این ایالت، پیش بینی خود برای تولید محصولات زراعی در  سال ۲۰۲۲ را  به  ۱۰.۵ میلیون تن کاهش داد، این درحالی است که برآورد این وزارتخانه در اوایل سال جاری میلادی حدود  ۱۲.۲ میلیون تن بود که کاهش حدود ۱۰ درصدی در زمینه کشت این محصولات زراعی را نشان می دهد.

رایزنی برای افزایش قیمت محصولات کشاورزی

براساس این گزارش، به علت کمبود بارش در این بخش از آمریکا هم اکنون کشاورزان رایزنی هایی را برای افزایش بهای محصولات زراعی همچون سیر، پیاز و گوجه فرنگی آغاز کرده اند، افزایش قیمت در این محصولات زراعی، افزایش بهای تمام شده دیگر مواد غذایی فرآوری شده از آنها در فروشگاه ها را بدنبال خواهد داشت.

رئیس هیئت غذا و کشاورزی ایالت کالیفرنیا درباره بحران بوجود آمد در کشت محصولات زراعی، گفت: وضعیت برداشت محصول تابستان امسال به اندازه ای وخیم بود که هنوز این محصولات زراعی به قفسه فروشگاه نرسیده با افزایش ۲۵ درصدی قیمت تمام شده در روند تولید  و بسته بندی کنسروی مواجه بوده و هم اکنون گفت وگوهایی برای افزایش ۲۵درصد دیگر برای محصولات سیر و پیاز در جریان است.

این مسئول بخش کشاورزی آمریکا در ادامه گفت: وضعیت مشابهی برای قیمت گوجه فرنگی نیز وجود دارد که باعث افزایش۵۰ درصدی هزینه‌ها برای کنسرو سازی و دیگر شرکت های فرآوری‌ این ماده اولیه غذایی از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ می‌شود، هم اکنون شرکت های بزرگ تولید سس گوجه فرنگی در آمریکا نیز با افزایش بهای محصولات خود مواجه اند و در تلاش هستند تا گوجه فرنگی را از سایر نقاط آمریکا غیر از ایالت کالیفرنیا تامین کنند.

کشاورزان ایالت کالیفرنیا معتقدند، کمبود منابع آب از جمله کاهش چشم گیر آب رودخانه کلرادو و ادامه خشکسالی نه تنها تهدیدی برای کشاورزی بلکه تهدیدی برای جوامع حاضر در این بخش از آمریکا است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/4A75Fv