امروز شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

اقدام جدید بانک مرکزی به نفع سهامداران خرد

کارشناس بازار سرمایه گفت: ۱۰ برابر شدن سقف تراکنش کارگزاری‌های بورس، عامل تسهیل‌گری و جذب نقدینگی به بازار سرمایه است.

به گزارش فراسو، محمد خبری زاد کارشناس بازار سرمایه، گفت: افزایش سقف تراکنش درگاه‌های پرداخت اینترنتی کارگزاری‌های بورس از ۵۰ میلیون تومان به ۵۰۰ میلیون تومان باعث تسهیل‌گری در معاملات می‌شود، که این تسهیل گری به نفع تمامی سهامداران، مخصوصا سهامداران خرد است.

وی افزود: قبل از تصمیم بانک مرکزی به منظور تسهیل معاملات در بازار سهام، فرد حقیقی و حقوقی فقط می‌توانست روزانه ۵۰ میلیون تومان پول به حساب کارگزار واریز کند، که این امر زحمت مضاعفی بر دوش سهام‌دار خرد بود، به عنوان مثال اگر فردی قصد خرید یک میلیارد تومان سهم داشت باید طی ۲۰ روز به صورت غیر حضوری مبلغ ۵۰ میلیون تومان را به کارگزار واریز می‌کرد.

خبری‌زاد محدودیت در واریز وجه به کارگزار را عاملی برای جذب سرمایه به سایر بازار‌های موازی دانست و گفت: قبل از اتخاذ این تصمیم افراد برای واریز وجه چند روزی معطل می‌شدند که همین امر باعث جذب سرمایه‌گذاران به بازار‌هایی مانند کریپتو می‌شد، اما این اقدام بانک مرکزی مانع فرار سرمایه از بورس به سایر بازار‌ها می‌شود.

وی این اقدام مشترک بازار سرمایه و بانک مرکزی را عامل جذب سرمایه به بورس دانست و بیان کرد: اگر دو فرض یعنی دوران رونق در بورس و وجود پول در جیب‌های مردم در بازار سرمایه حاکم باشد، افزایش سقف تراکنش‌های بانکی می‌تواند به جذب نقدینگی کمک کند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: افزایش سقف تراکنش کارگزاری‌های بورس می‌تواند قدمی خوب، برای همکاری و اقدامات مشترک بانک مرکزی و بازار سرمایه در آینده باشد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/2wfpTT