امروز شنبه، ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

کاهش نیاز به نقدینگی و نظارت‌پذیری از مزیت‌های طرح زنجیره تامین مالی است

رئیس کل بانک مرکزی با تشریح جزییات تامین مالی زنجیره‌ای تولید توسط نظام بانکی گفت: نظارت بر مصرف تسهیلات با اجرای این طرح به خوبی انجام می‌شود.

به گزارش فراسو، «علی صالح آبادی» رئیس کل بانک مرکزی صبح امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه تامین مالی زنجیره‌ای میان ۷ بانک عامل و وزارت صمت گفت : با اجرای این طرح نیاز به نقدینگی بنگاه‌ها نسبت به وضع موجود کمتر خواهد شد و فشار را بر سیستم بانکی کم می‌کند. همچنین تقاضای نقدینگی از بانک‌ها توسط مشتریان کمتر خواهد بود و اثرات مثبتی روی ترازنامه بانک‌ها می‌گذارد و باعث می‌شود بانک‌ها نیاز به نقدینگی کمتری داشته باشند.

وی افزود: به جای تمرکز صرف بر نقدینگی هم از تامین اعتباری بنگاه‌ها دراین سازوکار استفاده می‌شود و این طرح تسریع و بهبود عملکرد تامین منابع مالی را منجر می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های مهم هدایت منابع بانک‌ها به سمت تولید است، گفت: به جای اینکه منابع بانک‌ها به سمت فعالیت‌های غیر مولد حرکت کند به سمت فعالیت‌های تولیدی و مولد حرکت می‌کند. این در راستای سیاست هدایت اعتبار است و اینکه اعتبار و نقدینگی به سمت تولید هدایت بشود.

صالح آبادی افزود: نظارت بر مصرف تسهیلات با اجرای این طرح به خوبی اتفاق می‌افتد؛ چون زمانی که فاکتور الکترونیک را سامانه جامع تجارت ایجاد می‌کند این صورت حساب یک فاکتور کاملا واقعی است. دقیقا مشخص می‌شود این منابع از کجا می‌آید و به کجا می‌رود و بنابراین دقیقا فرآیند کاملا شفاف و نظارت‌پذیر را بوجود می‌آورد که مصرف صحیح تسهیلات و اعتبارات در این چرخه نظارت و هدایت می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به مزیت‌های دیگر اجرای طرح زنجیره تامین مالی اظهار داشت: در بحث مطالبات غیر جاری این فرآیند موجب می‌شود که فعالیت غیر جاری بانک‌ها نیز کاهش یابد و از این منظر هم اتفاق بسیار مثبتی با اجرای این طرح صورت می‌گیرد. هزینه تمام شده محصول هم در این فرآیندها می‌تواند کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به شروع آزمایشی طرح تفاهم‌نامه تامین مالی زنجیره‌ای تصریح کرد: فعلا شروع این کار به صورت آزمایشی با چند بانک است و بانک‌های مذکور زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده‌اند. بانک‌های عامل با وزارت صنعت معدن تجارت تفاهم نامه‌ای را امضاء می‌کنند و به موجب این تفاهم نامه صورت حساب الکترونیک را از سامانه جامع تجارت دریافت خواهد کرد و این مبنای اعتبار در سیستم بانکی خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی در انتهای سخنان خود گفت: دستورالعمل زنجیره تامین مالی کار مشترک بسیاری خوبی بود میان بانک مرکزی، وزارت صمت، وزارت اقتصادی و دارایی و بانک‌های عامل و شرکت‌های منتخبی که قرار است از این سامانه استفاده کنند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/aQKyyi