امروز جمعه، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

تامین نزدیک ۲.۸ میلیارد دلار ارز در نخستین ماه سال ۱۴۰۳

در یک ماهه ابتدایی سال جاری ۲ میلیارد و ۷۷۲  میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شد.

به گزارش فراسو به نقل از مدیریت ارتباطات مرکز مبادله ایران، طی فروردین ماه سال جاری، ۶۲۱ میلیون دلار ارز جهت واردات کالاهای اساسی و دارو با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تامین شد که ۵۴۸ میلیون دلار آن بابت کالاهای اساسی و کشاورزی شامل اقلام گندم، دانه های روغنی نهاده های دامی بوده است و ۷۳ میلیون دلار برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی تامین شده است.

مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلا خاطرنشان کرد: در سه هفته اول سال یک میلیارد و ۷۹۲ میلیون دلار،‌ در هفته قبل ۹۸۰ میلیون دلار و از اول سال تا کنون ۲ میلیارد و ۷۷۲ میلیون دلار ارز برای تجارت تامین شد.

وی گفت: برای کالای اساسی و دارو در ۳ هفته اول ۳۹۲ میلیون دلار، هفته قبل ۲۲۹ میلیون دلار و از اول سال تاکنون ۶۲۱ میلیون دلار به نرخ ۲۸۵۰۰ تومان تامین شد.

«سعیدی» افزود: در مرکز مبادله ایران برای کالاهای تجاری در ۳ هفته اول سال ۹۲۶ میلیون دلار،‌ در هفته پایانی فروردین ۶۰۵ میلیون دلار و از ابتدای سال یک میلیارد و ۵۳۱ میلیون دلار تامین ارز شد.

به گفته «سعیدی» ارز واردات در مقابل صادرات در ۳ هفته اول فروردین ۳۹۶ میلیون دلار، در هفته پایانی فروردین ۱۳۱ میلیون دلار و از ابتدای سال ۵۲۷ میلیون دلار تامین شد. همچنین در بخش خدمات در ۳ هفته اول ۷۸ میلیون دلار،‌ در هفته پایانی فروردین ۱۵ میلیون دلار و از ابتدای سال تاکنون ۹۳ میلیون دلار تامین ارز شد.

شایان ذکر است، در مجموع ۲ میلیارد و ۵۸میلیون دلار ارز صنایع تامین شده است. تامین ارز صنایع به دو صورت نیمایی و توافقی بوده است. صنایع حمل و نقل و خودرو با ۴۶۳ میلیون دلار و صنایع معدنی با ۲۲۲ میلیون دلار ارز نیمایی و توافقی بیشترین میزان ارز را دریافت کردند.

همچنین، تامین ارز نیمایی «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک»، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» و «منسوجات و پوشاک» به ترتیب معادل ۱۲۰، ۸۲، ۱۴۲ میلیون دلار صورت گرفته است؛ این گروه های صنایع همچنین به ترتیب ، ۲۶، ۹۰ و یک میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان فروردین ماه سال جاری دریافت کرده اند.

علاوه بر این گروه ها، ۷۸۶ میلیون دلار ارز نیمایی و ۱۲۶ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

مدیرعامل مرکز مبادله ایران افزود: تامین ۶۹ درصد نیازهای وارداتی صنایع مختلف کشور با دلار ۴۱ هزار تومان(ارز نیمایی) صورت گرفته است. ۲۷ درصد واردات که مربوط به کالاهای اساسی و دارو است، با نرخ دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تامین می‌شود. نیازهای بخش خدمات هم، که حدود ۴ درصد است، با نرخ ۴۳ هزار تومان تامین می‌شود. میانگین وزنی ارز تامین شده نیز عدد  ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان را نشان می دهد.

«سعیدی» در مورد نرخ ارز امروز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران،‌بیان داشت: در بازار اسکناس دلار به نرخ ۴۳هزار و ۵۶۵ تومان، یورو ۴۶ هزار و ۴۱۹ تومان، درهم امارات ۱۱ هزار و ۸۶۲ تومان مبادله شد.

به گفته وی، ‌در تالار حواله ارز،‌ حواله دلار ۴۰ هزار و ۶۴۵ تومان،‌ حواله یورو ۴۳ هزار و ۳۰۹ تومان،‌ حواله درهم نیز ۱۱ هزار و ۶۷ تومان مبادله شد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/kY1Hyd