امروز شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

موثقی نیا خبر داد: بومی سازی فناوری های جدید در زنجیره الومینیوم

رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره فناوری های جدید در زنجیره آلومینیوم اظهار داشت: نخستین طرح تولید هیدرات های ویژه در ایران و خاورمیانه  با سرمایه گذاری هزار میلیارد ریالی و اشتغال ۱۱۰ نفری وارد مدار تولید شده است.

به گزارش فراسو، به گفته وی تکنولوژی ساخت این واحد، بومی و برای نخستین بار است که در کشور اجرا و راه اندازی می شود. افتتاح فاز نخست واحد فیلتراسیون گِل قرمز شرکت آلومینای ایران (جاجرم)، دستاورد دیگر فناوری در زنجیره آلومینیوم به شمار می آید. در این طرح ۶۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفته است.

در بخش معدن نیز عملیات اجرایی کارخانه های “فلوتاسیون مس-طلا” شادان و نیز “فرآوری طلا” خونیک در استان خراسان جنوبی آغاز شد.

موثقی نیا افزود: در زنجیره مس نیز استخراج پیش باطله برداری از معدن سریدون در سرچشمه شهرستان رفسنجان شروع شد.

این معدن با ذخیره یک میلیارد تنی ماده معدنی مس، ۱۰هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری خواهد داشت و برای بیش از ۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد می کند. مدت بهره برداری از معدن سریدون ۲۵ سال خواهد بود. همچنین “جانجا”؛ معدن جدیدی که در جنوب شرقی ایران و در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است در سال های آتی، گرمابخش توسعه صنعت مس خواهد شد. این معدن اکنون مراحل اولیه معدنکاری را پشت سر می گذارد و سبب ساز توسعه و تحول در منطقه می شود.

توسعه زنجیره مس

رئیس هیات عامل ایمیدرو به اهمیت توسعه زنجیره مس اشاره کرد و گفت: در این حوزه شرکت توسعه زنجیره مس در آستانه رونمایی قرار دارد. این شرکت قرار است نقش آفرینی برجسته ای در بخش های بالادستی و پائین دستی صنعت مس داشته باشد. موضوع فوق با توجه به مصرف روزافزون فلز سرخ و اهمیت آن در صنایع پیشرفته و هوشمند، اهمیت دوچندانی می یابد.

اکتشاف

موثقی نیا درباره عملکرد بخش اکتشاف گفت: از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه بیش از ۵۱۶هزار متر حفاری اکتشافی صورت گرفته که این رقم ۱۳درصد بیش از برنامه پیش بینی شده بوده است.

وی ادامه داد: در بخش حفاری اکتشافات نیز با هدف رفع کمبود نیروی ماهر در این حوزه، برگزاری نخستین دوره آموزش رایگان حفاری مغزه گیری اکتشافی برای توسعه معدن زغالسنگ کوهبنان(استان کرمان)، از دیگر فعالیت ها و اقدامات این سازمان به شمار می آید.

موثقی نیا در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: برگزاری چهارمین جشنواره اینوماین (ایده های ارزش آفرین معدن و صنایع معدنی)، نخستین نمایشگاه بین المللی گوهرسنگ ها، ماشین آلات و تجهیزات وابسته، نخستین دوره مسابقات ملی گوهرتراشی از جمله اقداماتی بود که در حوزه گوهرسنگ ها برگزار شد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/846C2f