امروز جمعه، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رفع تداخلات و سنددار کردن اراضی کشاورزی اولویت اصلی سال ۱۴۰۳سازمان امور اراضی

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت:تثبیت مالکیت با رفع تداخلات و سنددار کردن اراضی کشاورزی اولویت اصلی سازمان در سال ۱۴۰۳ است.
به گزارش فراسو به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان امور اراضی کشور، رضا افلاطونی صبح امروز در چهل و هفتمین نشست قرارگاه مرکزی صدور اسناد، حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی بیان کرد: تثبیت مالکیت و حفاظت از اراضی کشاورزی وظیفه ذاتی این سازمان است و در سال جاری رفع تداخلات و سنددار کردن اراضی کشاورزی اولویت اصلی این سازمان است.
وی افزود: مدیریت زمین، پیشران توسعه کشور است چون همه فعالیت‌های اقتصادی، توسعه‌ای و تولیدی در زمین اتفاق می‌افتد.
رضاافلاطونی گفت: رفع تداخلات اراضی مصداق بارز همکاری و تعامل سه قوه است و کار بسیار ارزشمندی است که اختلافات ملکی مردم با یکدیگر و با دولت را کاهش می‌دهد.
وی اضافه کرد: در سال گذشته در حوزه یکپارچگی اراضی کشاورزی قدم‌های خوبی برداشته شده است، هر شهرستان یک منطقه پایلوت برای اجرای این طرح معرفی کرده است و در بسیاری از استان‌ها فرایند اجرایی آن آغاز شده است، این طرح همچنان یکی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی و سازمان امور اراضی کشور در سال جدید است.
رئیس سازمان امور اراضی کشور اعلام کرد: خرد بودن اراضی کشاورزی مشکلات زیادی از جمله کاهش بهره‌وری، افزایش هزینه‌های تولید و تغییر کاربری اراضی کشاورزی را به همراه دارد.
وی افزود: امسال یکپارچگی اراضی کشاورزی به شرکت‌های مهندسی مشاور و دانش بنیان سپرده خواهد شد و سازمان بر فعالیت‌های این شرکت‌ها نظارت خواهد کرد.
وی تأکید کرد: اصل بر ممنوعیت تغییر کاربری اراضی کشاورزی است و همه استان‌ها باید به این امر توجه داشته باشند که هر فعالیت کشاورزی، صنعتی و مسکونی در مناطق مربوط به آن اجرا شود و صدور مجوز تغییر کاربری در خارج از این مناطق ممنوع است.
افلاطونی تصریح کرد: برون‌سپاری وظایف غیرحاکمیتی به شرکت‌های خصوصی از سال گذشته آغاز شده است و امسال نیز از دیگربرنامه های سازمان است.
رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: واگذاری وظایف به بخش خصوصی به ویژه در بخش نظارت از سیاست‌های سازمان است و این امر باید عملیاتی شود.
وی تصریح کرد: استان‌هایی که رفع تداخلات را به صورت بلوکی کار کرده‌اند باید با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک آن را تبدیل به پلاک محور کنند، چون همه فعالیت‌های سازمان پلاک محور است.
رئیس سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد: حدود پنج میلیون هکتار زمین کشاورزی درجه یک و دو در کشور وجود دارد و لازم است با تمام توان از این اراضی محافظت کنیم.
وی افزود: با توجه به کمبود نیرو و امکانات در سازمان باید از ظرفیت‌های موجود در سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استفاده شود.
افلاطونی خاطرنشان کرد: استان لرستان عملکرد خوبی در حوزه یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی در سال گذشته داشته است و لازم است از زحمات همکاران در این استان تشکر و قدردانی کنیم.

همه آحاد جامعه باید از اراضی کشاورزی محافظت کنند
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در این نشست گفت: همه آحاد جامعه باید از اراضی کشاورزی محافظت کنند، این وظیفه فقط مختص سازمان امور اراضی کشور نیست.
حجت‌الله علی محمدی افزود: باید بررسی و تحلیل دقیقی انجام شود تا بدانیم که بیشتر تغییر کاربری‌های اراضی کشاورزی در چه بخشی بوده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور اضافه کرد: اراضی کشاورزی متعلق به نسل آینده است و باید با تمام توان از آن محافظت کنیم.

نیمی از اراضی کشاورزی کشور سنددار شده است
معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیزدر این نشست گفت: حدود ۵۰ درصد از اراضی کشاورزی کشور سنددار شده است.
صفدر کشاورز افزود: ۶۹ هزار و ۸۸۰ قطعه از اراضی کشاورزی در کشور سنددار شده است.
وی اضافه کرد: میانگین کشوری برای صدور سند ۵۰ درصد است و استان‌های یزد با ۷۶ درصد، بوشهر با ۷۴ درصد، خراسان رضوی با ۷۲ درصد، قم با ۷۰ درصد و خوزستان با ۶۹ درصد صدور سند بهترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند.
کشاورز ادامه داد: در استان‌هایی که رفع تداخلات به صورت بلوکی انجام شده است باید آن را تبدیل به پلاک کنند، محدودیت اعتباری برای این کار وجود ندارد.
وی تأکید کرد: همه استان‌ها به این امر توجه داشته باشند که مکاتبات بین ادارات کل ثبت اسناد و املاک و واحدهای ثبتی با جهاد کشاورزی باید در بستر سامانه تبادل اطلاعات ثبتی انجام شود و هیچ مکاتبه فیزیکی قابل قبول نیست.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/dceq9p