امروز شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

۱۳ برنامه وزارت اقتصاد برای مهار تورم شب عید و ماه رمضان

 وزارت امور اقتصاد و دارایی اعلام کرد: دولت برنامه مهار تورم در شب عید و آستانه ماه مبارک رمضان را در ماه‌های اخیر آغاز کرده و به طور ویژه ۱۳ مسوولیت را برای دستگاه‌های مختلف در نظر گرفته است.

به گزارش فراسو به نقل از وزارت اقتصاد، عملکرد دولت در مهار تورم یکی از مهم‌ترین سنجه‌های رضایت عمومی است و طبیعی است اقتصادی که بیش از ۵ سال تورم متوسط ۴۰ درصد را گذرانده‌اند، فشار غیر قابل انکاری را بر معیشت مردم تحمیل کرده است؛ اما آیا دولت سیزدهم به این موضوع به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های اقتصادی چه برای مردم و فعالان اقتصادی بی‌توجه بوده است؟ در این پرونده به اقدامات دولت در مواجهه با ابر چالش تورم در اقتصاد ایران می‌پردازیم.

در سه گزارش گذشته به بررسی آنچه از تورم برای دولت سیزدهم به میراث مانده بود و نوع مواجهه و نتایج اقدامات دولت در شاخص‌های آماری تورم تولیدکننده و مصرف‌کننده و همچنین کارنامه اقدامات ضد تورمی دولت در سال ۱۴۰۱ و سال جاری پرداختیم.

اشاره شد که دولت با ورود به نیمه دوم سال به‌ویژه ماه‌های پایانی و در پیش رو قرار گرفتن ایام مناسباتی (عید نوروز و ماه مبارک رمضان) و پیش‌بینی التهابات تورمی ناشی از اثرات فصلی تقاضای کالاها و خدمات (افزایش قیمت محصولات کشاورزی در فصل سرد، افزایش قیمت پوشاک زمستانی، نوسانات احتمالی قیمت کالاهای اساسی، خودرو و خدمات حمل و نقل در آستانه نزدیک شدن به تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان و…)، اثرات افزایش تقاضای ارز به دلیل تعطیلات عید نوروز و شکل‌گیری انتظارات تورمی و. برنامه‌ریزی به منظور مدیریت بازار به ویژه تأمین به موقع و مکفی اقلام پر مصرف در آن ایام و نیز کنترل قیمت آنها هم در سطح استانی و هم سطح ملی را در دستور کار کارگروه رصد و کنترل تورم قرار داد.

این اقدامات شامل:

کنترل قیمت میوه‌ها و محصولات کشاورزی در فصول سرد سال و ضرورت ذخیره‌سازی و توزیع به موقع و مناسب آنها

ذخیره‌سازی و تامین به موقع خوراک دام (خاصه کنجاله و سویا) به منظور جلوگیری از افزایش قیمت محصولات دامی

راه‌اندازی سکوهای توزیع اقلام اساسی گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با هدف تقویت جریان عرضه و توزیع مناسب

کنترل قیمت، تولید مناسب و تأمین به موقع گوشت قرمز گوشت مرغ و تخم‌مرغ در بازار

کنترل قیمت محصولات لبنی

کنترل قیمت خودرو لوازم یدکی خودرو و اقلام مصرفی مربوطه روغن موتور، لاستیک و پیگیری افزایش عرضه این محصولات

افزایش تنوع و تکثر جغرافیایی برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مایحتاج عمومی مردم در ایام پایانی سال

کنترل قیمت اقلام دارویی و لوازم طبی

ذخیره‌سازی مناسب اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی به خصوص داروها و تجهیزات مستلزم فصل سرما

کنترل قیمت محصولات رستورانی

کنترل قیمت خدمات حمل و نقل در استان به ویژه در ایام پایانی سال و تعطیلات پیش رو

کنترل اجاره‌بها با ابزارهایی مانند شناسایی و معرفی خانه‌های خالی به سازمان امور مالیاتی، تقویت انگیزه‌های اجاره دهی و ساماندهی مشاورین املاک

کنترل قیمت پوشاک و کفش مصرفی فصل پاییز و زمستان و افزایش عرضه این محصولات به ویژه در شب عید سال نو

بر اساس این گزارش و در راستای این ابلاغیه‌ها و نیز با عنایت به ضرورت تأمین به موقع و مکفی با هزینه مناسب اقلام مورد نیاز ایام عید نوروز و ماه مبارک رمضان (نظیر مواد غذایی گوشت، مرغ، برنج، میوه شب عید، خرما، و…)، شوینده‌ها، پوشاک، کیف و کفش، خودرو، تأمین به موقع لوازم یدکی خودرو و اقلام مصرفی مربوطه نظیر روغن موتور و کنترل قیمت آنها و مدیریت ارائه خدمات حمل و نقل مسافر در این ایام، اقداماتی نیز با پیگیری کارگروه رصد و کنترل تورم و دستگاه‌های اجرایی انجام شده و در دست انجام است.

عرضه مستقیم کالاهای اساسی و مواد غذایی

یکی از این اقدامات پیگیری برگزاری غرفه‌ها، نمایشگاه‌های عرضه مایحتاج عمومی مردم، فروشگاه‌های عرضه مستقیم کالاهای اساسی و مواد غذایی، نمایشگاه‌های فصلی بازارچه‌ها، در سطح ملی و استانی است. در این راستا تهیه و عملیاتی کردن طرح عید تا عید در سراسر کشور، نمایشگاه‌ها و فروش ویژه نوروزی توسط وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی با همکاری شرکت‌های نمایشگاهی اتاق‌های اصناف و معاونت‌های بازرگانی صمت استان انجام شده است.

توزیع اقلام اساسی دو برابر می‌شود

با اجرای این طرح در سال جاری ظرفیت و تعداد نمایشگاه‌های توزیع اقلام اساسی و مورد نیاز مردم در شب عید و در ماه مبارک رمضان به بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت.

همچنین اقداماتی متعددی (نظیر توافق با شهرداری تهران جهت مشارکت فروشگاه‌های شهروند، غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار و ارائه بیش از ۳۰۰ نقطه‌ی فروش فوق‌العاده در طرح فروش «عید تا عید»، توافق با بانک تجارت جهت تضمین نکول اقساط اصناف و…) با هدف فعال‌سازی ۱۸۸ نمایشگاه عرضه مستقیم پوشاک، کیف و کفش و کالاهای اسلامی که طبق برنامه تدوین شده از ۵ بهمن (مصادف با روز پدر) تا عید فطر (بنا به تشخیص استان)، شروع به فعالیت کرده و می‌کنند، انجام شده و در دست انجام است.

علاوه بر برنامه‌ریزی و اقدامات صورت گرفته در سطح ملی، موضوع برگزاری فروشگاه‌های عرضه مستقیم اقلام ضروری و مواد غذایی در سطح استان‌ها توسط استانداری‌ها با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط نیز در حال انجام و پیگیری است در این خصوص می‌توان به اقدامات انجام شده توسط استان‌های هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، یزد، لرستان و… در این زمینه اشاره کرد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/sHx8HD