امروز یکشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

استاد دانشگاه فرارا: صورتحساب الکترونیکی در ایتالیا باعث کاهش هزینه و مقابله با تخلف شد

استاد دانشگاه فرارا در سیزدهمین همایش سیاست های مالی و مالیاتی گفت: انگیزه ما برای دیجیتالی کردن صدور صورتحساب کاهش هزینه و مقابله با تخلف در قانون مالیات بر ارزش افزوده بود. چون با روش سنتی امکان مقابله با تخلف را نداشتیم.

به گزارش فراسو به نقل از رسانه مالیاتی ایران، دکتر مارکو گریجی استاد دانشگاه فرارا از کشور ایتالیا (Università degli Studi di Ferrara) در سیزدهمین همایش سیاست های مالی و مالیاتی تجارب ایتالیا و اتحادیه اروپا در صدور صورتحساب الکترونیکی برای مالیات بر ارزش افزوده را تبیین کرد و گفت: سازمان امور مالیاتی در کشور ایتالیا با صدور صورتحساب الکترونیکی در موقعیت واکنش سریع در حوزه تقلب مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی قرار گرفت.

استاد دانشگاه فرارا افزود: سازمان امور مالیاتی ایتالیا با توفیق در اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی در موقعیت واکنش سریع در حوزه تقلب مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی قرار گرفت.

وی در خصوص دلایل استفاده از صورتحساب الکترونیکی در اتحادیه اروپا گفت: صورتحساب الکترونیکی مبادله الکترونیکی سند است که در اتحادیه اروپا چندین استاندارد دارد و بر اساس الزامات دولت های اروپایی تنظیم شده است. کاهش هزینه ها، فرایند ساده و کارآمد، امکان مقابله با تقلب، تدارکات الکترونیکی با بودجه عمومی و… از جمله دستاوردهای اجرای این فرایند بود.

دکتر مارکو گریجی تصریح کرد: وضعیت سامانه مودیان در ایتالیا و اتحادیه اروپا بسیار پیچیده تر از ایران است. چون در آنجا صورتحساب که صادر می کنیم باید در دیگر کشورها هم قابل استفاده و بهره برداری باشد.

این استاد دانشگاه ایجاد موازنه بین حفظ محرمانگی و جلوگیری از فرار مالیاتی را مهم دانست و گفت: سناریوی ایجاد موازنه بین حفظ محرمانگی و جلوگیری از فرار مالیاتی توسط اتحادیه اروپا برای مقابله با فرارهای مالیاتی و در عین حال حفظ محرمانگی حریم خصوصی افراد تنظیم شده است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/9vMKu4