امروز پنج شنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

راهبرد مالیاتی دولت برقراری عدالت با تمرکز بر دانه‌درشت‌هاست

رئیس سازمان امور مالیاتی  برقراری عدالت مالیاتی با تمرکز بر فراریان مالیاتی را مهمترین راهبرد این سازمان عنوان کرد

به گزارش فراسو، محمدهادی سبحانیان؛ رئیس سازمان مالیات در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: برقراری عدالت مالیاتی با تمرکز بر دانه‌درشت‌ها و فراریان مالیاتی مهمترین راهبرد سازمان امور مالیاتی است، در دوره تحولی، نورافکن‌هایی بر مسیر‌های دور زدن نظام مالیاتی، تابانده شده است.

وی افزود: نظام مالیاتی آماده است برای تسهیل تکالیف مودیان و مختومه کردن پرونده‌های باز مالیاتی از سنوات گذشته، از مودیان بخواهد اصل مالیات خود را پرداخت کنند تا جرائم ایشان بخشوده شود.

سبحانیان اظهار داشت: میوه و ثمره اجرای پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان این است که اگر مودی اطلاعاتش را در سامانه وارد کند و تکالیفش را انجام دهد، سازمان امور مالیاتی حق ندارد به پرونده او رسیدگی کند.

وضعیت مالیات خانه های لوکس

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به مالیات خانه های لوکس و مالیات خودروهای لوکس گفت: آنچه در قانون تعیین شده اخذ مالیات از خانه ها یا خودروهای بالای یک رقم مشخص است. برای مثال سال ۱۴۰۰ خانه های بالای ۱۰ میلیارد تومان مشمول مالیات می‌ شدند که با نرخ تورم افزایش یافت و در سال ۱۴۰۲ این عدد به ۲۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۳ به ۳۵ میلیارد تومان افزایش یافت.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۲/۳۰۰ هزار واحد مسکونی لوکس بالای ۱۰ میلیارد تومان شناسایی شد که حدود ۴۰۰ میلیارد تومان مالیات تعیین شد. در سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۰/۵۰۰ هزار واحد مسکونی لوکس بالای ۱۵ میلیارد تومان شناسایی شد که حدود ۱/۲۰۰ میلیارد تومان بود. در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۶۰ هزار واحد مسکونی لوکس بالای ۲۰ میلیارد تومان شناسایی شد که مالیات تعیین شده آنها حدود ۷ هزار میلیارد تومان است که در فرآیند وصول قرار دارد و تا بهمن ماه فرصت پرداخت این مالیات وجود دارد. اگر افرادی مالیات تعیین شده را پرداخت نکنند، عملیات اجرایی را آغاز می‌ کنیم و تا امروز حدود ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات خانه های لوکس وصول شده است.

وی با بیان اینکه دانه‌درشت‌های مالیاتی و برخی دستگاه‌های دولتی تلاش می‌کنند با تعویق انداختن پرداخت مالیات، از ارزش زمانی پول استفاده کنند، تاکید کرد: مالیات بر مصرف، از پرمصرف‌ها باید دریافت شود؛ چون مالیات ابزاری برای بازتوزیع درآمد بین اقشار ضعیف جامعه است.

محمدهادی سبحانیان  در پاسخ به سوالی درخصوص تفاوت تراکنش های افراد عادی با صاحبان مشاغل و فراریان مالیاتی گفت: سازمان امور مالیاتی کشور به حساب شخصی آحاد ملت نظارت ندارد، زیرا با حساب شخصی نباید فعالیت تجاری انجام شود اما برخی افراد محدود که کمتر از یک درصد هستند، برای فرار کردن از مالیات و دور زدن قوانین از حساب های غیرتجاری خود، بستگان و دوستان استفاده می کنند تا درآمدشان برای سازمان امور مالیاتی کشور شفاف نشود.

وی در ادامه گفت: بنابراین افرادی که با حساب های شخصی صدها میلیارد تومان فعالیت تجاری دارند، باید با ارائه اسناد و مدارک اثبات کنند که فعالیت تجاری ندارند و این مساله اثبات وظیفه سازمان امور مالیاتی نیست. بنابراین ما به دنبال ابرفراریان مالیاتی هستیم. حساب هایی بیش از ۱۰۰ واریزی به حساب دارد با سقف مبلغ مشخص، قاعدتا از حساب شخصی استفاده تجاری می کنند. لذا ما به دنبال مالیات ستانی از خرده ها نیستیم.

سبحانیان در پاسخ به این سئوال که سقف تراکنش های این حساب ها چقدر است، گفت: قانونگذار در قانون بودجه تعیین کرده است که شورای پول و اعتبار باید سقف را مبتنی بر شواهد و واقعیت های موجود تعیین کند. زیرا شورای پول و اعتبار می داند که نرم و استاندارد واریز حساب به لحاظ تعداد و عدد چقدر است و لذا اعدادی تعیین خواهد شد و که سازمان بر فراریان مالیاتی تمرکز خواهد کرد.

رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به این موضوع که مالیات بر ارزش افزوده به اقلام سفره مردم اصابت نمی‌کند، گفت: سازمان امور مالیاتی مسئول شناسایی خانه‌های خالی نیست، چون نه ابزار آن را دارد و نه صلاحیتش را؛ اما شناسایی به هنگام و دقیق خانه‌های خالی موجب اجرای دقیق قانون مالیات خانه‌های خالی می‌شود.

افزایش ۳ برابری معافیت مالیاتی اصناف و مشاغل 

سبحانیان در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه در مدت زمان ۹ ماهه که در سازمان امور مالیاتی هستم، تلاش همکاران ما استقرار یک نظام مالیاتی مبتنی برعدالت و فاصله گرفتن از یک نظام سنتی مالیات‌ ستانی و رفتن به سمت یک نظام مبتنی بر داده است، گفت: یکی از مصادیق بارز عدالت و راهبرد جدی سازمان امور مالیاتی تمرکز نظام مالیاتی بر دانه درشت‌ ها و شخصیت هایی است که از حجم بیشتری از فعالیت‌ های اقتصادی استفاده می‌ کنند و در عین حال کاهش بار مالیاتی از گرده مودیان کوچک است.

وی درخصوص لایحه بودجه ۱۴۰۳، گفت: با پیگیری های سازمان امور مالیاتی، سقف معافیت مالیاتی اصناف و مشاغل سال آینده با افزایش ۳ برابری از  ۴۷ میلیون تومان به حدود ۱۴۴ میلیون تومان در سال افزایش پیدا کرد.

حساب ابربدهکاران مالیاتی را بلوکه می کنیم

رییس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه امروز نورافکن های بزرگی در مسیرهای فرار مالیاتی افکنده شده است، گفت: احکامی را در قانون بودجه ۱۴۰۳ درج کردیم که فراریان مالیاتی و حساب های غیرتجاری را شناسایی کنیم.

وی افزود: برخی افراد، به ویژه دانه درشت های مالیاتی تلاش می کردند که از ارزش زمانی و طولانی کردن فرآیند پرداخت مالیات حداکثر استفاده کرده و پرداخت مالیات را به تعویق بیاندازند که این مساله به یک رویکرد تبدیل شده بود و متاسفانه در دستگاه های دولتی هم شاهد آن بودیم. بنابراین در مجلس در این زمینه تصویب شد که برای بدهی های قطعی شده مالیاتی که فرآیند دادرسی را طی کرده، به اندازه بدهی که طی شده از حساب ابربدهکاران بانکی را ابتدا بلوکه و مالیات را برداشت کنیم.

بخشودگی جرائم مالیاتی تا سقف ۵۰۰ میلیون و ۲ میلیارد تومان تا پایان بهمن 

سبحانیان درخصوص بخشودگی جرائم مالیاتی به مناسبت دهه فجر و در راستای مختومه شدن پرونده های مالیاتی، گفت: اگر مودیان مالیاتی بدهی های خود را تا انتهای بهمن ماه پرداخت کنند، جرائم آنها به صورت ۱۰۰ درصد بخشوده می شود و میزان بخشودگی جرائم مالیاتی برای اشخاص حقیقی تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان و اشخاص حقوقی ۲ میلیارد تومان است. همچنین امکان بخشودگی ۱۰۰ درصدی را برای کسانی که نسبت به مالیات اعتراض داشتند را ایجاد کردیم. اگر انصراف الکترونیکی را تایید کند ما بخشودگی ۱۰۰ درصد را اعمال می کنیم. هدف این است که افراد با آسودگی خاطر به کسب و کار خود بپردازند.

سبحانیان با بیان اینکه ایجاد و افزایش میز خدمت شاه بیت اقدامات سازمان است، گفت: تعداد میز خدمت را از حدود ۲۷۸ میز خدمت در سال گذشته به بیش از ۱/۸۰۰ میز خدمت در سراسر کشور افزایش دادیم و مرکز پاسخگویی را ایجاد کردیم که از عدد ۱۶۳ هزار تماس در سال گذشته به ۴۴۰ هزار تماس در سال ۱۴۰۲ رسیدیم.

از پول اشخاص و مشاغل برای کسری بودجه دولت کیسه ندوختیم

رئیس کل سازمان امورمالیاتی درباره نگرانی‌ ها از مالیات اصناف در سال آینده گفت: ما اصناف را رتبه‌ بندی می‌ کنیم. قدم اول این است که تعامل مثبتی با مودیان از جمله اشخاص حقیقی داشته باشیم. هیچ موقع تا این حد سطح تعامل بین سازمان امور مالیاتی و اصناف گسترده نبوده است. قانون‌ گذار در پی آن است که دایره شمول افرادی که به سامانه مودیان متصل می‌ شوند، افزایش دهد اما قصد نداریم کسانی که علاقه مند به انجام تکالیف خود هستند را جریمه کنیم. اطلاع رسانی را هم در دستور کار داریم. البته برای برخی صنوف مثل پزشکان و طلافروشان استدعا کردیم که از این ابزارهای نوین مالیاتی استفاده کنید.

سبحایان یادآور شد: از اشخاص و مشاغل برای کسری بودجه دولت کیسه ندوختیم. ما فقط ۳۵ تا ۳۶ هزار میلیارد تومان مالیات برای مشاغل در نظر گرفتیم. حدود ۹۰ درصد مالیات‌ ها زیر ۲۰ میلیون تومان است. کسی که توانایی پرداخت مالیات بیشتری دارد، باید مالیات بیشتری بدهد تا بر مردم فشاری وارد نشود و این مسئله در راستای اجرای عدالت است.

اخذ مالیات ۷/۶۰۰ میلیارد تومانی از بلاگرها و انفلوئنسرها 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی درخصوص مالیات سلبریتی ها گفت: طبق قانون، باید از هر فردی که درآمدی کسب می‌ کند که بیش از حد مجاز معافیت مالیاتی باشد، مالیات بگیریم. برای ما فرقی نمی کند که این فرد یک تاجر، پزشک یا هر شخص دیگر است یا از فضای مجازی درآمد کسب می‌کند. قانون گذار، سازمان امور مالیاتی را مکلف کرده کسانی که از یک تعدادی بیشتر دنبال کننده دارند، مالیات بگیرد. این بدان معنا نیست که اگر از کسانی که تعداد کمتری دنبال کننده داشتند، مالیات نگیریم. بلکه باید از این افراد نیز اخذ شود.

وی در ادامه درخصوص آمار اخذ مالیات از بلاگرها و اینفلوئنسرها گفت: در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ از کسانی که بالاتر از ۵۰۰ هزار دنبال کننده داشتند مورد بررسی مالیات بر درآمد قرار گرفتند که ۵۵۱ کاربر شناسایی شدند. از این تعداد مجموع تراکنش مالی بیش از ۱۲۳ اینفلوئنسر بیش از ۲/۳۰۰ میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۰ نسبت به صدور ۱۴۹ برگه تشخص مالیات با مجموع ۱۱۹ میلیارد تومان اقدام شد. در سال ۱۳۹۹ تعداد ۶۴ برگه مالیات با مجموع ۲ میلیارد تومان صادر شد. همچنین در ده ماهه سال جاری حدود ۷/۶۰۰ میلیارد تومان مالیات از این محل وصول شده است.

پیشرفت سامانه مودیان در سازمان امور مالیاتی کشور

سبحانیان درباره پیشرفت سامانه مودیان بیان کرد: همانطور که رسانه‌ ها در تسهیل صدور مجوزها اقدام کردند امروز هم نیازمند این هستیم درخصوص تغییر رویکرد سازمان امور مالیاتی در جهت داده محور شدن مالیات همراهی رسانه‌ ها را داشته باشیم.

وی گفت: هم‌ اکنون در سامانه مودیان ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار کارپوشه وجود دارد. تعداد صورت حساب الکترونیکی ۹۷۹ میلیون و تعداد صورت حساب نوع یک حدود ۲۳۸ میلیون بوده است. تعداد کل اتصال مودیان به سامانه نیز حدود ۹۹ هزار مودی است که عدد قابل توجهی محسوب می‌ شود. امکان وصول مالیات بالغ بر ۸۸ درصد مالیات مودیانی که متصل به سامانه مودیان هستند، وجود دارد و حدود ۴۵۷ میلیون صورت حساب توسط خود مودیان، حدود ۵۲۲ میلیون صورت حساب برای شرکت های مرتبط و حدود ۳/۵۰۰ برای شرکت های دولتی صورتحساب صادر شده است.

سبحانیان درخصوص مالیات بر ارزش افزوده گفت: این مالیات درخصوص سفره مردم نیست.  کلیه محصولات کشاورزی فرآوری شده مثل لبنیات، گوشت، روغن، سویا، برنج، شیرخشک و …، کلیه خدمات درمانی و بخش قابل توجهی از سفره مردم و مایحتاج عموم مردم شامل مالیات بر ارزش افزوده نیست. زیرا افراد ضعیف از این محصولات بیشتر استفاده می کنند. بنابراین مالیات از ثروتمندان اخذ می شود و بار آن بر گرده فرودستان نخواهد بود و از آنها حمایت می شود.

جزئیات برخی فراریان مالیاتی در ۱۰ استان کشور

معاون وزیر اقتصاد درباره اختلافات مجلس و دولت درباره ارزش و منابع ایجاد شده از افزایش یک درصد ارزش افزوده از ۹ به ۱۰ درصد تاکید کرد: آنچه که به مجلس اعلام کردیم این بود که برآورد از افزایش یک واحد ارزش افزوده بین ۶۵ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان است که البته ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان آن در فروردین ماه سال ۱۴۰۴ محقق می‌ شود. بنابراین منابع حاصل شده از یک واحد ارزش افزوده در سال ۱۴۰۳ حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که آن را به مجلس اعلام کرده‌ایم.

رئیس کل امور مالیاتی درباره میزان جلوگیری از فرار مالیاتی و وصول مالیات‌ هایی که امکان فرار آن وجود داشت، گفت: در طول یک سال گذشته، برخی از مصادیق شناسایی فراریان مالیاتی، حدود ۶۰۰ میلیارد تومان از یک فعال حوزه طلا و یک شرکت با ۱۵۰ میلیارد تومان در استان کردستان، بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان از ۶ شرکت آذربایجان غربی در حوزه دلالی آهن قراضه، ۴۰۰ میلیارد تومان از فعالی در حوزه رمز ارز، بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان در حوزه فولاد زنجان و آذربایجان شرقی، وصول ۶۸۰ میلیارد تومان از یک دلال خودرو در استان قزوین، ۲۴۰ میلیارد تومان فعال در صندوق قرض‌الحسنه در استان فارس، ۲۶۰ میلیارد تومان در استان های البرز و مرکزی و همچنین دو پرونده فاکتور فروش ۱۲ هزار میلیارد تومانی در استان همدان و یک پرونده ۲۸۰۰ میلیارد تومانی در استان یزد است.

وی تاکید کرد: همچنین با گزارش های مردمی به حدود ۱/۲۵۰ پزشک هشدار و تذکر داده‌ ایم و اسامی آنها را به نظام پزشکی اعلام کرده‌ ایم. البته برای اولین بار در موضوع سوت‌ زنی به یک شهروند جایزه ۵۰۰ میلیون تومانی بابت گزارش یک فرار مالیاتی پرداخت شد.

بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان مالیات دادند

سبحانیان همچنین درباره میزان پرداخت مالیات از سوی نهادهای وابسته به حاکمیت اظهار داشت: هرآنکس که در نظام اقتصادی کشور درآمد داشته باشد، مکلف است مالیات پرداخت کند. البته قانونگذار برای برخی از نهادها و مراکزی که خدمات عمومی ارائه می دهند، مثل خیریه ها، مشوق هایی درنظر گرفته است. بنابراین اگر نهادی از پرداخت مالیات معاف است، به دلیل ارائه خدمات عمومی است و اگر فعالیت اقتصادی دارد، قطعا باید مالیات پرداخت کند. شرکت ها، نهادها و بنیادهای نهادهای انقلاب اسلامی همه مالیات می دهند و در ده ماهه ابتدای امسال بالغ بر ۱/۷۰۰ میلیارد تومان مالیات از نهادهای وابسته به بنیادهای انقلاب اسلامی اخذ کردیم. بنابراین در نظام مالیات ستانی هیچ تبعیضی وجود ندارد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/EJ56mo