امروز شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

بهبود معیشت بازنشستگان؛ دغدغه اصلی دولت سیزدهم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دغدغه اصلی دولت سیزدهم را بهبود معیشت بازنشستگان و مستمری‌بگیران عنوان کرد و گفت: در طی دو سالی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد تعداد قابل توجهی طرح جدید به بهره‌برداری رسیده تا صندوق‌های بازنشستگی به بهره‌وری مناسب برسند و امیدواریم بتوانیم هر سال ۱۵ درصد از کسری صندوق‌ها را از خزانه کم کنیم و با سرمایه‌گذاری مشکلات بازنشستگان را کاهش دهیم.

به گزارش  فراسو، «سیدصولت مرتضوی» ظهر امروز، سه‌شنبه در آیین رونمایی از ۱۲۴ خدمات نوین و دستاورد‌های ارزش‌آفرین صندوق بازنشستگی کشوری، اظهار کرد: صندوق‌های بازنشستگی پناهگاه جامعه هدف ما یعنی بازنشستگان است. انسان‌های توانمندی که با سرپنجه تدبیر، تراوش قلم و‌ ایده‌پردازی که انجام می‌دهند و البته با سال‌ها تلاش، موی سفید را به نقد جوانی خریداری کردند، اکنون چشم‌ امیدشان به صندوق‌های بازنشستگی است.

وی افزود: نه در کشور ما بلکه در اغلب کشور‌ها از مشکلات فراروی دولت‌ها، مشکلات صندوق‌های بازنشستگی است؛ مخصوصاً در کشور ما که در سال پایانی دولت دوازدهم بدهی‌ها و مطالبات انباشته‌ای بر دوش صندوق‌های بازنشستگی و دولت سیزدهم قرار گرفت.
افزایش ۱۲۶ درصد بودجه جاری کشور در سال پایانی دولت دوازدهم
مرتضوی گفت: اگر نگاهی به بودجه دهه ۹۰ داشته باشیم به درستی درخواهیم یافت که اساساً معدل افزایش سنواتی بودجه کشور حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد بوده است، اما در سال پایانی دولت دوازدهم مجموعه بودجه جاری کشور بالغ بر ۱۲۶ درصد افزایش یافت.
وی ادامه داد: در هفت ماهه سال ۱۴۰۰ که دولت سیزدهم تصدی امور کشور را عهده‌دار شد با کسری شدید بودجه مواجه بودیم که در ۲ حوزه کسری بودجه بسیار گسترده‌تر بود که یکی از آن‌ها حوزه صندوق‌های بازنشستگی بود. اولاً صندوق‌های کشوری و لشکری ما نزدیک به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری منابع داشتند، البته در لایحه بودجه نیز اساساً به‌شکل صوری پیش‌بینی‌هایی انجام شده بود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: این در حالی است که صادرات نفتی و غیرنفتی ما با چالش‌هایی جدی مواجه بود. مجموعه صادرات نفت ما کاهش یافت و هزینه‌های تعریف شده از کنار درآمد‌های نفتی بالغ بر صادرات روزانه یک‌ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بود و کسری ۴۰۰ همتی داشتیم.
۵۰۰ همت؛ بدهی انباشته‌شده صندوق‌های بازنشستگی کشور
مرتضوی بیان کرد: نزدیک به ۵۰۰ همت بدهی انباشته شده به تأمین اجتماعی بود. بدهی صندوق تأمین اجتماعی به بانک‌ها این صندوق را به مجموعه ابر بدهکاران تبدیل کرده بود.
وی تصریح کرد: وقتی دولت سیزدهم روی کار آمد و با عزم خود، بخشی از منابع مسدود شده را آزاد کرد، صادرات غیرنفتی را افزایش داد، میزان صادرات نفتی و محصولات پتروشیمی رو به افزایش رفت و اکنون بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌شود و اگر چه با دشواری است، اما منابع آن بازمی‌گردد.
وزیر کار گفت: امروز بالغ بر ۶ هزار بنگاه بزرگ و کوچک تعطیل و نیمه‌تعطیل به بهره‌برداری رسیدند و بازتعریف تولید و ایجاد زنجیره ارزش در چرخه تولید یکی از امورات مهم دولت در بخش خصوصی، شبه‌خصوصی و دولتی است.
وی توضیح داد: بخش قابل توجهی از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در صندوق بازنشستگی کشوری تا پایان سال محقق خواهد شد و اقدامات بزرگی در دوره دولت سیزدهم در حوزه صندوق‌های بازنشستگی صورت گرفته است.
ماهانه ۲۲ همت برای حقوق بازنشستگان پرداخت می‌شود
مرتضوی تأکید کرد: با افتخار می‌گویم در آینده گزارش ما از رشد شرکت‌های تعاون در سالی که مقام معظم رهبری به‌عنوان سال رشد تولید نام‌گذاری کرده‌اند، گزارش آبرومندانه‌ای خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: ماهانه بیش از ۲۲ همت برای حقوق و مستمری بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت می‌شود. تقریباً می‌توان گفت از این مبلغ ۲۰/۵ همت را از محل منابع عمومی تأمین می‌کنیم، در حالی که کسورات بازنشستگی در گذشته باید تجمیع و تبدیل به صنعت و ارزش افزوده می‌شد و امروز نجوای رونق اقتصادی را در این صندوق سر می‌دادیم.
رشد بهره‌وری، حلقه مفقوده بهبود وضعیت صندوق‌های بازنشستگی است
وزیر رفاه اجتماعی تأکید کرد: معدل بین ۱۹ الی ۲۱ همت سود صندوق بازنشستگی در سال ۱۴۰۱ است که بابت حقوق بازنشستگان پرداخت می‌شود. سالانه ۲۶۰ هزار میلیارد تومان باید بابت حقوق، مستمری و بیمه و بیمه تکمیلی پرداخت شود و حلقه مفقوده این است که نتوانستیم بهره‌وری را افزایش دهیم.
لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/fPIR8y