امروز شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

اعلام آخرین جزئیات مالیات خانه های لوکس از زمان اجرای قانون

سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: تاکنون ۱۱۴ هزار واحد مسکونی مجلل و لوکس در سال ۱۴۰۲ شناسایی شده که از طریق پیامک به اطلاع مالکان آن می رسد.

به گزارش فراسو به نقل از رسانه مالیاتی ایران، سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص جزییات خانه های گران‏قیمت شناسایی شده اعلام کرده است: برای عملکرد سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۲ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی گران‏قیمت و برای سال ۱۴۰۱ نیز تعداد ۴۰ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی اعلام شد. در سال ۱۴۰۰ خانه های به ارزش بیش از ده میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۱ عدد ۱۵ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲ عدد ۲۰ میلیارد تومان به بالا مشمول این مالیات می شدند.

بنا بر این گزارش، برای سال ۱۴۰۲ اطلاعات کامل نشده ولی توسط پایگاه‏های سازمان امور مالیاتی و با همکاری یک شرکت دانش بنیان که در زمینه هوش مصنوعی برای شناسایی املاک گران قیمت در حال فعالیت است، بالغ بر ۱۱۴ هزار واحد مسکونی شناسایی شده و اطلاعات درحال تکمیل است.

طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۲ افرادی که ده سال در یک واحد مسکونی گران‏قیمت سکونت داشتند و یک واحد مسکونی داشته باشند، مشمول مالیات نمی شوند. همچنین بر اساس قانون بودجه امسال، زمین های دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ ویلاهای مجاز و خانه های مجلل که ارزش آنها بیش از ۲۰ میلیارد باشد، مازاد بر این مبلغ، مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند.

شایان ذکر است اطلاع رسانی این نوع مالیات هم همچون سایر مالیات ها از طریق پیامک، ابلاغ الکترونیک و هم سایت سازمان امور مالیاتی انجام می شود و همه افراد می توانند انواع مالیات هایی که مشمول شدند را در آنجا مشاهده و اگر برایشان مالیاتی تعیین شده است، نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/mA8AEe