امروز یکشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

کارشناسان اقتصادی: قیمت ارز تا پایان سال ثابت می‌ماند

به گفته فعالان بازار ارز، انتشار برخی خبرهای سیاسی درباره برجام، حادثه تروریستی کرمان و افزایش تقاضای سه ماه پایانی سال از مهمترین دلایل رشد قیمت ارز در بازار است.

به گزارش فراسو، فعالان بازار و صراف‌ها علت اصلی افزایش قیمت طلا و سکه را نوسانات ارز در بازار آزاد، افزایش قیمت جهانی طلا و البته افزایش تقاضا برای خرید طلا و سکه می دانند.

قیمت دلار بعد از حادثه تلخ تروریستی کرمان با افزایش همراه شد و با تکاپوی دلال‌ها وارد کانال ۵۱ هزار تومان شد؛ البته روز شنبه قیمت دلار با کاهش همراه شد و به کانال ۵۰ هزار تومان بازگشت. طی یکی دو روز گذشته اما به دلیل برخی خبرهای سیاسی و البته تلاش سفته بازان دلار مجددا وارد کانال ۵۱ هزار تومان شد.

به گفته فعالان بازار ارز، انتشار برخی خبرهای سیاسی درباره برجام، حادثه تروریستی کرمان و افزایش تقاضای سه ماه پایانی سال از مهمترین دلایل رشد قیمت ارز در بازار است.

“رشد قیمت‌ها خیلی دوام نخواهد داشت” این نکته‌ای است که مورد تاکید بازاری‌هاست و اکثرا معتقدند بازارساز در ماه های گذشته نشان داده که اجازه افزایش قیمت را نمیدهد و اینبار هم ریزش قیمت ها خیلی دور از ذهن نیست.

کارشناسان اقتصادی هم در روزهای گذشته به دفعات تأکید کرده اند که نوسانات بازار ارز کوتاه مدت و سیاسی است و ریشه اقتصادی ندارد برهمین اساس مردم باید مراقب باشند تا فریب سوداگران را نخورند.

مسعود گلشیرازی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در خصوص وضعیت قیمت ارز تا پایان سال تأکید دارد: نقدینگی و مدیریت خلق پول در شبکه بانکی کشور به‌ خوبی کنترل شد و تا پایان سال‌جاری، نرخ ارز در محدوده فعلی و باثبات خواهد ماند.

او می گوید: اگر از سال ۹۷ تاکنون را بررسی و محاسبه کنیم، تقریبا نرخ رشد ارز با نرخ تورم، همسان افزایش یافته است. بنابراین به نظر من تا پایان سال شرایط نرخ ارز را در همین محدوده فعلی و در یک حاشیه امن و باثبات، خواهیم داشت.

مجیدشاکری کارشناس اقتصادی هم تأکید دارد که تا پایان سال نگرانی درباره نوسانات غیرعادی ارز نداریم؛ او می گوید احتمالا اگر اتفاق خاصی روی ندهد تا پایان سال هم دلار در همین محدوده باقی می ماند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/XdSWOU