امروز یکشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

معافیت مالیاتی متناسب با تعداد اعضای خانواده افزایش می یابد

سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: بر اساس لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم، معافیت مالیاتی متناسب با تعداد اعضای خانواده افزایش می ‌یابد.

به گزارش فراسو به نقل از رسانه مالیاتی ایران، مهدی موحدی بکنظر سخنگوی سازمان امور مالیاتی در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما اظهار داشت: بر اساس لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم، همه و یا بخش زیادی از معافیت‌هایی که به صورت پراکنده در نظام مالیاتی وجود دارد، تجمیع و در قالب معافیتی که به خانواده داده می ‌شود، در اختیار افراد قرار می گیرد. در این بین اگر فردی دارای فرزند و خانوار بیشتری باشد از معافیت مالیاتی بیشتری برخوردار خواهد بود.

 موحدی بکنظر در توضیح ویژگی‌های لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم گفت: این پایه مالیاتی در راستای اهداف کلان و راهبردی نظام مالیاتی طراحی شده و همه اتفاقاتی که در حوزه مالیاتی رقم می‌خورد اعم از قانون پایانه ‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و بعد از آن مالیات بر عایدی سرمایه، اثرات خودش را در یک نظام مالیاتی جدید که مبتنی بر مالیات ستانی از جمع درآمد اشخاص است، نشان دهد.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی در تشریح این نوع مالیات بیان داشت: لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم، مالیاتی است که مجموع درآمد‌های فرد را از مجاری مختلف درآمدی محاسبه و سپس هزینه ‌های قابل قبول را کسر و آنچه که در نهایت باقی می ‌ماند را مشمول مالیات می کند.

وی در ادامه افزود: اگر درآمد باقی مانده افراد پس از کسر هزینه ‌هایش پایین‌تر از اعداد تعیین شده باشد اصلا فرد مشمول مالیات نشده و مورد حمایت‌های دولت و یارانه ‌ها هم قرار می گیرد و اگر از یک حدی بیشتر بود، مشمول مالیات متناسب خواهد بود.

موحدی بکنظر خاطرنشان کرد: زمانی که مالیات بر جمع درآمد ایجاد شود یکی از اصول مهم مالیات ستانی یعنی عدالت مالیاتی تجلی پیدا می ‌کند و ظهور و بروز خودش را بیشتر از قبل نشان می ‌دهد. به این معنی که افرادی که درآمد و توان پرداخت کمتری دارند، مالیات کمتر و آن‌ها که درآمد بیشتری دارند، مالیات بیشتری می پردازند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/XICkYb