امروز یکشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت همراهان همراه عصر: اولین تولید کننده نرم افزار پیامک با خدمات افزوده در جهان هستیم

 پیامک، این روزها به یک ابزار ارتباطی بسیار معمول در مراودات انسان ها تبدیل شده است؛ بسیاری از افراد در همه جای جهان اکنون به جای آن که یادداشتی بنویسند و در پاکت نامه بگذارند، پست کنند و منتظر دریافت آن برای روزها و یا هفته های بعد باشند، امروز گوشی همراه خود را بیرون می آورند، تمام آن یادداشت را در قالب یک یا چند پیامک می نویسند و ارسال می کنند. پس از چند ثانیه مخاطب آن را دریافت می کند، به آن پاسخ می دهد و فرستنده از پاسخ پیام خود آگاه می گردد. همین پیامک، با تلاش های متخصصان و دانشمندان به ابزارها و خدمات افزوده ای مجهز شده که آن را زیباتر و هم کاربرد های تکمیلی به آن اضافه می کند.

به گزارش فراسو، در این باره با مهندس علیرضا احمدیان زارچی مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت همراهان همراه عصر که اولین شرکت تولید کننده نرم افزارهای پیامک دارای کاربردها و خدمات افزوده است، گفتگو کرده ایم.

وی در اولین بخش از این مصاحبه ها خلاصه ای از سوابق و فعالیت های خود و شرکت های متبوعش در حوزه تولید نرم افزارهای پیامکی را تشریح می کند. مشروح این مصاحبه از نظرتان می گذرد:

شما سالهاست که در حوزه تولید نرم افزارهای ارسال پیامک فعالیت می کنید، خلاصه ای از این فعالیت ها را برای مان بیان کنید.

این شرکت در حوزه تله ارتباطات و فناوری اطلاعات با تخصص و گرایش پیامکSMS فعالیت می کند. خودم سال ها در حوزه نرم افزارهای مخابراتی فعال بودم از جمله افرادی هستم که می گوئیم فناوری SMS  را حدود ۲۳ سال پیش وارد کشور کردم و اولین شرکتی هستیم که این کار را در سطح کشور انجام دادیم در سال ۱۳۸۱ تحت فعالیت شرکت هلدینگی که به نام هلدینگ چهار نسل امواج معروف است. این شرکت در واقع شرکت هلدینگ و مادر برای شرکت همراهان همراه عصر محسوب می شود. از دستاوردهای شرکت هلدینگ این است که سیستم های SMS  را وارد کشور کرد، که این پیامک ها مدت ها با سرشماره ۱۰۰۰ و ۴۰۰۰ فعالیت می کرد و تحت شرکت های فرزند خودش حدود ده سال در سطح کشور خدمات ارائه کرده است.

البته پیامکی که الان کسی به کسی می زند، از ابتدا روی موبایل ها بوده است ولی سیستمی که اکنون درباره آن صحبت می کنیم به A TO P  مشهور است یا Application to People که از نرم افزارهای بیرونی به سمت موبایل ارسال می شود. امروز این نرم افزار  به پنل های پیامکی مشهور است. این سیستم مثلا در بانک ها برای اعلام تراکنش به مردم، ارسال قبض های آب، برق، گاز برای مشترکان، ابلاغیه های دادگستری برای شهروندان استفاده می شود. در نتیجه شرکت چهار نسل و شرکت های زیر مجموعه اش از سال ۱۳۸۱ تا سال ۱۳۸۹ بخش اعظمی از بازار SMS  را با سرشماره های ۱۰۰۰ و ۴۰۰۰ از طریق همکاری با شرکت های مخابرات ایران، همراه اول، ایرانسل، رایتل و تالیا در حال ارائه خدمات رسانی هستند.

شرکت همراهان همراه عصر چگونه پدید آمد و تاکنون چه فعالیت هایی انجام داده است؟

این  شرکت یکی از شرکت های زیر مجموعه شرکت چهارنسل محسوب می شود، شرکتی است که به طور تخصصی برای نرم افزار پیامک آماده خدمت به هموطنان شده است. این شرکت نرم افزاری را تولید کرده که می تواند جایگزین نرم افزار پیامکی باشد که هم اکنون در موبایل ها به طور روزمره استفاده می شود. مردم وقتی گوشی موبایل می خرند می توانند با آن گوشی تماس بگیرند یا با آن پیامک بدهند. در گوشی ها به طور پیش فرض نرم افزاری تعبیه شده که امکان ارسال و دریافت پیامک SMS را فراهم کرده است. آن نرم افزار که به طور پیش فرض تعبیه شده نرم افزار ارسال پیامک است و بسته به سازنده گوشی چه شرکتی باشد، نام آن نرم افزار هم تفاوت می کند.

مثلا اکثر گوشی های اندروید نرم افزار پیامکی متعلق به گوگل را استفاده می کنند. شرکت سامسونگ نرم افزار متعلق به سامسونگ را استفاده می کنند. گوشی های اپل، نرم افزار آی مسیج را استفاده می کنند. بسته به این که چه گوشی را استفاده کنید، نرم افزار پیامکی مخصوص آن را استفاده خواهید کرد. کاری که ما در شرکت همراهان انجام داده ایم این است که نرم افزار موبایل برای ارسال پیامک را برای نسل جدیدی از ارسال پیامک ساختیم. ما قبلا این مسیر را رفته ایم و اولین شرکتی در جهان هستیم که حدود بیست سال پیش این نرم افرار را ایجاد کردیم. آن موقع مستقل از شرکت های موبایل و نیز شرکت های مستقل هیچ شرکتی نبود که اپلیکیشن نرم افزار بنویسد و در بازار منتشر نماید تا مردم استفاده کنند. یعنی بیست سال پیش مردم گوشی موبایل را می خریدند و امکان ارسال پیامک داشتند، آن هم فقط با نرم افزاری که شرکت سازنده گوشی در آن تعبیه کرده بود. مثلا نوکیا نرم افزار خودش را درون گوشی اش گذاشته بود و مردم به صورت پیش فرض از آن استفاده می کردند. امکان این که کسی نرم افزار دیگری را از بیرون دانلود کند و برای ارسال پیامک آن را مورد استفاده قرار دهد، وجود نداشت. کسی هم بیست سال پیش نرم افزار برای موبایل نمی نوشت. کسی نبود که به عنوان شرکت مستقل برای نوشتن اپلیکیشن موبایل وارد بازار شود. آن موقع اگر کسی به طور معدود و محدود برای موبایل نرم افزار می نوشت، نرم افزار های عمومی می نوشتند.

شرکت هلدینگ چهار نسل با تیم تخصصی  و خبره خود این مهم را به انجام رساند. دلیلی که ما آن نرم افزار را نوشتیم نیاز عمومی به آن بود. در همان دوران یعنی در حدود ۱۶، ۱۷ سال پیش من مصاحبه ای کردم و گفتم که دو، سه سال است که ما این نرم افزار را نوشته ایم و هنوز مورد استقبال دولت قرار نگرفته است. در آن هنگام من اعلام کردم که بعد از دو، سه سال دولت هیچ حمایتی از این طرح به عمل نیاورده است.

چه نیازی بود که مردم برنامه دیگری برای ارسال پیامک، غیر از آن که در گوشی وجود داشت را استفاده یا تقاضا کنند؟

دو نیاز عمده درباره آن سیستم ارسال پیامک در ایران وجود داشت. یکی این که زبان نرم افزارهای پیامکی در گوشی هایی که در ایران وجود داشت عربی بود و کاربر مجبور بود میان خط عربی و زبان فارسی تشابه ایجاد کند. یعنی حروف پ، گ، چ، و ژ را که نداشت شکل برخی حروف دیگر مانند همزه هم تفاوت داشت  که تطبیق نمی کرد با زبان فارسی. ما همان موقع مشکل را شناسایی و در مورد آن اقدام کردیم و این نرم افزار نوشتم و زبان فارسی را درباره آن لحاظ کردیم. این اقدام در همان سال ها باعث شد تا ما برنده جایزه از  جشنواره رسانه های دیجیتال شدیم. نیازهای دیگر هم احساس می شد که درباره ان اقدام کردیم. مثلا قیمت پیامک آن وقت گران بود و هر پیامک فارسی ۱۴ تومان بود که جملات کوتاه آن هم به دو یا سه پیامک بالغ می شد و مجموع هزینه ی آن به ۳۰ تا ۴۰ تومان بالغ می شد که به قیمت آن روز، پول دو تا سه نان بود. این رقم برای مردم و بالاخص ساکنان شهرستانی و افراد کم بضاعت سنگین بود. ما در این مورد وارد شدیم و نرم افزار تولید کردیم که متن پیامک ها را فشرده سازی و سپس ارسال می کرد که در این صورت چند پیامک به صورت یک پیامک ارسال می شد و فرستنده فقط هزینه یک پیامک را پرداخت می کرد که در آن زمان از ما خواسته شد که روند تولید را متوفق کنیم. اگرچه در آن زمان این نرم افزار می توانست سود بسیار زیادی را عاید مردم و شرکت بکند اما از جانب دولت از ما خواسته شد که روند توسعه این نرم افزا را متوقف کنیم. ما هم چنین بر روی این نرم افزار سیستمی را تعبیه کرده بودیم تا پیامک به صورت رمزنگاری شده ارسال شود و در میان راه قابل شناسایی و قرائت نباشد.

بر سر این برنامه ی طراحی شده چه آمد؟

این سه قابلیت مهم می توانست باعث رواج استفاده و نصب نرم افزار شود اما در آن زمان نظر مسئولان متولی این بود که انتشار این برنامه کاربردی متوقف شود. دلیلی که آن موقع بیان شد که این برنامه کاربردی به سیستم مخابرات لطمه می زند. البته این بهانه جویی به نظر می رسد و علل گوناگونی برای این دستور متصور است. مانند بحث امنیتی یا درآمد های مالی ناشی از ارسال پیامک. یعنی با این اقدام توانستند جلوی وارد شدن خسارت به درآمد های دولت را بگیرند. این اتفاق در اوایل دولت اول آقای احمدی نژاد رخ داد. مساله این بود که آن موقع دولت درآمد قابل توجهی را از جیب مردم دریغ کرد. یعنی مردم می توانستند با یک سوم تا یک پنجم قیمت از پیامک استفاده کنند اما دولت این را نخواست.

من می خواهم تاکید کنم که اولین شرکتی که وارد تولید و طراحی نرم افزار پیامک شده، شرکت چهارنسل بوده است و الان ادامه همان مسیر طی می شود. اکنون به صورت خیلی پیشرفته شرکت با تیم هایی که داشته سرمایه گذاری کرده است و به نقطه ای رسیده که نسخه جدیدی از نرم افزاری را طراحی کرده که مدعی است این اپلیکیشن حرف اول را در دنیا می زند.

حالا این برنامه جدید چه نام و قابلیت هایی دارد؟

ویژگی های این اپلیکیشن که اسمش اس ام اس آنلاینز است و ما همان نام قدیمی را مورد استفاده قرار دادیم و به معنای اس ام اس روی خطوط است، تمام ویژگی هایی که برنامه های پیامکی دارند را داراست به علاوه ویژگی های بیشتر که چند ویژگی آن را بیان می کنم. یکی از آن ها ارسال پیامک رنگی است. در دنیا حدود پانزده شرکت ساخت پیامک هستند که حرفی برای گفتن دارند. در کل حدود پانصد شرکت یا فرد برنامه پیامک نوشته اند که یا برای طنز و سرگرمی است و یا برای متن هایی مانند جوک و … است. یعنی برنامه ای که تمام عیار باشد، تمام جوانب را رعایت کند و پیامک را دریافت و ذخیره کند، بتوانید جواب بدهید یا باز ارسال کنید و …، این ها را ندارند. بزرگترین و معظم ترین آن پانزده شرکت، سه شرکت اپل، سامسونگ و گوگل هستند. من خدمات جدیدی که در یک سال گذشته داده ایم را با همین سه شرکت مقایسه می کنم. چون این سه شرکت ارشدترین مجموعه های تولید کننده برنامه پیامک هستند. برنامه اس ام آنلاینز را می توان از کافه بازار، مایکت و پایگاه خود اس ام اس آنلاینز، دانلود و سپس نصب کرد.

از ویژگی های این برنامه نسبت به رقبا، ارسال پیامک به صورت رنگی است. این برنامه قابلیت دارد که وارد برنامه اس ام اس آنلاینز بشوید و گزینه ارسال پیام حرفه ای را می زنید، دکمه ارسال پیام رنگی را می زنید و این امکان فراهم می شود که از طیف رنگ های مختلف که بالغ بر بیش از هزار رنگ می شود برای نوشتن متن استفاده کرد. مثلا در مورد رنگ قرمز از قرمز ساده تا شرابی و … و در کل حدود چهل رنگ قرمز وجود دارد. همین در مورد سایر رنگ ها وجود دارد. اندازه آن هم از کوچک تا خیلی بزرگ وجود دارد. فونت را هم می توان تغییر داد که گزینه ی تغییر فونت در نسخه های بعدی عرضه می شود. درنسخه بیست سال پیش ما خط نستعلیق را در فونت های ارسال پیامک قرار داده بودیم. توجه کنید که اکنون برای ارسال پیامک تنها از یک اندازه استفاده می شود و در گوشی ها اکنون فقط اندازه ۱۲  وجود دارد در صورتی که در برنامه ما اندازه های بیشتر تا ۱۰۰ هم وجود دارد. هم  چنین ممکن است شما بخواهید روی یک کلمه از متن رنگ خاصی را برای تاکید استفاده کنید مثلا بخواهند روی کلمه عزیزم در یک متن رنگ قرمز بگذارند که این امر در برنامه ما قابل اجرا و استفاده است. این برنامه پیامک در دنیا و در میان برنامه های پیامک منحصر به فرد است و کسی پیامک را مبتنی بر رنگ قرار نداده بود که ما این امکان را پدید آوردیم. این امکان در برنامه های موجود در بازار، مانند برنامه های گوگل و سامسونگ هم وجود ندارد. به تازگی من در حدود یک ماه پیش خبری خواندم که شرکت گوگل در نظر دارد امکان ارسال پیامک رنگی را در برنامه های خود بگنجاند. در حالی که اگر کاربران به نسخه های کافه بازار مراجعه کنند می بینند که این امکان از شش ماه پیش فعال بوده است. حتی پیام رسان های داخلی یا خارجی مانند تلگرام و واتس اپ و ایتا هم این سرویس رنگی را ارائه نکرده اند. یعنی در تلگرام که پیام رسان خیلی عالی است نمی توان اندازه را بزرگ و یا یک کلمه یا عبارت را رنگی کرد. ما مدعی هستیم که در این قابلیت از پیام رسان ها هم جلوتر هستیم. این جای تبریک و تقدیر دارد از کارشناسان بومی و ایرانی که توانسته اند این قابلیت و امکان را پدید بیاورند.

 ویژگی بعدی آن چیست؟

از دیگر ویژگی هایی که تا به حال کسی در سطح دنیا آن را ارائه نکرده است، امکان پاسخ به یک پیام خاص را تمهید کرده ایم که به ریپلای مشهور است. این امکان روی پیامک فراهم شده که روی هیچ نرم افزار پیامک تاکنون تعبیه نشده است. این امکان روی پیام رسان ها مانند واتس اپ و تلگرام وجود دارد و آی مسیج که به اپل تعلق دارد، اگر دریافت کننده پیام هم آی مسیج داشته باشد، این امکان را دارد. این صورت شبیه تلگرام می شود، ولی ما به نحوی این امکان را به نحوی فراهم کرده ایم که شخصی که برنامه ما را داردف بتواند به شخصی که این برنامه را ندارد، پبامک بزند و یکی از متن دریافت کننده را انتخاب نماید و به آن پاسخ دهد. مثلا می توان پیامکی که شش ماه پیش ارسال شده را انتخاب کرد و به آن پاسخ داد. این امکان بسیار جذابی است و هر یک از این امکانات باعث می شود تا کاربر بخواهد از آن استفاده کند و دست بالاتری در پیامک دادن داشته باشد. این امکان برا ارسال پیامک برای همه زبان ها فراهم شده است. ما در بازارهای بین المللی هم ورود کرده ایم و تلاش می کنیم تا موفقیتی مناسب را نصیب شرکت و کشورمان بکنیم.

و ویژگی سوم …؟

ویژگی سوم این نرم افزار به ویژگی های زیبایی شناسی و بصری مربوط است. این امکان را پدید آورده ایم که کاربر بتواند پس زمینه صفحه پیامک خود با آن مخاطب را انتخاب و شخصی سازی کامل بکند. به نحوی که مثلا عکس مخاطب را روی صفحه پیامک میان خود با مخاطب بگذارد. این امکان تا به حال نه در پیامک وجود داشته نه حتی در پیام رسان ها سابقه داشته است. در پیام رسان ها تم Theme وجود داشته که با عکس شخص تفاوت دارد. تم رنگ تمام صفحه ها را تغییر می دهد در صورتی که این امر در برنامه ما کاملا شخصی وجود دارد. توجه کنید که در فامیل گاهی نام های و نام خانوادگی مشابه وجود دارد و مثلا وقتی کسی می خواهد به محمد۱ پیام بدهد ممکن است به طور اشتباهی این پیام را به محمد ۴ بدهد که در موارد بسیاری ممکن است ارسال اشتباهی پیام مشکلات و رویدادهای نامناسبی را رقم بزند. شخصی سازی صفحه پیام این امکان را پدید می آورد که از بروز چنین اشتباه هایی جلوگیری کرد. دلیل دیگر این  امکان، زیبایی شناسی است که در پس زمینه تصاویر زیبا مانند مانظر طبیعی می توان قرار داد که اگر مثلا علی ۲ پیام بدهد تصاویر دیده می شود ولی صفحه پیامک علی ۵ فاقد تصویر و یا دارای تصویر متفاوت است. این امکان اکنون دو سال است که ایجاد شده و تا امروز آن را در بازار ندیده ایم. مطمون هستم که این امکان بر روی برنامه های پیامکی اندروید وجود ندارد.

امکان دیگر قرار دادن ویدئو در پس زمینه پیامک است که قطعا این امکان تاکنون در هیچ یک از برنامه های پیامکی ایجاد نشده است. اسن مقوله بسیار جذابی است و همان طور که عکس را از حافظه داخلی گوشی انتخاب می کنید، از داخل گالری گوشی یک موسیقی زیبا یا نماهنگ انتخاب می کنید و در پس زمینه پیامک قرار می دهید. یعنی وقتی پیامک آن شخص را باز می کنید ویدئوی انتخاب شده یا موسیقی، نماهنگ و … که انتخاب کرده اید را مشاهد می کنید. در واقع از نظر فضای سمعی یا بصری، فضای بهتری را پدید آورده اید که حس بهتری را به کاربر منتقل می کند. این پس زمینه همیشه قابل تغییر، ویرایش و حذف است.

سایر ویژگی ها را هم به طور فهرست وار می فرمائید تا بعد به طور مشروح به آن بپردازیم؟

امکان پنهان سازی متن پیامک در گاوصندوق خود برنامه، امکان استفاده از موسیقی های طولانی برای پیامک برخی مخاطبان است که مثلا می توان یک موسیقی با مدت بیش از ده دقیقه را برای صدای زنگ برخی مخاطبان قرار داد. قرار دادن پوشه بانکی و پوشه خدمات عمومی که کاربر تمام پیامک های بانکی اش را با سرشماره های دریافت شده درون یک پوشه دریافت می کند و تمام پیامک های خدمات عمومی مثل سنا، قبض های خدمات عمومی و … را در پوشه ای دیگر. تمام سرشماره های ارسال پیامک بانک ها و خدمات عمومی از جمله برق، آب، تلفن و گاز ثبت شده و به روز رسانی می شود تا در مواقعی که شماره ارسال پیامک بانک و یا مرکز خدمات عمومی تغییر کرد، باز هم امکان دریافت تمامی پیامک ها میسر باشد. یعنی کاربر با هر چند بانک که در ارتباط باشد یا از مراکز خدمات عمومی مانند پلیس، قوه قضائیه و … در ارتباط باشد هریک از پیام های بانکی و خدمات عمومی در پوشه ی جداگانه ای ضبط می شود. امکان کپی کردن رمز یک بار مصرف از داخل پیامک از دیگر امکان هایی که در نرم افزار ما تعبیه شده است. اکنون هر یک از بانک ها برای برنامه های کاربردی خودشان این امکان را دارند اما برنامه ما هم برای رمز یک بار مصرف همه بانک ها و برای سایر رمزهای مانند رمز ای میل و .. قابل استفاده است. روشن است که این امکان فقط از عهده یک برنامه کاربردی بی طرف بر می آید.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/a943O8