امروز یکشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

حقوق ترمینال (Terminal Dues) چیست؟

“حقوق ترمینال” یک  سیستم پرداخت پستی به منظور جبران هزینه‌های ناشی از جابجایی، حمل و نقل و توزیع مرسولات در سرویس پست نامه شامل، نامه، کارت پستال، بسته کوچک، کیسه حاوی کتاب و نشریات، مطبوع و سکوگرام در کشور است که توسط اتحادیه جهانی پست، طراحی و اجرا می شود.

به گزارش  فراسو به نقل از دفتر ارتباطات و اموربین الملل شرکت ملی پست؛ فرایند مالی و رسیدگی به صورت حساب‌ها بین کشورها از طریق سیستم پستی بین‌المللی که توسط قریب به اتفاق مجریان منتخب پستی کشورهای عضو اتحادیه جهانی پست اجرا شده و یک سیستم یکپارچه با ویژگی‌های منحصر بفرد خود است، صورت می گیرد.
براساس این گزارش اجرای سیستم حقوق ترمینال پس از تصویب درکنگره ۱۹۶۹ اتحادیه جهانی پست در توکیو آغاز و در کنگره های بعدی دستخوش تغییرات و اصلاحات متعدد گردیده است.
کشورهای عضو اتحادیه جهانی پست بر اساس شاخص تولید ناخالص ملی و شاخص توسعه پستی برای پرداخت و جبران حق الزحمه کشورهای مقصد، در چهار گروه تقسیم بندی شده اند که در حال حاضر پست ایران در گروه ۴ این تقسیم بندی قرار دارد.
نرخ‌های تعیین شده برای محاسبه حقوق ترمینال در هر کنگره پستی جهانی که هر ۴ سال یکبار در یکی از کشورهای عضو اتحادیه برگزار می شود، تصویب و برای اجرا توسط مجریان منتخب در احکام اتحادیه درج و ابلاغ می شود.
گفتنی است پرداخت برای هزینه توزیع مرسولات پست نامه باید بر اساس عملکرد کیفیت سرویس در کشور مقصد باشد. به همین منظور مجریان منتخب پستی ترغیب می شوند که توزیع مرسولات در کشور خود را ملزم به رعایت استانداردهای کیفی تعیین شده از سوی اتحادیه نمایند و در صورت تحقق اهداف کیفیت سرویس، پاداشی به مجریان مقصد تعلق خواهد گرفت.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/BmH4nm