امروز جمعه، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

تعامل مجلس و دولت برای مقابله با فرارهای مالیاتی در بودجه ۱۴۰۳

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در مجلس تاکید کرد: با تعامل مجلس و دولت بندهای مالیاتی بودجه ۱۴۰۳ قطعا بدون فشار بر اقشار ضعیف و البته تولید کنندگان، جلوی گریزهای مالیاتی را خواهد گرفت.

به گزارش فراسو به نقل از وزارت اقتصاد، «مجتبی یوسفی» در توضیح بندهای مالیاتی بودجه ۱۴۰۳، گفت: یکی از نکاتی که سبب نگرانی مردم نسبت به لایحه بودجه شده، بحث افزایش سهم مالیات در دخل و خرج جدید دولت است، در حالی که برای جلوگیری از منفی شدن تراز عملیاتی بودجه، دولت باید به سمت درآمدهای پایدار حرکت کند؛ چرا که ممکن است نفت به عنوان یک تملک دارایی و یا مولد سازی به عنوان دارایی سرمایه ای محقق نشود و این مساله در همه جای دنیا مرسوم است و مالیات یک درآمد ثابت برای همه نظام های اقتصادی دنیا محسوب می شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس با تاکید بر اینکه قرار نیست فشار افزایش درآمدهای مالیاتی بر دوش مردم سنگینی کند، اظهار داشن: افزایش درآمدهای مالیاتی با احتساب افزایش تعداد مودیان پیش بینی شده و در واقع بر جلوگیری از فرارهای مالیاتی اتکا شده است نه افزایش مالیات ستانی از مودیان فعلی.

وی تاکید کرد: ما با افزایش میزان مالیات موافق نیستیم اما با فرار مالیاتی نیز باید مقابله کنیمبا سامانه محور کردن مالیات ستانی باید به سمت مقابله با فرارهای مالیاتی برویم؛ یعنی مقابله با قانون دانان قانون شکن. کسانی که در بازار ارز، سکه، خودرو و مسکن هم سبب نابسامانی برای مردم شدند و هم با سودهای بادآورده و امضاهای طلایی و ارتباطات خاص از پرداخت مالیات با درآمدهای قابل توجه فرار می کنند، از این جهت وصول مالیات باید به سمت به تور انداختن فراری‌های مالیاتی حرکت کند و ما اصرار داریم مانند سال قبل باشد.

یوسفی گفت: سقف معافیت مالیاتی پیشنهادی دولت در سال قبل در بودجه اولیه برای حقوق بگیران و کسبه خرد هفت میلیون تومان بود که با تعامل مجلس و دولت به ۱۰ میلیون تومان رسید و در بودجه جدید این مبلغ باز هم با همراهی دولت ۱۲ و نیم میلیون تومان در این لایحه پیش بینی شده و یا در خصوص مالیات اصناف بند (ج) برای مشاغل خرد و یا تولید عملا از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافت و شخص وزیر اقتصاد نیز بر عدم افزایش میزان مالیات تاکید کرده است؛ باز هم تاکید می کنم که خط قرمز ما در مالیات ستانی عدم فشار بر مردم و تولید کنندگان است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با دیدی که دولت به بخش مالیات دارد و تعامل مجلس و دولت بودجه ۱۴۰۳ نیز بدون هزینه برای مردم بسته و تصویب خواهد شد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/RMMOXT