امروز یکشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

اختصاص ۷۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای محصولات فن‌آورانه

مدیرکل دفتر فن‌آوری و نوآوری وزارت صمت و دبیر کارگروه صنعت دانش‌بنیان در رویداد سوم ملی «صنعت دانش‌بنیان» از تخصیص ۷۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای محصولات فن‌آورانه خبر داد.

به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، «علی بابایی» مدیرکل دفتر فن‌آوری و نوآوری وزارت صمت و دبیر کارگروه صنعت دانش‌بنیان در سومین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان با محوریت صنایع کوچک و زیست‌بوم‌ فن‌آوری» که صبح امروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی هتل بزرگ ارم تهران برگزار شد، اظهار کرد: کار فن‌آوری و دانش بنیان در ایران دشوار است زیرا بحث رقابت و مشوق‌ها را در خیلی از صنایع نداریم.

وی با اشاره به مهمترین اقدامات صورت گرفته در صنعت دانش‌بنیان کشور افزود: نقطه عطفی در سیاست‌گذاری محصولات فن‌آورانه به زودی ابلاغ خواهد شد زیرا تقریبا محصولات فن‌آورانه در ایران سیاست‌گذاری متمرکزی نداشت.

مدیرکل دفتر فن‌آوری و نوآوری وزارت صمت و دبیر کارگروه صنعت دانش‌بنیان تصریح کرد: طبق دستور وزیر، لیستی از معاونت علمی دریافت کردیم و به دفاتر تخصصی ارائه دادیم و در این حوزه به شدت سخت گرفتیم تا کیفیت محصولات قابل رقابت، تولیدات مکفی و محصول استراتژیک باشد.

وی با بیان اینکه از لیست هزار تایی که معاونت علمی به ما داده است ۱۶۱ محصول نهایی شده که این محصولات استراتژیک و فن‌آورانه هستند، بیان کرد: مهمترین مسئله شرکت‌های دانش‌بنیان موضوعات ارز و تعرفه و واردات است و امیدواریم طی هفته آینده این لیست وارد اجرا شود و به نظرم یکی از بزرگترین اقدامات تاریخ حوزه فن‌آوری در ایران خواهد بود.

بابایی در پایان گفت: ۱۰ درصد از منابع تبصره ۱۸ وزارتخانه را برای محصولات فن‌آورانه اختصاص دادیم که معادل ۷۲۰ میلیارد تومان است که این اقدام در سه ماه اخیر انجام شد.

بر پایه این گزارش، سومین رویداد صنعت دانش‌بنیان با هدف حرکت به سمت اکوسیستم دانش‌بنیان صنعت محور و دارای قدرت رقابت در بازارهای بین‌المللی با حضور «روح‌الله دهقانی فیروزآبادی» معاون علمی، فن‌آوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت، «محمدعلی زلفی» گل وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری، «عزت‌الله اکبری تالارپشتی» رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، «فرشاد مقیمی» معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، بیش از ۵۰۰ نفر از صنعتگران، کارآفرینان، اساتید دانشگاه و فعالان حوزه دانش‌بنیان و ۲۶۸ شرکت دانش‌بنیان، فن‌آور، عاملین خوشه کسب و کار، کلینیک‌های کسب و کار و فن‌بازار با همکاری وزارتخانه‌‌های صنعت، معدن و تجارت؛ علوم، تحقیقات و فن‌آوری و معاونت علمی، فن‌آوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در هتل ارم تهران در حال برگزاری است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/jpdBr4