امروز شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی: “تحول” رویکرد اصلی مورد توجه رهبری در گام دوم انقلاب اسلامی است

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در دیدار اعضای هیئت اندیشه‌ورزی سازمان بسیج کارگران و کارخانجات کشور، با اشاره به این‌که مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب اسلامی، جهت حرکت را با مفهوم «تحول» مشخص و معین کرده‌اند، گفت: برای تحول در سیاست‌ها و نگاه کلان در حوزه حکمرانی تأمین‌اجتماعی، سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری، منشور اقدام و عمل همه دستگاه‌های مرتبط و متولیان امر است که پشتوانه‌های علمی و عملی قوی و متعدد دارد و انباشت تجربه چهل ساله در حوزه تأمین‌اجتماعی است. در سطح بعدی تحول، ضروری است در روش‌ها و ابزارهایی هم که قرار است مسائل و مشکلات را مدیریت کنند، به دنبال تحول باشیم چراکه حتی اگر سیاست‌های خوبی داشته باشیم ولی ابزارهای متناسبی اختیار نکنیم، دستاوردهای مدنظر حاصل نمی‌شوند. اگر دنبال تحقق رفاه اجتماعی هستیم، ابزار توزیعی باید نظام چندلایه رفاه اجتماعی را پشتیبانی کند و در سطح سوم تحول نیز به دنبال اقدامات تحولی باشیم.

به‌گزارش فراسو به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، این دیدار به میزبانی سازمان تأمین‌اجتماعی و با حضور حامد ویس کرمی سرپرست معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سردار حمیدرضا الله‌بداشتی فرمانده بسیج کارگران و کارخانجات کشور، اولیاء علی‌بیگی رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، محمد اسدی رئیس و علی‌اصغر بیات دبیر هیئت‌مدیره کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی، علی دهقان‌کیا رئیس کانون بازنشستگان تهران، جمعی از معاونان و مدیران سازمان تأمین‌اجتماعی و نیز فرماندهان و جمعی از بسیجیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین‌اجتماعی برگزار شد.

در این دیدار میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب، جهت حرکت را با مفهوم «تحول» مشخص و معین فرموده‌اند. واقعیت آن است که با رویکرد عادی و معمول و عرفی و تکرار تجربه‌های گذشته و تاریخی نمی‌توانیم به آرمان‌ها و مطلوبیت‌های مدنظر برسیم. در گام دوم انقلاب اسلامی از ما انتظار است تا حتماً نگاهی تحولی داشته باشیم و فراتر از رویکردهای معمول، عمل کنیم و با توجه به مفهوم تحول، در مسئولیت‌ها و تکالیفمان گام‌های بلندتری برداریم.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: سختی کار در حوزه حکمرانی این است که حداقل با دو بنیان سر و کار داریم؛ بنیان اول «بنیان معرفتی» است که ارزش‌هایی مثل عدالت در رویکرد دینی، آزادی، برابری، کرامت انسانی و رویکردهای کلانی که ما در ارکان حکومت داریم را در بر می‌گیرد. بنیان دیگر، ابزارها و روش‌های روز است که باید بتوانیم با استفاده از آنها، و تلفیق آنها با بنیان‌های معرفتی، دستاوردهای تحول را در عمل و بر سر سفره مردم محقق کنیم.
وی ادامه داد: در گام دوم انقلاب در حوزه حکمرانی تأمین‌اجتماعی، به سه سطح تحولی نیاز داریم؛ سطح اول «تحول در سیاست‌ها و نگاه کلان» است. در این بخش از همه شرکای اجتماعی درخواست داریم تا به ما کمک کنند. سندی که باید در این بخش مبنای کار ما قرار گیرد سیاست‌های تأمین‌اجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری است و اگر واقعاً به دنبال تحول هستیم، منشور اقدام و عمل همه دستگاه‌های مرتبط و متولیان امر، باید همین سیاست‌های ابلاغی باشد که متأسفانه بعضاً کمتر به آن توجه می‌شود. این سند پشتوانه‌های علمی و عملی قوی و متعدد دارد و انباشت تجربه چهل ساله ماست.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: سطح دیگر تحول در حکمرانی تأمین اجتماعی در گام دوم انقلاب اسلامی، تحول در روش‌ها و ابزارهایی است که باید به مسائل و مشکلات پاسخ بدهد. حتی اگر سیاست‌های خوبی را به عنوان مبنا و منشور کار در اختیار داشته باشیم ولی ابزارهای متناسبی اختیار نکنیم، دستاوردهای مدنظر چه در سطح خرد و چه در سطح کلان حاصل نمی‌شوند. اگر دنبال تحقق رفاه اجتماعی هستیم، ابزار توزیعی باید نظام چند لایه رفاه اجتماعی را پشتیبانی کند. در سیاست‌های ابلاغی هم الزام تحقق نظام چند لایه دیده شده و به‌عنوان یک ابزار مطرح شده است.
وی افزود: سطح سوم تحول، تحول در اقدامات ماست. همه برنامه‌ها برای عملی شدن طراحی می‌شوند و از این منظر اقدامات ما با توجه به دو سطح قبلی، باید اقدامات تحولی باشد تا بتوانیم بر چالش‌ها غلبه کنیم. این موضوع در چنین جلساتی هم باید یکی از موضوعات اصلی باشد. تجربیات دفاع مقدس و تحریم‌ها نشان داده که مسیر ایجاد تحول، نگاه انقلابی و بسیجی است و علاج همه مشکلات کشور در همین نگاه و مدیریت انقلابی نهفته است. البته ما چالش‌ها و مشکلات داشته و داریم ولی باید همواره نگاهمان این باشد که چگونه با همین اقتضائات و ظرفیت‌ها می‌توانیم حق و حقوق مردم را ادا کنیم و توسعه بدهیم و به نحوی، هم بر چالش‌های روزمره غلبه کنیم و هم با ریل‌گذاری مناسب، آینده‌سازی و امیدواری نسل آینده را تضمین کنیم.

موسوی در تشریح برخی اقدامات انجام شده در سازمان تأمین‌اجتماعی به‌رغم همه مشکلات و چالش‌ها گفت: در این دوره تاکنون حدود ۲٫۵ میلیون بیمه‌شده جدید جذب کرده‌ایم که معادل جذب بیمه‌شده جدید در شش تا هفت سال کار در دوره قبل است. بر این اساس بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان در این دوره به درآمدهای پایدار سازمان اضافه شده است. همچنین با همه چالش‌ها که داشته و داریم، رویکردمان توسعه خدمات هم برای بازنشستگان و هم برای کارگران بوده است. همین الان بالغ بر ۱۰۰ پروژه درمانی در حال ساخت و توسعه داریم. امسال بیش از ۲۲ پروژه بزرگ و متوسط به بهره‌برداری خواهد رسید. در این دوره و نسبت به پیش از آن همچنین اعتبارات اختصاص یافته به توسعه مراکز خدمات درمان ملکی و مستقیم و ساخت زیرساخت‌ها ۲٫۵ برابر شده است.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی تاکید کرد: معتقدم درمان مستقیم یکی از اولویت‌های ماست که مطالبه کارگران و بازنشستگان است. در این حوزه باید تلاش بیشتری کنیم تا حق ذی‌نفعانمان را ادا کنیم؛ هر چند به همین مقدار از فعالیت‌ها برای توسعه زیرساخت‌های درمان مستقیم هم بعضی انتقاد می‌کنند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/ki1w2H