امروز جمعه، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

تابلوهای مینیاتوری؛ سوغاتی ایرانی مورد علاقه سفیر بولیوی

سفیر بولیوی در جمهوری اسلامی ایران درباره سوغاتی مورد علاقه خود از فرهنگ ایرانی گفت: تابلوهای مینیاتوری شاید خیلی برای من جذاب باشد.

به گزارش فراسو، رومینا گوادالوپه پرز راموس که از ۲۰۱۹ تاکنون سفیر بولیوی در تهران است در گفت وگو با ایرنا در این باره که اگر بخواهید چیزی را به عنوان سوغات از فرهنگ ایران به همراه خود به کشورتان ببرید آن سوغاتی چیست؟ اظهار داشت: من جاهای مختلفی از ایران را گشته‌ام و به دنبال این‌ بودم که چه چیزی در فرهنگ ایرانی برای من جذاب است و به عنوان سوغاتی می‌توانم با خودم به همراه ببرم.

تابلوهای مینیاتوری شاید خیلی برای من جذاب باشد

وی افزود: اگر بخواهم اشاره کنم خیلی نکات و محصولات بسیار مهم و متعددی در فرهنگ ایرانی وجود دارد. تابلوهای مینیاتوری شاید خیلی برای من جذاب باشد. به عنوان سفیر باید این موارد را مورد مطالعه قرار بدهم و بشناسم. به شهرهای مختلفی از ایران سفر کرده‌ام و فرهنگ‌هایی که ایران پیش و پس از اسلام داشته پر از نکات مهمی است که باید به همه آنها توجه کنم.

ایران و بولیوی دیپلماسی عمومی قوی‌ای را در برنامه خود دارند که اینها کمک می‌کند روابط فی‌مابین قوی‌تر شود

سفیر بولیوی در تهران همچنین درباره تاثیرگذاری رویدادهای فرهنگی بین هنرمندان کشورها در تحکیم روابط در سطوح دیگر در میان کشورهای آمریکای لاتین و ایران اظهار داشت: برگزاری رویدادهایی شبیه نمایشگاه کارتون و کاریکاتور همواره باعث تقویت روابط بین ایران و کشورهای آمریکای لاتین می‌شود بویژه این‌که ایران و بولیوی دیپلماسی عمومی قوی‌ای را در برنامه خود دارند که اینها کمک می‌کند همیشه روابط فی‌مابین قوی‌تر شود.

وی افزود: این اساسا بر پایه دیپلماسی عمومی فرهنگی است که از طرف ایرانی هم بر مبنای ارتباط با جوامع و اجتماعات آمریکای لاتینی بنا نهاده شده است.

سفیر بولیوی در تهران گفت: ارتباط‌هایی که از سمت ایران برای ارتباط با مردم آمریکای لاتین بوده به عنوان نمونه تبلیغ و آموزش زبان فارسی، جشنواره های فیلم و سریالی است که از طرف ایران برگزار شده و همچنین تبلیغ دینی که در آمریکای لاتین از طرف ایران انجام می‌شود.

وی در این باره که کشورهای آمریکای لاتین تجربه انقلاب‌ها و اتفاق‌های مهم را در جهان دارند با توجه این که ایران هم انقلاب بسیار مهمی که تاثیر زیادی هم در دنیا گذاشته پشت سر گذاشته، این قرابت را با توجه به تولید آثار انقلابی و ضدامپریالیستی در کشورهای آمریکای لاتین چگونه می بینید؟ گفت: وجود ارتباط بین ایران و آمریکای لاتین در این زمینه را می‌شود چنین تعبیر کرد که ایران همانند بعضی از کشورهای آمریکای لاتین که ضد استکباری هستند فرهنگی دارد که می‌خواهد علیه و خلاف پارادایم‌ها و الگوواره‌هایی که در ذهن جهانیان است، رفتار کند.

اهمیت فعالیت‌های فرهنگی ایران در تبلیغ دین و بویژه شیعه در آمریکای لاتین

سفیر بولیوی در تهران افزود: باید به این توجه داشت که مفاهیم و کانتکست‌هایی که در هر کشوری است با دیگر کشورها متفاوت است. برای همین باید خیلی دقت کرد که یک مفهوم کاملا مشترک را بین این انقلاب‌ها و کشورها پیدا کرد. برخی کشورها چپ‌گرا و برخی راست‌گرا هستند و بین اینها تفاوت است.

رومینا گوادالوپه پرز راموس گفت: فعالیت‌های فرهنگی ایران در تبلیغ دین و بویژه شیعه در آمریکای لاتین مهم بسیار قابل توجه بوده است؛ همانند مراکز اسلامی و مساجدی که در آرژانتین، در دهه ۱۹۸۰ در برزیل، ونزوئلا و حتی بولیوی ایجاد شده و جوانانِ آنجا را حتی جذب می‌کنند و در قم مشغول تحصیلات دینی می‌شوند.

وی افزود: بین ایران و آمریکای لاتین همکاری‌ها بر مبنای تاریخ و تمدن کهنی که داشتند خیلی می‌تواند تقویت شود. همانطور که در ایران پرسپولیس و تخت جمشید را داریم در بولیوی هم چنین تمدن‌های غنی و کهنی وجود داشته‌اند که بر مبنای این میراث تمدنی و تاریخی می‌توانیم ارتباط های فرهنگ خود را تقویت کنیم.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/aNvVtQ