امروز شنبه، ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

جریانِ آزاد و ایده‌های پستی در موزه ملی ارتباطات/گزارش اولین دورهمی «ایده‌‌پردازان ارتباطی پست»

فضای جالب توجهی است. کسی گوشی تلفن همراه به دست ندارد، در دست همه یا خودکار و یا ماژیک است و کاغذهای کوچک یادداشت رنگی که ایده ها را با خود حمل می کنند. تابلوها با ماژیک های رنگی و دستخط های متفاوت پر شده اند، فضا کم آمده است و کاغذهای یادداشت پشت چسب دار به کمک ایده ها آمده اند .در فضای نوستالژیک موزه ارتباطات ایده های ارتباطی نوین با دستخط بر روی تابلوی مخصوص ثبت ایده حک شدند. اینجا اولین دورهمی ایده پردازان ارتباطی شرکت ملی پست است.

به گزارش فراسو به نقل از دفتر ارتباطات و امور بین الملل شرکت ملی پست اولین دورهمی ایده پردازان ارتباطی پست با حضور محمد احسان خرامید مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمو می و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ در موزه ملی ارتباطات برگزار شدکه گزارش آن در ادامه آمده است.

لطفا نفس عمیق بکشید و ذهن خود را آزاد کنید 
به کارگاه فکر و ایده خلاقانه پستی خوش آمدید، امروز اینجا هیچ صدایی بر صدای دیگری برتری ندارد، اینجا با افکار خود قرار ملاقات داریم و با مشارکت جمعی کلی ایده خلق می کنیم و بدون ترس از قضاوت ایده خود را مطرح می کنیم.امروز اینجا ایده های عجیب وخلاقانه مورداستقبال واقع می شوند و تمام ایده ها ارزشمندند. لطفا نفس عمیق بکشید و ذهن خود را آزاد کنید.
از در که وارد میشوی تابلوی بزرگ خوش آب و رنگی با جملات بالا نظرت را به خود جلب می کند. دور تا دور سالن با تابلوهایی با طرح های متفاوت پر شده است . هر تابلو عنوانی دارد و جدولی که جاهایی خالی در آن به چشم میخورد گویا هر شرکت کننده می تواند با درج کد اختصاصی خود ایده و نظر خود را در خصوص عناوین ذکر شده در آن بنویسد. صدای همهمه با صدای اجرا کننده برنامه خاموش می شود و گویی مراسم غیررسمی اهالی فکر و اندیشه رسما شروع می شود.
امروز اینجاییم که طوفان به پا کنیم . طوفان نه به معنای طوفان واقعی… طوفان فکر… چرا طوفان؟ چون ماهیت پویایی دارد؛ غیرقابل‌پیش‌بینی است و موانع پیش رو برایش اهمیتی ندارد. امروز برای اولین بار است که ایده ها آزادانه در فضای زیبای موزه ملی ارتباطات مکان هم اندیشی رسانه ای و ارتباطاتی کشور جریان می یابند و همه ما با خرد جمعی و مشارکت و ذهنی آزاد به طرح های خلاقانه و حتی عجیب پستی فکر می‌کنیم .

امروز هیچ فردی با محدودیت در بیان نظر و ایده مواجه نخواهد شد
ایده پرداز کارگاه های برگزاری فکر و اندیشه خلاقانه  در سطح مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه بحث را پیش می برد.
می گوید قرار است به صورت دوره ای به میزبانی یکی از سازمان ها و شرکت های تابعه مجموعه وزارت ارتباطات با هدف ارائه سوژه و ایده پیرامون تبیین فعالیت ها و اقداماتشان نشست های ایده پردازی برگزار شود و شرکت ملی پست داوطلب اجرای نخستین دوره از این رویداد شده است.
محمد احسان خرامید رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات به تکالیف، وظایف و ماموریت های هر یک از سازمان ها و شرکت های زیرمجموعه این وزارتخانه اشاره می کند .
وی می گوید کارکنان روابط عمومی سازمان ها و شرکت های تابعه وزارت ارتباطات به منظور هم افزایی و تقویت جریان گردش اطلاعات ضرورت دارد در مورد فعالیت ها و طرح های یکدیگر اطلاعات به روزی داشته باشند تا بتوانند به عنوان عضو موثری در حوزه ارتباطات کشور کنشگری کنند.

حمایت مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات از ایده های خلاقانه ارتباطی
مشاور وزیر ارتباطات به نقش هم اندیشی در ارتقای فعالیت های یک مجموعه اشاره میکند و خاطرنشان می کند نقد و گفت وگو درباره ایده ها و سوژه ها کمک می کند تا شاهد خلق خدمت یا ارائه رویکردی جدید در خدمت رسانی باشیم.
خرامید معتقد است تلاش در مردمی سازی خدمت ها می تواند ضمن کسب رضایت بیشتر مردم، کارآمدی سازمان یا شرکت را افزایش دهد. از این رو بعد دیگر این دورهمی را سوژه یابی و ایده پردازی برای ایجاد روایت و تبیین دستاوردهای مجموعه وزارت ارتباطات در میان آحاد مردم می داند و می گوید فعالان روابط عمومی باید نسبت به ارائه روایت های زیبا از پیشرفت خدمات در قالب هایی هنرمندانه تلاش کنند.
رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات می گوید قصد داریم تا با جمع‌آوری فهرستی از ایده‌هایی که توسط اعضا تولید می‌شود، برای رسیدن به جمع‌بندی در مورد چالشها و ظرفیتهای موجود شرکت ملی پست در انجام اقدامات ثمربخش رسانه ای و ارتباطی تلاش کنیم.
او تاکید می کند امروز هیچ فردی با محدودیت در بیان نظر و ایده مواجه نخواهد شد و همکاری و همفکری از ارکان اصلی حضور در این دورهمی است .
خرامید قول می دهد که مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات از ایده های خلاقانه و متفاوت که قابلیت اجرایی شدن دارند حمایت کند.

برگزاری اولین دورهمی ایده پردازی وزارت ارتباطات توسط شرکت ملی پست
علیرضا بای مدیرکل دفتر ارتباطات وامور بین الملل شرکت ملی پست می گوید در شرکت‌ها و سازمان‌هایی که فرهنگ جدید در آنها حاکم است؛ یکی از اصلی‌ترین ارزش‌ها تشویق کار تیمی و مشارکت دادن کارمندان در جریان تصمیم‌گیری‌هاست.
مدیرکل ارتباطات شرکت ملی پست به فعالیتهای موثر مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و عزم دکتر خرامید برای مشارکت جمعی و تیمی همکاران حوزه ارتباطات در تمام مجموعه اشاره می کند و در این جا به برگزاری دوره های آموزشی برای ارتقای مهارت کارشناسان حوزه روابط عمومی اشاره می کند.
وی ابراز خرسندی می کند که اولین دورهمی در حوزه پست و در موزه ملی ارتباطات به عنوان مرکزی برای همفکری اهالی ارتباطات و رسانه برگزار شده است.
در ادامه ضمن تحویل فرم تهیه شده برای ارائه ایده ها و نظرات به شرکت کنندگان یک ساعت زمان داده می شود تا نظرات، پیشنهادات و ایده های خود در خصوص سوژه های اصلی، چالشها و ظرفیتهای شبکه پستی، پیشنهاد های تجاری و آموزشی و جریان سازی رسانه ای و برگزاری کمپین در شرکت ملی پست را در جایگاه های تعیین شده یادداشت کنند.

ثبت دستخطی ایده های نوین ارتباطی 
نتیجه جالب است، تابلوها با ماژیک های رنگی و دستخط های متفاوت پر شده اند فضا کم آمده است و کاغذهای یادداشت پشت چسب دار به کمک ایده ها آمده اند. فضای قشنگی است کسی گوشی تلفن همراه به دست ندارد در دست همه یا خودکار و یا ماژیک است و کاغذهای کوچک یادداشت رنگی که ایده ها را با خود حمل میکنند.
امروز اینجا در فضای نوستالژیک موزه ارتباطات ایده های ارتباطی نوین با دستخط بر روی تابلوی مخصوص ثبت ایده حک می شوند.
وقت تمام شد. وقت خواندن ایده ها و نظرسنجی است. مشارکت کنندگان همه به خواندن طرح ها می پردازند و هر ایده یا موردی که از نظرشان جالب بود را تیک می زنند.
در انتها قرار است صاحبان ایده هایی که بیشتر انتخاب شده بودند در خصوص طرح پیشنهادی خود صحبت  می کنند.
نکته جالب توجه حضور محمدرضا قادری عضو هیئت مدیره ورئیس مرکز نوآوری شرکت ملی پست و محمد احمدی معاون فنی وبازرگانی این شرکت در جمع فعالان حوزه روابط عمومی و ایده پردازان ارتباطی پست است .

ظرفیت شبکه توزیع پست به عنوان پیام رسان
رئیس مرکز نوآوری پست نبود برنامه ریزی منسجم و هدفمند و بی انگیزگی کارکنان پست و عدم پذیرش طرحهای نوین در پست را از جمله چالشهای موجود در این سازمان می داند.
عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست امر آموزش را مهم می خواند و معتقد است آموزش فرایندهای پستی و نحوه استفاده از خدمات پستی و همچنین آموزش توسعه کسب و کارها با پست و ویژگی های پایگاه داده جی نف و ترویج جایگاه کدپستی نیز میتواند کمک کننده باشد.
محمدرضا قادری معتقد است شبکه توزیع پست ظرفیت خوبی است که می توان از آن به عنوان نقش پیام رسان استفاده کرد.
وی با استقبال از این رویداد می گوید همکاران ایده پردازی در شرکت ملی پست هستند که باید فضا به آنها داده شود تا بتوانند اظهار نظر کنند و برگزاری کمپین های نوآوری در پست و فراخوان طرح و ایده را در این خصوص موثر می داند.
برپایی باجه مجازی پست، هایپرپست محله، اعطای نشان ملی امانتداری به نامه رسانان، استفاده از ظرفیت موزعین در تبلیغات و بازاریابی، تبلیغات روی پاکات و کارتن های پستی، برگزاری کمپین عکاسی و کمپین پستچی مهربان شهر، ساخت طنزهای موردی با نام پستچی و خلق داستانک های پست، احیای حوزه تمبر کودک و فرهنگ نامه نگاری از جمله پیشنهادهایی بود که آرای بیشتری توسط مشارکت کنندگان کسب کرد و در خصوص آن بحث و تبادل نظر شد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/2cnXTZ