امروز جمعه، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

راه اندازی ۱۵ خط جدید مبادله پستی در کشور/ پروژه های نوین پستی تشریح شد

معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست در آیین رونمایی از ۱۰ پروژه پستی، ساختار اصلی صنعت پست را متکی بر نیروی انسانی خواند و گفت: «در هم تنیدگی زندگی اجتماعی با حلقه های خدمات پستی ظرفیت و فرصتی منحصر به فرد را برای توسعه خدمات نوین فراهم کرده است.»

به گزارش فراسو به نقل از دفتر ارتباطات و امور بین الملل شرکت ملی پست؛ محمد احمدی ۱۰ پروژه نوین پستی را در آیین ویژه رونمایی از این طرح ها که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، تشریح کرد.

احمدی با اشاره به «ورود یکصد خودرو به ناوگان حمل و نقل پستی» و در کنار آن «راه اندازی ۱۵ خط جدید پستی و بهینه سازی ۵ خط موجود» افزود: «این امر تاثیر بسزایی در ارتقای کیفیت، سرعت رساندن مرسولات، کاهش هزینه ها و رفع برخی چالش ها در استان های محروم و مرزی دارد.»
معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست از«ارائه سرویس های پستی بر بستر بستر سوپر اپلیکیشن آپ» خبر داد و گفت: «در حال حاضر دو خدمت الکترونیکی شامل  سرویس های الکترونیکی کدپستی و احراز نشانی برروی این سامانه ثبت شده است.»

وی ادامه داد: «همچنین در راستای هوشمندسازی و بکارگیری فناوری‌های نوین در فرآیندهای عملیاتی و بهره برداری از ظرفیت و توانمندی شرکت‌های دانش بنیان، استفاده از «صنادیق هوشمند توزیع (لاکر)»  در سرویس تجارت الکترونیک و سامانه بازارالکترونیک  عملیاتی گردیده است.
احمدی گفت: «در این سرویس، بنا به درخواست و انتخاب گیرندگان، مرسولات در صنادیق هوشمند قرار گرفته و مشتریان می‌توانند مرسولات خود را در هر ساعت از شبانه روز از صنادیق دریافت نمایند.»

این مدیر ارشد پست در ادامه از  راه اندازی ناحیه مدرن پستی در منطقه ۲۲ تهران و بازار بزرگ ایران مال و ارائه خدمات قبول و توزیع مرسولات بر اساس تکنولوژی‌های نوین پستی خبر داد و گفت: «با توجه به وجود ظرفیت های بسیار مناسب تجاری و گردشگری در این ناحیه بعنوان قطب گردشگری درون شهری و برون شهری استان تهران و پیش بینی ظرفیت ۳۵۰ هزار نفری ساکنین منطقه ۲۲ شهرداری در افق ۱۴۰۵، “ناحیه پستی مجتمع تجاری و اداری ایران مال” ایجاد وفردا افتتاح می شود.»

معاون فنی شرکت ملی پست سپس به “راه اندازی سامانه جامع تجارت الکترونیک” اشاره کرد و گفت: «این سامانه که در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار فروشگاه اینترنتی از آن خدمات دریافت می نمایند، پلتفرمی برای مدیریت جریان اطلاعات مرسولات  سرویس تجارت الکترونیک است.»
وی ادامه داد: «نسخه اولیه این سامانه در سال ۱۳۹۱ تولید گردید ولی با توجه به افزایش تعداد فروشگاه های اینترنتی طرف قرارداد و افزایش حجم ترافیک سرویس که بالغ بر ۱۰ میلیون مرسوله در سال است، باز تولید این سامانه با استفاده از فریم ورک های جدید و پایگاه های اطلاعاتی به بهره برداری رسید.»

احمدی سپس گفت: «بر اساس نیاز مشتریان و ارتقای خدمات کیفی در فرآیند توزیع، طراحی و ارائه خدمت ارزش افزوده ای تحت عنوان “اعلام بازه زمانی تحویل مرسوله به گیرنده در قالب پیامک یا TDS برای سرویس های ویژه و پیشتاز” ایجاد شده است که در این خدمت، نامه رسان‌ها بر اساس مدت زمان فعالیت در گشت های نامه رسانی، محدوده زمانی مراجعه خود به نشانی گیرنده را در ۴ بازه زمانی در قالب پیامک اعلام می‌نمایند» و خاطر نشان کرد:  «این سرویس به مدیریت زمان انتظار مشتریان و افزایش توزیع موفق کمک می‌کند.»

راه اندازی “سرویس پیک شهری همیار پست” به منظور ساماندهی پیک های شهری و راه اندازی سرویس اثبات تحویل POD از دیگر پروژه هایی بود که احمدی به تشریح آن پرداخت.

وی گفت: «”سرویس اثبات تحویل/تأیید تحویل” (pod) با هدف اطمینان از تحویل مرسوله به گیرنده واقعی و جلوگیری از ثبت های غیرواقعی، کاهش پیگیری و شکایات مشتریان پیرامون ثبت رویداد توزیع قبل از تحویل مرسوله به گیرنده در سراسر کشور راه اندازی شده است.»
احمدی افزود: «در زمان قبول مرسوله از فرستنده، یک کد از طرف شرکت ملی پست برای گیرنده مرسوله ارسال می گردد. مشتری کد را نزد خود نگه می دارد تا در زمان تحویل مرسوله آن را به مأمور پست ارائه نماید. مأمور پست پس از بررسی کد تحویل و در صورت صحت کد (بصورت سیستمی)، مرسوله را تحویل گیرنده می دهد.»

“راه اندازی سامانه تمبرهای پستی” از دیگر طرح های رونمایی شده بود که احمدی از آن نام برد و افزود: «فرایندهای شورای تمبر اعم از ثبت سفارش، تأیید و بررسی طرح تمبر، تنظیم برنامه سالانه، برگزاری جلسات و غیره از این پس به صورت الکترونیکی و از طریق این سامانه انجام می شود.»
معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست در پایان گفت: «بر اساس برنامه های کلان و استراتژی های تعیین شده پست که از مسیر هوشمندسازی و استانداردسازی می گذرد، توانسته ایم در طراحی و اجرای فرایندهای پستی به توانمندی‌های قابل قبولی دست پیدا کنیم و برای تکمیل این برنامه ها نیاز به تکمیل زیرساخت‌ و افزایش توان پشتیبانی هستیم که برنامه هایی برای آن در نظر گرفته ایم.»

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/o8Msdw