امروز یکشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

مدیر سعدآباد معرفی شد/ تاکید دارابی بر راه‌اندازی موزه «رجال عصر پهلوی»

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در مراسم تکریم و معارفه مدیران مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد به تسریع امور برای راه‌اندازی موزه «رجال عصر پهلوی» در سعدآباد که بخش عمده کارهای آن انجام گرفته است اشاره‌ و بر تشکیل شورای راهبردی با حضور جمعی از صاحب نظران تاکید کرد.

به گزارش فراسو به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مراسم تکریم و معارفه وحید رحمتی و سیدحسین علوی مدیر پیشین و فعلی مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد با حضور علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور صبح امروز ۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۲ در سالن ملت سعدآباد برگزار شد.

دارابی در این مراسم با اشاره به اینکه موزه‌ها، ‌ویترین، گنجینه و داشته‌های یک‌ ملت محسوب می‌شوند، افزود: موزه‌ها علاوه بر اینکه تابلوی راهنمای پیشینه تاریخی و تمدنی جامعه هستند، نقش بزرگی را در دیپلماسی عمومی، صلح، دوستی و انتقال هنجارهای فرهنگی ایفا می‌کنند.

وی به برگزاری نمایشگاه «نقش و تاثیر تمدن ایران بر فرهنگ‌ و تمدن خاورمیانه» در پاییز با همکاری موزه ملی ایران و پکن در چین اشاره کرد و ادامه داد: ایران با سابقه ۷ هزار ساله و داشته‌های فراوان در حوزه‌های تاریخی و میراث‌فرهنگی، دارای توانایی بزرگی است که باید آنها را به جامعه منتقل و برای نسل جوان بازخوانی کنیم.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی بر اهمیت نهضت روایتگری اشاره کرد و ادامه داد: موزه‌ها خود راوی صادقی برای روایت کردن تاریخ هستند. برای روایتگری نیاز است با ارتقای دانش و تقویت آموزش و با استفاده از افراد متخصص هم روایت نخست و هم روایت درست تبیین شود.

تسریع در راه‌اندازی تالار «عصر رجال پهلوی»

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور به تسریع امور برای راه‌اندازی موزه «رجال عصر پهلوی» در سعدآباد که بخش عمده کارهای آن انجام گرفته است اشاره‌ و بر تشکیل شورای راهبردی با حضور جمعی از صاحب نظران تاکید کرد.

دارابی متذکر شد: موزه‌ها، بناهای تاریخی، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی، فرهنگ‌سرا نیستند. اگر چه فرهنگسراها، نهاد و مکان ارزنده فرهنگی‌هنری تأثیرگذاری هستند، ولی برگزاری رویدادها با ملاحظات بنای تاریخی، گفتمان غالب و هویت مجموعه انجام‌ می‌شود و این مهم باید مدنظر قرار گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد: دوره مدیریت جدید موجب تعالی و تحول مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد شود.

دارابیبا تشکر از زحمات وحید رحمتی طی ۱۸ ماه گذشته، گفت: بخشی از وظایفی که به عهده ایشان بود، طی این مدت انجام شد و بخشی از آن جزء مطالبات و انتظاراتی است که آقای علوی با جدیت باید ‌پیگیری کنند.

تدوین سند چشم‌انداز و برنامه پنج ساله، تعریف شعاری و تدوین نظام‌مسائل برای توصیف وضع موجود، فرصت‌ها، تهدیدها، چالش‌ها، برنامه‌ها، اولویت‌های زمانبندی و اعتبارات از دیگر تکاتی بود که دارابی بر انجام آنها توسط مدیر جدید مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد تاکید کرد.

معاون میراث‌فرهنگی کشور در دسترس بودن را جزء مهم‌ترین ویژگی مدیران عنوان کرد و ادامه داد: امروز روابط چهره به چهره و گفت‌وگو، بسیاری مشکلات را حل می‌کند.

دارابی به اهمیت مشورت گرفتن و خردجمعی اشاره و بر مدنظر قرار گرفتن آن برای غنای کیفی و کمّی برنامه‌ها نیز تاکید کرد.

مرتضی ادیب‌زاده مدیرکل موزه‌ها نیز در این مراسم با بیان اینکه مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد گنجینه ملی و دارای ذخیره ارزشمند کارشناسی منسجم است، افزود: با توجه به تنوع موجود این مجموعه مسائل مختلفی را نیز در برمی‌گیرد. امیدواریم در آینده با جذب نیروهای متخصص ظرفیت کارشناسی مجموعه را غنای بیشتر ببخشیم.

وی با بیان اینکه در حوزه کودک برنامه‌ریزی‌ها و اتفاقات خوبی را شاهد بودیم، به ادامه‌دار بودن این مسیر اشاره کرد و افزود: در حوزه روایت‌گری نیز وظایف و برنامه‌ها مشخص شده است، با روایتگری درست و پرهیز از اعمال‌نظرهای شخصی می‌توانیم جایگاه بالایی بین مردم داشته باشیم.

مدیرکل موزه‌ها با اشاره به اینکه این مجموعه متعلق به مردم ایران است، ادامه داد: بخش بزرگی از تاریخ معاصر در این مجموعه رخ داده است و ظرفیت بالایی برای ارائه روایت واقعی تاریخ و انتقال آن به نسل‌های آینده دارد.

سعدآباد باید با رویکرد و نگاه ملی اداره شود

در ادامه سید حسین علوی با تقدیر از زحمات رحمتی به اهمیت مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد اشاره کرد و افزود: این مجموعه ملی است که باید با رویکرد و نگاه ملی اداره شود و تمامی مردم به‌منظور تفریح و تفرج از زیرساخت این مکان بهره‌مند شوند.

او سعدآباد را کم‌نظیرترین مجموعه‌ گردشگری تهران عنوان کرد و گفت: این مجموعه از منظر تاریخی و هنری اهمیت ویژه‌ای دارد و باید با نگاه صادقانه، عالمانه، دانشمندانه و بی‌حاشیه حقایق تاریخ این کشور به مردم نشان داده شود و سلایق مختلف از جامعه علمی تا توده مردم از این زیرساخت بهره‌مند شوند.

علوی با بیان اینکه سعدآباد خانه هنرمندان هنرهای سنتی خواهد بود، ادامه داد: تمام زیرساخت‌های این مجموعه را در اختیار هنرمندان مخصوصا هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی قرار خواهد گرفت.

وی برگزاری کنسرت «سی‌صد» را اتفاقی مبارک دانست و با اشاره به ادامه‌دار بودن چنین رویدادهایی افزود: با توسعه این رویکرد کنسرت‌های بیشتری برای شنیده شدن موسیقی فاخر ایرانی در این مجموعه برگزار خواهد شد.

وحید رحمتی نیز گفت: در ابتدای کار با تحلیل مشکلات سعی کردیم بر مدیریت داشته‌ها تمرکز کنیم که در این راستا در تمامی حوزه‌ها آسیب‌شناسی کاملی صورت گرفت و اطلاعات جامعی جمع‌آوری شد.

او تصریح کرد: نقشه راه سعدآباد تا پنج سال آینده در حوزه‌های زیرساخت، عمرانی و سامان‌دهی موزه‌های جدید مشخص است و می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

رحمتی با اشاره به تمرکز بر نتیجه‌گرا بودن مجموعه و خلق ارزش، ادامه داد: مسئولانه عمل کردن را مدنظر قرار دادیم و این موضوع در تمامی مدیران سعدآباد نمود دارد.

انجام امور پژوهشی و مطالعاتی با مشارکت نخبگان دانشگاهی، اخد مجوز برای برگزاری کنسرت فاخر «سی‌صد» از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط مجموعه، کارهای صورت گرفته در حوزه کودک و روایت‌های تاریخی، شناسایی افراد حاذق و نخبه در رشته‌های موزه‌داری، تاریخ، پژوهش هنر و گردشگری و تاکید بر جذب آنها همچنین آمادگی موزه نظامی برای بهره‌برداری دیگر موارد مورد اشاره مدیر پیشین مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد در این جلسه بود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/fxpD0P