امروز یکشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

صنایع دستی ایران باید به اقتصاد و توسعه منتهی شود

 معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: تجلی ایمان و امید در صنایع دستی ما مشهود است و ملت ما با این هنر می‌تواند به توسعه پایدار برسد اما این صنعت از ادبیات توسعه و اقتصاد کنار مانده و باید به آنها منتهی شود.

به گزارش فراسو، مریم جلالی دهکردی روز دوشنبه در دیدار با هنرمندان صنایع دستی و آئین افتتاح نمایشگاه خلاقیت‌های دستی هنرآفرینان اردبیل در موزه شیخ صفی‌الدین اردبیلی اظهار کرد: امروز را در هفته صنایع دستی به نام روز تعاملات فرهنگی نامگذاری کرده‌ایم و رویداد اردبیل ۲۰۲۳ نیز فرصتی برای توجه به ظرفیت‌های هنری این خطه و کشورمان و اتصال به ادبیات و هنر جهانی است.

وی افزود: ماندگاری صنایع دستی به سه اصل بینش، نگرش و منش بستگی دارد و در واقع حاصل دست یک انسان، یک سخنرانی مفصل است و در حوزه صنایع دستی به سرمایه در گردش نیاز داریم تا این هنر، در تامین معیشت و اقتصاد خانواده موثر باشد.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: اردبیل، گهواره هنرها بوده و ما هنرمندان صنایع دستی خانواده واحد هستیم و تاثیرگذاری هنر ایرانیان در تاریخ به قدری بوده که مغول در برابر آن زانو زده و بعدها با هنر ایرانی همراه شده است.

جلالی گفت: این ملت با این هنر می‌تواند به توسعه پایدار برسد و تجلی ایمان و امید در صنایع دستی ما مشهود است اما صنایع دستی از ادبیات توسعه و اقتصاد کنار مانده است.

وی اضافه کرد: صنایع دستی ایران، صنایع زیستی بوده است و هنرمندان این عرصه در متن جامعه بوده‌اند اما به بعد اقتصادی آن به خوبی نگریسته نشده و سیاستمداران متوجه باشند که سرمایه‌گذاری در صنایع دستی و بیمه هنرمندان آن، هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری زودبازده است.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: جایگاه اردبیل در نقشه ایران به‌منزله چشمی است که اشک آن چکیده و این اشک همان نوای عاشیق‌ها و هنرها و شهدای این استان است و هنر اردبیل، امروز باید به اشتغال و اقتصاد منتهی شود.

جلالی، هنرمند صنایع دستی را به چاه نفتی توصیف کرد که هنوز استخراج نشده است و افزود: تولید خانواده محور صنایع دستی در واقع موید عشق و پیوند نسلی است و این امر به مدد و مدیریت زنان این سرزمین شکل گرفته است و مردان هنرمند نیز بر این واقعیت صحه می‌گذارند.

صنایع دستی اردبیل پیام جهانی دارد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل نیز در این آئین گفت: مهمان‌نوازی اردبیلی‌ها نشانه عشق و امید و وجود انسان‌های با محبت در این دیار است و صنایع دستی اردبیل می‌تواند سردی روابط جهانی را به گرما تبدیل کند و ارتباطات انسانی را قوام بخشد.

رضا قاسمیان افزود: هر محصول صنایع دستی در اصل، یک نامه عاشقانه به سایر انسان‌هاست و تنوع صنایع دستی استان اردبیل نشانه بی‌قراری روح مردمان این استان است که با هر دست‌آفریده خویش، پیامی انسانی را به دیگران منتقل می‌کنند.

وی ادامه داد: تابلویی نفیس و حامل تاریخ و تمدن دیرینه این استان و به بهانه احترام به سه هزار و ۴۰۰ شهید این استان در حال تهیه است که در بارگاه امام هشتم نصب خواهد شد و پیام آن را آیندگان و گردشگران دریافت خواهند کرد و این نیز شمه‌ای از صنایع دستی این استان است.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری اردبیل گفت: مسئولیت صنایع دستی این است که چه چیزی تولید کند تا پیام امروز را به صدها سال دیگر منتقل کند و خوشبختانه صنایع دستی این استان، اخلاق محور و سلامت محور است و این قابلیت ایجاب می‌کند تا اردبیل به عنوان شهر جهانی صنایع دستی ثبت شود.

مسئولان برای اقتصاد محور شدن صنایع دستی تلاش کنند

قاسمیان از مسئولان امر خواست نسبت به برگزاری نمایشگاه‌های جهانی، ملی و استانی صنایع دستی استان اردبیل و بازاریابی برای اقتصاد محور شدن این هنر تلاش کنند.

صنایع دستی ایران باید به اقتصاد و توسعه منتهی شود

فعالیت ۳۰ هزار نفر در ۶۰ رشته صنایع دستی در استان اردبیل

حسن محمدی ادیب ، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل نیز در این برنامه گفت: بالغ بر ۳۰ هزار نفر در ۶۰ رشته صنایع دستی در این استان فعالیت می‌کنند و برخی از هنرمندان صنایع دستی این استان، رتبه‌های جهانی و کشوری دارند.

وی صنایع دستی اردبیل را نیازمند تسهیلات و حمایت وزارتخانه اعلام کرد و گفت: انتظار داریم مقدمات ثبت اردبیل به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در یونسکو فراهم شود.

در ادامه این آئین، با حضور سعدالقدومی رئیس شورای جهانی صنایع دستی، نمایشگاه توانمندی‌ها و صنایع دستی هنرمندان ۱۰ شهرستان استان اردبیل در ۳۰ غرفه در صحن قزیل باشلار موزه شیخ صفی‌الدین اردبیلی دایر شد.

رئیس شورای جهانی صنایع دستی به همراه معاون وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و معاون استاندار اردبیل در ادامه با سفر به دهستان عنبران شهرستان نمین از گلیم‌های بافته شده توسط هنرمندان این دهستان بازدید کردند.

استان اردبیل با جاذبه‌های گردشگری طبیعی، تاریخی، مذهبی و اقتصادی در شمال ایران و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/RnNofo