امروز چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

سازه های آبی مازندران ظرفیتی مهم برای توسعه صنعت گردشگری است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران از سازه های آبی بعنوان ظرفیتی مهم و تاثیرگذار برای توسعه صنعت گرشگری این استان نام برد و بر لزوم بهره گیری از این امکانات تاکید کرد.

به گزارش فراسو، حسن خیریانپور روز پنجشنبه در آیین معارفه مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران با بیان اینکه حاشیه سدها و آببندان ها جذاب ترین و منحصر به فرد ترین ظرفیت برای گردشگران محسوب می شود، افزود: استفاده از اراضی حاشیه سدها، علاوه بر اشتعالزایی ،در جذب بیشتر گردشگران موثر است و این موضوع باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی اظهار داشت: با استفاده از اعتبارات و تسهیلات بانکی و ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی باید از اراضی حاشیه سدها و آببندان ها برای توسعه صنعت گردشگری استفاده کرد.

وی بیان کرد: سدهایی که در مازندران ساخته شد و یا در دست اقدام است و وجود ۸۳۲ آببندان با ۱۷ هزار هکتار مساحت با کارکرد سه منظوره برای تامین آب کشاورزی، پرورش ماهی و گردشگری، ظرفیتی مهم در این استان محسوب می شوند که باید به شکل اصولی از آنها استفاده کرد.

وی با اشاره به کاهش بارندگی و وقوع پدیده خشکسالی در کشور و از جمله در مازندران تامین آب مورد نیاز در بخش آشامیدنی، صنعت و کشاورزی را در شرایط فعلی کاری سخت و دشوار دانست و خاطرنشان کرد: مازندران به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی و وجود ظرفیت های فراوان، سالانه پذیرای میلیون ها مسافر و کردشگر از اقصی نقاط کشور است و تامین آب مورد نیاز برای جنعیت بومی و همچنین غیربومیان کاری سخت و دشوار است.

معاون استاندار مازندران با اشاره به تولید هفت و نیم تن محصولات مختلف کشاورزی در مازندران و کسب رتبه نخست در تولید ۱۴ محصول در سطح کشور، گفت: در کنار تامین آب آشامیدنی، تامین آب کشاورزی مورد نیاز کشاورزان نیز یکی از دغدغه های جدی است.

خیریانپور گفت: با توجه به کمبود بارندگی و بروز پدیده خشکسالی در کشور و از جمله در مازندران، تامین آب آشامیدنی. کشاورزی و صنعتی در شرایط فعلی بسبار مهم و حیاتی و در عین حال دشوار است.

وی لایروبی و مهندسی رودخانه، سردهنه های کشاورزی و توزیع آب شرب و کشاورزی را از جمله وظایف مهم شرکت آب منطقه ای دانست و گفت که لایروبی رودخانه ها و سردهنه های کشاورزی برای جلوگیری از بروز سیلاب باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

در پایان این آیین حیدر داودیان بعنوان مدیرعامل جدید شرکت آب منطقه ای مازندران معرفی و از خدمات ابراهیم یخکشی مدیرعامل سابق این شرکت با اهدا لوح قدردانی شد.

طبق آمارهای رسمی در حال حاضر ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی مازندران مصرف می شود.مازندران ۴۶۰ هزار هکتار زمین های کشاورزی دارد که سالانه بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در آنها تولید می شود.

بر اساس آمارهای رسمی، توان بالقوه آب مازندران در حد ۶ میلیارد و ‎ ۶۰۰میلیون مترمکعب است که از این مقدار چهار میلیارد و ‎ ۹۰۰میلیون مترمکعب آب های سطحی و بقیه آب های زیرزمینی است .
به طور میانگین سالانه حدود یک میلیارد و ‎ ۵۵۰میلیون مترمکعب آب در بخش آب های سطحی و یک میلیارد و ‎ ۳۵۰میلیون مترمکعب در بخش آب زیرزمینی بهره برداری می شود و بقیه آب سطحی طی سال به صورت هرز به دریا می ریزد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/PdT9u4