امروز جمعه، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

ضرغامی: هیچ‌گونه تخریبی در بافت تاریخی شیراز صورت نگرفته است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اعلام اینکه هیچ‌گونه تخریبی در بافت تاریخی شیراز صورت نگرفته است، گفت: کار ما تخریب نیست؛ کار ما اصلاح تخریب‌های گذشته است و کسانی که در گذشته بخشی از این بافت ها را تخریب کرده و کاربری‌های نامتعارف ایجاد کردند، باید پاسخگو باشند.

به گزارش فراسو، سیدعزت الله ضرغامی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره تخریب بافت تاریخی پیرامونی حرم شاهچراغ در شیراز اظهار داشت: با وجود شایعات و جوسازی‌هایی که شناخته شده هستند و باید پاسخگوی تخریب‌های گذشته در سال‌های قبل باشند، هیچ‌گونه تخریبی در بافت تاریخی شیراز صورت نگرفته است. الان هم که با شما صحبت می‌کنم به دعوت این وزارتخانه حدود ۵۰ نماینده از رسانه ها در حال بازدید از بافت تاریخی این شهر هستند تا مشخص شود و هیچ تخریبی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: کار ما مرمت است نه تخریب؛ کار ما اصلاح تخریب‌های گذشته است و کسانی باید پاسخگو باشند که در گذشته در برخی از محیط های مقدس بخشی زیادی از این بافت ها را تخریب و کاربری‌های نامتعارف ایجاد کرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد: تلاش ما این است که با مرمت بناها و آماده سازی محیط شرایط برای بازدید و تردد مردم فراهم شود و در این زمینه به سیاست‌هایی که توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی به شورای عالی شهرسازی و معماری ابلاغ شده، عمل می کنیم.

ضرغامی تصریح کرد: هم در اینجا (شیراز) و هم در هر جای دیگری برنامه‌ها و طرح‌ها باید کاملا منطبق بر قوانین میراث فرهنگی، حفظ ابنیه تاریخی و حفظ بافت‌های تاریخی باشد.

برگزاری جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی در تهران

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به برگزاری هفتمین جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی در تهران از ۲۸ تا ۳۰ بهمن ماه، گفت: در این جشنواره سه سرو سیمین خاص برای آثار خارجی در نظر گرفته شده و ۷ سرو سیمین هم برای تولیدات داخلی است.

وی افزود: ۴۰۰ اثر داخلی که نوعا آثار فاخر و برجسته سطح ملی است به جشنواره ارسال شده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: رویکرد جشنواره در سال‌های قبل که بیشتر براساس تکریم از تولیدات صنایع دستی بوده است بیشتری بر پایه گفت و گوی ملی حول موضوعات مهم مرتبط با صنایع دستی با تاکید بر محیط زیست و طب امسال انجام گرفته است.

ضرغامی عنوان کرد: سخنرانان خارجی و شخصیت‌های برجسته صاحب‌نظر خارجی که از طرف شورای جهانی صنایع دستی معرفی شده‌اند و کارشناسان برجسته داخلی کارگاه‌های آموزشی و سخنرانی دارند و هفتمین دوره جشنواره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی در ابعاد مختلفی در هفته آینده برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برنامه دو روزه جشنواره تولیدات چندرسانه‌ای روز جمعه و شنبه در یزد برگزار خواهد شد و برای اولین بار با هدف آشنایی عمومی با میراث فرهنگی یعنی ارتقاء سواد میراثی و تقویت تولیدکنندگان رسانه‌ای در این حوزه بسیار مهم فرهنگی، هویتی و تمدنی با حضور ۳۰۰۰ اثری که استان‌ها توسط علاقه‌مندان و فعالان رسانه‌ای و میراث فرهنگی آماده شده است روز جمعه و شنبه در یزد اولین دوره آن کلید می‌خورد و ما فکر می‌کنیم نقش مهمی در تقویت حوزه میراث فرهنگی، آشنایی مردم و اطلاع‌رسانی به خصوص برای نسل جوان خواهد بود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/kOOgcJ