امروز شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

هوشمند سازی یارانه نان ۳۰ درصد در مصرف گندم صرفه جویی دارد

نایب رییس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان بین ۲۰ تا ۳۰ درصد صرفه جویی در مصرف گندم به همراه دارد.

به گزارش فراسو، علیرضا عباسی، افزود: این اقدام دولت سیزدهم به موقع و هوشمندانه بود ضمن آنکه اصلاح نحوه پرداخت ارز ترجیحی نیز اثرات خوبی برای اقتصاد کشور داشته است.

وی ادامه داد: سالهای ۹۶ و ۹۷ بعد از تلاطم ارزی در کشور، برای حمایت از تولید کننده و مصرف کننده، ارز ترجیحی اختصاص داده شد؛ ابتدا دولت وقت اعلام کرد برای تمام نیازهای ارزی کشور، ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده می شود.

عباسی گفت: مسوولان وقت کم کم به اشتباه خود پی بردند و به این نتیجه رسیدند که این سیاست اشتباه را اصلاح کنند و موارد زیادی را حذف کردند و در آخر به پنج محصول رسیدند که بیشتر نهاده های دامی بود.

نایب رییس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: وقتی پرداخت ارز ترجیحی به سود تولید کننده و مصرف کننده نیست و فقط عده ای دلال نفع می بردند، چرا باید این سیاست ادامه پیدا می کرد؟

عباسی اظهار کرد: با اجرای طرح هوشمند سازی یارانه نان در بدبینانه ترین حالت ۲۰ درصد صرفه جویی در حوزه گندم اتفاق خواهد افتاد که حدود، ۲.۵ میلیون تن می شود و بابت این ۲.۵ میلیون تن گندم در صورت واردات باید حدود یک میلیارد دلار ارز از کشور خارج شود .

وی ادامه داد: برنامه هوشمندسازی یارانه نان در واقع از خروج بیشتر ارز در این زمینه جلوگیری کرد.

این نماینده مجلس گفت: در بخش دانه های روغنی محاسبات نشان می دهد هدر رفتی که در این حوزه وجود دارد حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان است، اگر در حوزه گندم، دانه های روغنی جلوی اتلاف منابع گرفته شود، می توان کسری بودجه دولت را کاهش داد.

عباسی با بیان اینکه ایراداتی هم در اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی وجود داشت، افزود: وقتی نحوه تخصیص ارز ترجیحی تغییر پیدا کرد بایستی نقدینگی تولید کننده هم به همان نسبت افزایش پیدا کند چون متاثر از آزادسازی قیمت ها، تولید کننده برای خرید نهاده های اولیه تولید به نقدینگی بیشتری نیاز دارد.

نماینده مردم کرج، اشتهارد. و فردیس در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: جامعه تولید کننده بعد از این اصلاح، به حمایت تسهیلاتی دولت نیاز مبرم داشت ولی در بخش هایی این اتفاق نیفتاد و کوتاهی هایی صورت گرفت که وزارت جهاد کشاورزی باید هم پاسخگو باشد و این نقدینگی را از طریق تسهیلات تامین کند.

عباسی ادامه داد: از سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی و سایر نهادهای مسوول تنظیم بازار باید با جدیت بیشتری ورود می کردند و از افزایش قیمت کالاهایی که هیچ ارتباطی به ارز ۴۲۰۰ نداشت جلوگیری می شد که در اینجا هم کوتاهی هایی صورت گرفت.

وی تاکید کرد: بنابراین موافق طرح اصلاح ارز ترجیحی هستم و اگر ادامه پیدا کند می تواند تحولی را در حوزه تولید و مصرف بوجود آورد.

 

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/O2yLjc