امروز شنبه، ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

نهضت ملی مسکن، امیدی برای خانه دار شدن ۷ هزار خانواده

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: در حال حاضر کار ساخت ۷ هزار واحد مسکونی در استان آغاز شده است.

مسکن و سرپناه یکی از مهمترین مولفه‌های مهم در زندگی محسوب می‌شود، اما طی سال‌های گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی و بالا رفتن هزینه ها، قیمت مسکن تا جایی افزایش یافت که بسیاری از خانواده‌های مستاجر از خانه دار شدن ناامید شدند.

هزینه‌های بالای اجاره نشینی سبب شده بود تا هیچ روزنه امیدی برای خانه دار شدن خانوار‌های کم درآمد نباشد و بیشتر درآمد این خانواده‌ها صرف پرداخت اجاره می‌شد، اما طرحی به نام نهضت ملی مسکن مطرح شد تا به دنبال آن خانوار‌های کم درآمد بتوانند با همراهی دولت صاحب خانه شوند و آرزوی خانه دار شدن این خانواده‌ها به واقعیت بپیوندد.

از همین رو دولت سیزدهم عزمی جدی برای اجرای این طرح دارد و احداث مسکن در راستای اجرای نهضت ملی مسکن با قوت زیادی در بسیاری از شهر‌های کشور در حال اجرا می‌باشد، در همین راستا گفتگویی با وحید کرم الهی مدیر کل راه و شهرسازی استان انجام شده است که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

چند نفر لرستانی برای نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند؟

کرم الهی اظهار داشت: ثبت نام این ظرح از مهرماه سال گذشته تا اسفند ماه به مدت شش ماه انجام شد تا متقاضیان واجد شرایط در سامانه نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.

او با بیان اینکه این طرح با هدف خانه دار شدن اقشار کم درآمد آغاز شد، افزود: در طول شش ماه مهلت ثبت نام، از استان لرستان ۱۴۸ هزار متقاضی در سامانه ثبت نام کردند که بعد از اتمام مهلت ثبت نام، پالایش متقاضیان آغاز شد.

مدیرکل راه وشهرسازی لرستان تصریح کرد: بهره مندی از تسهیلات مسکن، سابقه سکونت در شهر ثبت نام شده، سابقه مالکیت بعد از سال ۸۴ و چند آیتم دیگر مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت از ۱۴۸ هزار ثبت نام شده در استان لرستان، ۴۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند.

چند هکتار زمین برای احداث منازل مسکونی در این طرح نیاز است؟

کرم الهی عنوان کرد: برای ساخت مسکن برای این تعداد متقاضی واجد شرایط در استان حدود هزار هکتار زمین مورد نیاز است که در شهر‌های مختلف برای متقاضیان، واحد‌های مسکونی احداث شود.

او بیان کرد: از هزار هکتار زمین مورد نیاز، تاکنون ۷۸۱ هکتار زمین برای احداث واحد‌های مسکونی نهضت ملی مسکن در استان، شناسایی شده که ۱۶۶ هکتار مشکلی ندارند و طرح مصوب شده و در برخی از شهر‌ها کار هم آغاز شده است، اما در ۶۱۵ هکتار زمین دیگر، فعلا طرح مصوب ندارند و در مراحل مطالعه و گرفتن مجوز می‌باشند.

کار ساخت چند واحد مسکونی آغاز شده است؟

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان خاطرنشان کرد: تعداد واحد‌هایی که در حال آماده سازی زمین آن‌ها هستیم هفت هزار و ۶۰۲ واحد است و همچنین کار ساخت هفت هزار و ۲۰۶ واحد مسکونی در این طرح نیز آغاز شده است.

کرم الهی افزود: ۱۵ هزار و ۸۲۲ واحد نیز برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده اند و هفت هزار متقاضی نیز وجه اولیه را واریز کردند که با توجه به شهر‌های مختلف، قیمت وجه واریزی متفاوت است.

در چند شهر مشکل تامین زمین وجود دارد؟

اوبا اشاره به اینکه در شهر‌های کوهدشت، الشتر و چغابل مشکل زمین برای احداث منزل مسکونی این طرح وجود دارد، بیان کرد: در کل استان فقط در این شهر‌ها مشکل زمین وجود دارد و در مابقی شهر‌های استان مشکل زمین برطرف شده است و مراحل بعدی این طرح در دست اجرا می‌باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: مسکن به صورت سهمیه‌ای نیست بلکه به صورت تقاضا محور است به طوری که هرچه زمین مورد نیاز برای احداث منزل مسکونی در این طرح تامین شود و از طرفی متقاضی برای منزل مسکونی باشد می‌تواند منزل مسکونی احداث کرد.

چند واحد از طرح نهضت ملی مسکن برای مددجویان در نظر گرفته شده است؟

در راستای اجرای این طرح، واحد‌هایی هم برای مددجویان تحت پوشش در نظر گرفته شده که تعداد واحد‌هایی که برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی ساخته می‌شود، بستگی به تامین اعتبار نهاد‌های حمایتی دارد که این واحد‌ها ساخته و در اختیار مددجویان قرار گیرد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/Hsf7u6