امروز سه شنبه، ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

موافقت اتحادیه اروپا با سقف قیمت ۶۰ برای نفت روسیه

اظهارات دیپلمات‌های اتحادیه اروپا و سند مشاهده شده توسط رویترز حاکی از آن است که دولت‌های این بلوک با سقف قیمت ۶۰ در هر بشکه برای نفت دریابرد روسیه و همچنین مکانیزم تنظیمی برای حفظ قیمت نفت روسیه پنج درصد پایین‌تر از نرخ بازار، تقریبا به توافق رسیده اند.

به گزارش فراسو، دیپلمات‌های اتحادیه اروپا به رویترز گفتند: این توافق همچنان باید از سوی همه دولت‌های اتحادیه اروپا در یک رویه مکتوب، تا روز جمعه تصویب شود. لهستان که پیش از این خواستار آن بود سقف قیمت برای نفت روسیه در پایین‌ترین حد ممکن تعیین شود، تا بعدازظهر  پنجشنبه تایید نکرد که آیا از این توافق حمایت خواهد کرد یا خیر.

کشورهای اتحادیه اروپا روزهاست بر سر جزئیات مکانیزم سقف قیمت که هدف آن کاهش درآمد روسیه از فروش نفت و همزمان جلوگیری از وارد شدن شوک عرضه در بازارهای جهانی نفت از آغاز اجرای تحریم اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه در پنجم در دسامبر است، در کشمکش هستند. این مکانیزم به کشورها اجازه می‌دهد تا زمانی که بالاتر از نرخ تعیین شده برای نفت روسیه پول پرداخت نکنند، به واردات نفت خام روسیه با استفاده از بیمه و خدمات دریایی غربی ادامه دهند. پیشنهاد اولیه گروه هفت که هفته گذشته مطرح شد، سقف قیمت ۶۵ تا ۷۰ دلار در هر بشکه بدون مکانیزم تنظیم بود.

یک مقام ارشد گروه هفت اظهار کرد: این توافق به بسیار بسیار نزدیک است و باید در روزهای آینده و حداکثر تا روز دوشنبه، نهایی شود. این مقام ابراز اطمینان کرد که سقف قیمت، توانایی روسیه برای ادامه جنگ در اوکراین را محدود خواهد کرد.

مقامات گروه هفت به دقت بازارهای نفت را در طول طراحی مکانیزم سقف قیمت زیر نظر داشتند و به نظر می‌رسد که با این طرح کاملا موافق هستند.

پیشتر، والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در کنفرانس نکست رویترز در نیویورک گفته بود: سقف قیمت ۶۰ در محدوده قیمتی است که این بلوک درباره آن مذاکره داشته است و درآمد روسیه را محدود خواهد کرد.

از آنجا که نفت اورال روسیه در قیمت پایین‌تری معامله می‌شود، کشورهای لهستان، لیتوانی و استونی با سقف قیمت بالاتر ۶۵ تا ۷۰ دلار مخالفت کردند زیرا هدف اصلی که کاهش توان مسکو برای تامین مالی جنگ در اوکراین است را محقق نمی‌کرد.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا هم اظهار کرد: سقف قیمت در ۶۰ دلار تعیین می شود و در کنار آن تمهیداتی در نظر گرفته می‌شود تا قیمت نفت روسیه، پنج درصد پایین‌تر از نرخ بازار بر اساس آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی باشد.

سند اتحادیه اروپا که توسط رویترز مشاهده شد، نشان داد این سقف قیمت اواسط ژانویه و هر دو ماه یک بار مرور می شود تا کارآمدی آن و پاسخ لازم به اختلالات احتمالی که در نتیجه اجرای این مکانیزم در بازار نفت روی می دهد، بررسی شود.

طبق این سند، یک مهلت ۴۵ روزه به کشتی‌های حامل نفت خام روسیه که پیش از پنجم دسامبر بارگیری شده و تا ۱۹ ژانویه ۲۰۲۳ محموله خود را تخلیه نکرده اند، در نظر گرفته می‌شود.

نفت اورال روسیه بعد از ظهر روز پنجشنبه حدود ۷۰ دلار در هر بشکه معامله شد. سقف قیمت گروه هفت برای نفت دریابرد روسیه، از پنجم دسامبر اجرایی می‌شود و به عنوان راهی برای حفظ عرضه نفت به بازار جهانی، جایگزین تحریم‌های شدیدتر اتحادیه اروپا برای واردات دریابرد نفت از روسیه می‌شود چرا که روسیه ۱۰ درصد از نفت جهان را تولید می‌کند.

ایده اجرای سقف قیمت گروه هفت، ممنوعیت فراهم کردن خدمات از سوی شرکت‌های کشتیرانی، بیمه و بیمه اتکایی برای محموله‌های نفت روسیه در سراسر جهان است؛ مگر اینکه به قیمت پایین‌تر از سقف تعیین شده از سود گروه هفت و متحدانشان فروخته شوند. به دلیل این که شرکت‌های بزرگ بیمه و کشتیرانی در کشورهای گروه هفت مستقر هستند، اجرای مکانیزم سقف قیمت، فروش نفت به قیمت بالاتر را برای مسکو بسیار دشوار خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، مقام گروه هفت ابراز خوش‌بینی کرد که اتحادیه اروپا در خصوص سقف قیمت و معافیت محصولات نفتی پالایشی روسیه پیش از پنجم فوریه که زمان اجرای ممنوعیت این بلوک علیه واردات آنهاست، به توافق خواهد رسید.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/szntCr