امروز شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

علت گرانی نهاده‌های دامی/ خرید ۱۲ هزار رأس دام از دامداران گلستانی

 معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان از برنامه‌ریزی برای حل مشکلات دامداران گلستانی خبر داد و گفت: افزایش قیمت نهاده‌های دامی صرفاً مربوط به گلستان نیست.

صاحب خیراندیش امروز شنبه ۱۹ آذر در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به تدبیر جهاد کشاورزی برای رفع مشکل دامداران گلستانی اظهار کرد: با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به خرید دام دامداران کرده که در وهله نخست ۱۲ هزار رأس دام با قیمت مصوب ۸۶ هزار تومان از دامداران گلستانی خریداری شد.

وی با طرح این پرسش که آیا مشکل دامداران با خرید دام حل می‌شود یا اینکه باید قیمت نهاده‌های دام کاهش یابد، پاسخ داد: افزایش قیمت نهاده‌های دامی صرفاً مربوط به گلستان نیست و در تمامی نقاط کشور وجود دارد، ما پیشنهادات خود در زمینه صادرات دام و مشوق‌های صادراتی را به وزارتخانه ارسال کردیم که در صورت موافقت می‌تواند به رونق این بخش کمک کند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه پیشنهادات برای بهبود وضعیت دامداران از بدو هدفمندی یارانه‌ها به وزارتخانه ارسال شده و انجام آن در دست پیگیری است، تصریح کرد: همچنین در آخرین گردهمایی معاونان امور دام جهاد کشاورزی استان‌ها نیز مشکلات دامداران گلستانی را مطرح کردیم و نکات لازم به‌صورت کتبی و شفاهی به سمع و نظر معاون وزیر جهاد کشاورزی رسیده است.

خیراندیش به معیار تعیین نهاده‌های دامی به دامداران اشاره کرد و توضیح داد: معیار ما براساس ضوابط فنی و کمیته‌های فنی تشکیل شده در استان گلستان است، در این زمینه چندین جلسه کمیته استانی تشکیل شده تا نهاده‌های دامی پس از رسیدن به دست دامدار کیفیت مناسبی داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حال رتبه‌بندی کارخانجات خوراک دام استان گلستان هستیم، یادآور شد: این مهم در حال انجام است و تاکنون تقریباً نیمی از کارخانجات استان رتبه‌بندی شده‌اند، در حال حاضر میزان تولید کارخانجات خوراک دام با ارز نیمایی ۸۹۰ تن و ۶ هزار تن به‌صورت آزاد است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه برای رسیدن خوراک دام باکیفیت مناسب به دست دامداران، نظارت بر کار کارخانجات تشدید شده است، بیان کرد: براساس ضوابط کمیته‌های فنی تشکیل شده در استان گلستان میزان خوراک دام برای دام سبک ماهانه دو الی سه کیلوگرم و برای دام سنگین روزانه ۱۰ کیلوگرم در نظر گرفته شده و بیشتر نهاده‌های علوف برای دام سبک باید به روش تأمین علوفه از مراتع انجام شود تا برای دامداران به‌صرفه‌تر باشد.

خیراندیش از برنامه‌ریزی برای احیای مراتع با همکاری منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان خبر داد و گفت: امیدوارم با احیای مراتع، دامداران بتوانند از این مهم بهره ببرند و قیمت تمام‌شده محصول آن‌ها کمتر شود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/UAMq2U