امروز یکشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

صعود قیمت نفت در پی تعطیلی یک خط لوله در آمریکا

قیمت نفت روز سه شنبه با مسدود ماندن خط لوله کی‌استون که نفت به آمریکا می‌رساند و تشدید نگرانیها نسبت به کمبود عرضه در بزرگترین مصرف کننده نفت جهان، به روند افزایشی خود ادامه داد.

به گزارش فراسو، بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و ۱۶ سنت معادل ۱.۵ درصد، به ۷۹ دلار و ۱۵ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و پنج سنت معادل ۱.۴ درصد افزایش، به ۷۴ دلار و ۲۲ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص شب گذشته با بیش از دو درصد افزایش، بسته شده بودند.

برایان مارتین و دانیل هاینس، تحلیلگران گروه ANZ در یادداشتی نوشتند: مسائل بخش عرضه، نگرانی‌ها نسبت به تقاضای ضعیف‌تر برای سوخت را تحت الشعاع قرار داده و قیمت نفت را بالاتر بردند.

نگرانی نسبت به تولید نفت روسیه از روز جمعه که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، تهدید کرد کشورش ممکن است تولید را کاهش دهد، افزایش پیدا کرده است.

تعطیلی خط لوله کی‌استون شرکت “تی‌سی انرژی” که حدود ۶۲۰ هزار بشکه در روز نفت کانادا را از آلبرتا به آمریکا منتقل می‌کند، کمبود عرضه را تشدید کرده و چشم انداز کاهش ذخایر نفت در کاشینگ اوکلاهاما را برانگیخته است. کاشینگ، قطب تحویل قراردادهای معاملات نفت وست تگزاس اینترمدیت هم است.

خط لوله کی‌استون از زمان نشت ۱۴ هزار بشکه نفت در ایالت کانزاس آمریکا که هفتم دسامبر گزارش شد، مسدود مانده است. شرکت “تی‌سی انرژی” درباره زمان ازسرگیری فعالیت این خط لوله که نفت را به پالایشگاه‌های میدوست و گلف کاست منتقل می‌کند، هیچ توضیحی نداده است.

پیش بینی شده است تعطیلی این خط لوله، باعث کاهش ذخایر نفت آمریکا خواهد شد. هفت تحلیلگر در نظرسنجی رویترز برآورد کردند ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۹ دسامبر، به میزان ۳.۹ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است. این نظرسنجی پیش از انتشار آمار هفتگی ذخایر نفت و فرآورده‌های نفتی آمریکا توسط موسسه امریکن پترولیوم در روز سه شنبه و اداره اطلاعات انرژی آمریکا در روز چهارشنبه، انجام شد.

همچنین پیش بینی شده بود تسهیل محدودیت‌های کرونایی در چین که دومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است، تقاضا برای سوخت را تقویت کرده و از روند افزایشی قیمت‌ها حمایت می‌کند.

تحلیلگران بانک امریکا پیش‌بینی کردند بازگشایی اقتصادی موفق در چین به همراه ملایم شدن موضع بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخهای بهره، می‌تواند تقاضا برای سوخت را تقویت کرده و قیمت نفت برنت را به بیش از ۹۰ دلار در هر بشکه برساند.

چین، آخر هفته گذشته بخشی از محدودیت‌های کرونایی سخت‌گیرانه از جمله الزام به تست کووید و رصد اطلاعات سفر افراد برای اهداف کووید را متوقف کرد.

بر اساس گزارش رویترز، اما تحلیلگران هشدار دادند افزایش آمار ابتلا به کووید در شهرهای بزرگ چین، همچنان بازار را دستخوش نگرانی می‌کند و مشاهده نشانه‌های واضح‌تر برای احیای تقاضا ضروری است تا حمایت محکم برای قیمت نفت فراهم کند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/rbUdJJ