امروز جمعه، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

شوک‌های قیمتی در شهرک‌های صنعتی

حق انتفاع در شهرک‌های صنعتی ۶ سال گذشته حدود ۲۰ برابر شده است.

به گزارش فراسو، شهرک صنعتی مناطقی است که به منظور توسعه صنعت و متمرکز شدن تولیدات از ۴ دهه قبل در کشور ایجاد شده اند، هدف ایجاد این شهرک، توسعه صنعت در خارج از مناطق شهری است تا علاوه بر رونق تولید، آلایندگی و ترافیک را در مناطق شهری کاهش دهد و تأثیرات منفی بار صنعت به حداقل برسد.

استقرار واحد‌های صنعتی در این شهرک‌ها نیز مزایای زیادی دارد از جمله عدم نیاز به دریافت مجوز‌های جداگانه از ادارات مختلف و کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری به دلیل استفاده مشترک از خدمات مانند آب، برق، تلفن، گاز و تصفیه خانه فاضلاب، اما تولید کنندگان می‌گویند این خدمات برایشان گران آب می‌خورد.

انحصار در شهرک‌های صنعتی
مزایای استقرار واحد‌های تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی باعث استقبال صنعتگران در سال‌های اخیر شده است، اما افرادی که وارد شرکت شهرک‌های صنعتی می‌شوند باید با شرکت شهرک‌های صنعتی قراردادی منعقد کنند با نام قرارداد حق بهره برداری و تخصیص زمین و امکانات و تاسیسات زیربنایی

بعد از عقد این قرارداد، زمین به مجری طرح تحویل داده می‌شود تا با ارائه نقشه‌های ساختمانی، دریافت پروانه عملیات اجرائی ساخت و ساز واحد صنعتی نیز آغاز می‌شود

مجید لطیفی تولید کننده دانش بنیان در حوزه صنعت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شرکت شهرک های صنعتی سال ۶۲ راه اندازی شده و اکنون تبدیل به بنگاه اقتصادی انحصاری شده است.

او افزود: انحصار از این جهت است که سرمایه گذار اجازه ندارد در خارج ازشهرک‌های صنعتی مستقر شود حتی اگر بخواهد در کویر هم سرمایه گذاری کند.

این تولید کننده لوله و پروفیل فولادی ادامه داد: شهرک صنعتی تنها بنگاهی است که اختیار دارد زمین را از سایر نهاد‌ها دریافت کند و در اختیار سرمایه گذار قرار بدهد.

لطیفی گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی وقتی زمینی را به سرمایه گذاران برای ساخت واحد‌های صنعتی واگذار می‌کند از آن‌ها حق انتفاع می‌گیرد.

این تولید کننده افزود: شرکت شهرک‌های صنعتی در قبال دریافت این پول و بر اساس نص صریح قانون باید زیرساخت‌های لازم مانند برق، گاز، آب، شبکه جمع آوری فاضلاب، مخابرات را فراهم کند.

شوک‌های قیمتی در شهرک‌های صنعتی
او ادامه داد: شرکت شهرک‌های صنعتی هزینه انجام این خدمات را از سرمایه گذار دریافت می‌کند، اما خدماتی که ارائه می‌شود به اندازه ۲۰ درصد مبلغی نیست که از سرمایه گذار می‌گیرد.

لطیفی گفت: دستگاه‌های خدمات رسان باید خدمات خود را تا درب واحد‌های صنعتی بیاورند اما در عمل این اتفاق نمی افتد.

۲۰ برابر شدن حق انتفاع در ۶ سال
تولید کننده دانش بنیان در حوزه صنعت مازندران می‌گوید: حق انتفاعی که برای شهرک‌ها تعریف شده است ظرف ۶ سال اخیر حدود ۲۰ برابر شده که بیشتر از تورم است.

او با بیان اینکه حق انتفاع دریافتی متناسب با خدماتی که ارائه می‌شود نیست، افزود: با این هزینه‌هایی که از سرمایه گذاران در شهرک‌های صنعتی بابت حق انتفاع دریافت می‌شود می‌توان حتی جاده دسترسی به واحد صنعتی را با طلا روکش کرد.

لطیفی ادامه داد: زمانی که شرکت تولیدی خود را در شهرک صنعتی راه اندازی کردم تا ۹ سال بعد، آب مورد نیاز این واحد را با تانکر حمل می‌کردم در حالیکه هزینه دریافت خدمات مانند ایجاد شبکه انتقال آب را پرداخت کرده بودم.

تولید کننده لوله و پروفیل فولادی با بیان اینکه برخی زمین‌هایی که در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌گیرد باتلاقی و بلااستفاده است، افزود: برای اینکه بتوانم واحد تولیدی خود را در شهرک صنعتی مستقر کنم با خاکریزی ۵ هزار متر زمین تولید کردم

او گفت: مشکل اصلی در مدیریت مسئولان نیست بلکه مشکل اصلی قانون است که باید تغییر کند وگرنه با ادامه این روند سرمایه گذار انگیزه برای ادامه فعالیت ندارد

شهرک‌های صنعتی مازندران کوچک، اما پرهزینه
یاسر امینی مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران نیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ایجاد شهرک‌های صنعتی در استان یک دهه دیرتر از سایر نقاط کشور اتفاق افتاده است.

او افزود: زمین‌هایی که به عنوان شهرک‌های صنعتی در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌گیرد یا منابع ملی است یا از مردم خریداری و با مصوبه‌های قانونی و استعلام از دستگاه‌های متولی به سرمایه گذار واگذار می‌شود.

شوک‌های قیمتی در شهرک‌های صنعتی
امینی در خصوص انحصاری خواندن شرکت شهرک‌های صنعتی در دادن زمین گفت: توسعه شهری و روستایی در استان‌های دیگر آسیبی به شهرک‌ها نمی‌رساند، اما با توجه به تراکم جمعیتی در مازندران مجبور هستیم واحد‌های صنعتی را در داخل شهرک مستقر کنیم.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران با بیان اینکه ۴۰ شهرک صنعتی مازندران ۲ هزار هکتار مساحت دارند، گفت: فقط یک شهرک صنعتی عباس آباد در استان تهران ۲ هزار هکتار مساحت دارد و برای این دو هزار هکتار نیز یک تصفیه خانه ساخته می‌شود، اما در دو هزار هکتار شهرک صنعتی مازندران ۱۵ تصفیه خانه ساخته شده است.

او ادامه داد: ایجاد شبکه‌های آب، برق، فاضلاب، فیبر نوری و گاز در همه این ۴۰ شهرک صنعتی به صورت مجزا باید انجام شود که بالتبع هزینه‌های ایجاد این خدمات نیز افزایش می‌یابد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/lpZ4Nr