امروز شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

ترکیه روابط خود را با کشور‌های آفریقایی تقویت می‌کند

معاون وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد آنکارا با داشتن سفارت در ۴۴ کشور آفریقایی قصد دارد به روابط خود را با این کشور‌ها تقویت کند. فاروق کایماکچی گفت: طرح‌های ترکیه در قاره آفریقا ارزشی بالغ بر ۸۲ میلیارد دلار دارد.

به گزارش فراسو به نقل از خبرگزاری آناتولی از آنکارا، ترکیه روابط خود را با کشور‌های آفریقایی از طریق پیشنهادات قانونی در دستور کار مجلس ملی توسعه می‌دهد. در آخرین نشست، کمیسیون امور خارجه مجلس لوایحی را پذیرفت که توافق نامه‌های بین المللی امضا شده در حوزه‌های گوناگون با کنگو، آنگولا، تانزانیا، اتیوپی، چاد و سیرالئون را تایید می‌کند.

معاون وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد با افتتاح سفارت در گینه بیسائو شمار سفارت‌های ترکیه در آفریقا به ۴۴ سفارتخانه رسیده است.

وی گفت: روابط سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و تجاری با کشور‌های آفریقایی تقویت می‌شود. حجم مبادلات تجاری با این قاره به ۳۵ میلیارد دلار رسیده است. این رقم در اوایل سال‌های دوهزار ۴.۳ میلیارد دلار بود.

کایماکچی افزود: کنگو از نظر مساحت و جمعیت، کشور مهمی در آفریقا محسوب می‌شود. ذخایر معدنی و زمین‌های زراعی عوامل خوبی برای احیای روابط اقتصادی ترکیه و کنگو است. آنگولا هم از ترکیه در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری و کشاورزی تقاضای حمایت دارد. در این کشور مطالبات مربوط به ساخت و ساز اولویت دارد. سیرالئون به برق نیاز دارد و در انتظار سرمایه گذاری شرکت‌های ترکیه‌ای به ویژه در زمینه انرژی خورشیدی است. در میان کشور‌های آفریقای سیاه سرماه گذاری ترکیه در اتیوپی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار اهمیت بسیاری دارد.

وی گفت: درگیری‌های داخلی در کشور ادامه دارد. آتش بس دوم نوامبر ۲۰۲۲ با ابتکار عمل اتحادیه آفریقا و تلاش‌های ما حاصل شد. ما از این آتش بس حمایت می‌کنیم و همچنان ثبات و صلح را از همه طرف‌ها خواستاریم.

معاون وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد که افتتاح سفارت‌های دوجانبه میان ترکیه و چاد در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ روابط سیاسی و نظامی و همچنین روابط تجاری میان دو کشور را تقویت کرد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/kIwNtO