امروز جمعه، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

احیای طرح کشت گیاهان دارویی در مراتع مازندران

کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری، از اجرای طرح احیای کشت گیاهان دارویی در مراتع مازندران خبر داد.

به گزارش فراسو، فرید مهرام با بیان اینکه گیاهان دارویی در دو بخش جنگل و مرتع حائز اهمیت است، اظهار کرد: بخش جنگلی در زیر اشکوب جنگل و بخش مرتعی در زون خود مرتع واقع شده است.

وی افزود: سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی در بخش جنگل، در قالب طرح مطالعاتی براساس سیاست‌گذاری سالانه می‌تواند مراتع را در قالب برگزاری مزایده واگذار کند.

کارشناس مسوول منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری، یادآور شد:

در بخش جنگلی گیاهان دارویی نظیر سرخس، کوله خاس و همیشک عمدتا جنبه تزیینی دارد و برای گلخانه‌ها مورد مصرف قرار می‌گیرد.

این مسوول با بیان اینکه طرح کشت گیاهان دارویی در قالب کتابچه طرح تدوین شده است و تا سطح ۳۰۰ هکتار در منطقه سوادکوه در حال انجام است، افزود: نکته حائز اهمیت در بخش مرتعی آن است که ما نمی‌توانیم در این بخش از زمین‌ها زراعت کنیم حتما باید طبیعی باشد.

مهرام خاطرنشان کرد: واگذاری زمین مرتعی برای کشت گیاهان دارویی طبق کتابچه طرح با نظر کمیته فنی و مزایده انجام می‌شود.

کارشناس مسوول اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری ،با بیان اینکه در حال اجرای طرح بهره‌برداری گیاه دارویی باریجه هستیم، تصریح کرد: گیاه دارویی باریجه در مراتع منطقه لاسم جاده هراز آمل در حال اجرا است.

مهرام زمان مطلوب برداشت باریجه را بر اساس کتابچه طرح از ابتدای تیرماه تا نیمه شهریورماه هر سال دانست و گفت: تابستان زمان برداشت صمغ باریجه است در این فصل کمترین آسیب به طبیعت وارد می‌شود.

وی با اعلام اینکه امسال برای پنجمین سال متوالی در ۵۰ هکتار از بخش مرتعی مازندران حدود ۶۰۰ کیلوگرم باریجه برداشت شده  است، یادآور شد: احیای این گونه گیاه دارویی نیز به وسعت ۱۵ هکتار در مراتع مازندران انجام شد که شامل ۱۲ هکتار کوپه کاری و ۳ هکتار بذرپاشی است.

کارشناس مسوول اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری، به تشریح برداشت باریجه این گیاه دارویی پرداخت و افزود: کارشناس با شناسایی تیپ‌های انبوه، نیمه انبوه و پراکنده میزان صمغ برداشتی را برآورد کرده پس از این مراحل قطعه بندی برای سه سال انجام می‌گیرد. این در حالی است که زارع هر سال حق برداشت یک قطعه را دارد.

این مسوول با اشاره به اهمیت احیای گیاهان دارویی در بخش مرتعی استان، گفت: نخستین سیاست منابع طبیعی برای احیای گونه‌ها بحث تامین علوفه دام است و گیاه دارویی باریجه جزو تنها گونه‌هایی در این بخش است که به عنوان علوفه دام نیز مورد استقاده قرار می‌گیرد.

فقدان صنایع تبدیلی گیاهان دارویی

مهرام ارزش اقتصادی کشت گیاه دارویی باریجه را توجیه اقتصادی بودن آن اعلام کرد و خاطرنشان کرد: ارزش اقتصادی باریجه در دنیا بسیار بالا است و متاسفانه علیرغم گونه‌های متعدد گیاهان دارویی در مازندران با فقدان صنایع تبدیلی گیاهان دارویی مواجه هستیم.

کارشناس مسوول منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری بر ضرورت جذب سرمایه گذار در بخش زارعت و صادرات گیاهان دارویی در استان تاکید کرد و گفت: منابع طبیعی با جدیت پیگیر احیای گونه‌های ارزشمند گیاهان دارویی در مراتع مازندران است.

مهرام با بیان اینکه عملیات احیا زراعت گیاه باریجه اگر به صورت مکانیزاسیون باشد موجب هجوم گونه‌های مهاجم به مراتع و نابودی گونه‌های بومی می‌شود، افزود: دو روش کوپه کاری و بذرپاشی برای احیای باریجه استفاده می‌شود تا از تخریب مراتع جلوگیری شود.

به گفته این کارشناس کشت گیاهان دارویی، همه ساله کار احیا گونه‌های گیاهان دارویی با محوریت حفظ پوشش مراتع انجام می‌گیرد که در کنار این امر می‌تواند برای دامدار ضمن تامین علوفه دام، فعالیت اقتصادی نیز محسوب شود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/Ks1Zrr