امروز جمعه، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

چند دانش آموز عضو تعاونی‌های آموزشگاهی هستند؟

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از فعالیت بیش از ۱۰۰ تعاونی آموزشگاهی در سراسر کشور با عضویت ۶۸۰۰ دانش‌آموز خبر داد و گفت: عضویت در تعاونی‌های دانش‌آموزی محدویت سنی ندارد و دانش‌آموزان پس از اتمام تحصیل می‌توانند از طریق عضویت در انجمن فارغ‌التحصیلان سهام خود را حفظ کنند یا به دانش‌آموزان جدیدالورود انتقال دهند.

به گزارش فراسو، تعاونی‌های آموزشگاهی، یک فعالیت گروهی است که با مشارکت داوطلبانه دانش‌آموزان و با حمایت، نظارت و هدایت مدیر و مسئولان مدرسه، در مدارس با عضویت دانش آموزان تشکیل می‌شوند و بستری برای تمرین مشارکت و انجام فعالیت‌های جمعی هستند.

این تعاونی‌ها به جای رویکرد اقتصادی، بیشتر رویکرد آموزشی، تربیتی و پرورشی دارند و هدف اصلی از تشکیل آنها، آموزش و ترویج اصول و مفاهیم تعاون در بین دانش آموزان و تشویق آنان به همکاری و همیاری با یکدیگر و تقویت روحیه خودیاری، شرکت در کارهای گروهی، رشد حس مسئولیت پذیری و احترام به رأی و نظر دیگران است.

ترویج روحیه همکاری و همفکری و مشارکت در امور اجتماعی و اقتصادی، توسعه آموزش و تقویت مهارت،‌آشنایی با قوانین و مقررات و پیروی از آنها و تامین ملزومات و کالاهای مورد نیاز مصرفی دانش آموزان از قبیل لوازم التحریر و خوراک و پوشاک با کیفیت مناسب و قیمت کمتر از بازار از مهمترین اهداف تعاونی های آموزشگاهی به شمار می‌رود.

به اعتقاد کارشناسان، با تأسیس تعاونی‌های آموزشگاهی در مدارس، شیوه مشارکت در فعالیت‌های گروهی به دانش آموزان آموخته می شود و حس تعاون به صورت بنیادی در ذهن نوجوانان جای گرفته و در باروری شخصیت آنها تاثیر می گذارد.

مهدی مسکنی – معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ با اشاره به فعالیت بیش از ۱۰۰ تعاونی آموزشگاهی در سراسر کشور با عضویت ۶۸۰۰ دانش آموز می‌گوید: عضویت در تعاونی‌های دانش‌آموزی محدویت سنی ندارد و دانش‌آموزان پس از اتمام دوران تحصیل می‌توانند از طریق عضویت در انجمن فارغ‌التحصیلان همچنان سهام خود را حفظ کنند یا به دانش‌آموزان جدیدالورود دیگر انتقال دهند.

وی تقویت روحیه کارآفرینی و افزایش مهارت‌های تعاون‌ محور در دانش‌آموزان را یکی از اهداف ایجاد تعاونی‌های دانش‌آموزشی عنوان کرده و معتقد است: این نوع تعاونی‌ها زمینه‌ساز توسعه و نهادینه‌سازی فرهنگ تعاون در بین دانش‌آموزان هستند.

به گفته مسکنی،‌ تعاونی‌های آموزشگاهی در زمینه‌های مختلف اعم از تولید مصنوعات نظیر میز و صندلی دانش آموزی، طراحی و دوخت انواع لباس و پیراهن دانش آموزان، تولید زیورآلات و مدیریت بوفه مدارس مشغول به فعالیت هستند.

در ماده ۸۷ قانون شرکت‌های تعاونی، هدف اصلی از تشکیل شرکت های تعاونی آموزشگاهی، تعمیم اصول تعاون به منظور آموزش عملی مقررات شرکت های تعاونی بین دانش آموزان یا دانشجویان مراکز آموزش عالی است و کلیه دانش آموزان مدارس ابتدایی، مدارس راهنمایی و دبیرستان و دانشجویان آموزشکده ها، دانشکده ها، و دانشگاه ها با پرداخت بهای یک سهم می توانند به عضویت این شرکت های تعاونی درآیند.

در تعاونی‌های آموزشگاهی، دانش آموزان خود مالک و سهامدار هستند و  سود حاصل از فعالیتهای اقتصادی نظیر فروش مصنوعات و کار دستی بین اعضا تقسیم می شود و هر دانش آموز از مزایای همکاری و کمک به دیگری بهره‌مند می شود. این شرکتها، کالای مورد نیاز اعضا را با حداقل قیمت و کیفیت مناسب تأمین و از خرید بی رویه دانش آموزان از مراکز غیر مجاز و غیر بهداشتی نظیر دست فروش‌ها جلوگیری می‌کنند.

به گزارش ایسنا، با راه اندازی تعاونی‌های آموزشگاهی، دانش آموزان علاوه بر تشویق به پس انداز، می‌توانند به تاسیس باشگاه و تهیه وسایل ورزشی، ایجاد رستوران و کافه،‌ تدارک وسیله نقلیه برای ایاب و ذهاب و تهیه مصنوعات و کاردستی و فروش آنها اقدام کنند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/dovP6V