امروز شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاییزی جذاب برای سهامداران بورسی

کارشناسان بورسی بر این باورند که بورس نسبت به سایر بازار‌های مالی به فصل جذاب خود برای سرمایه‌گذاری رسیده است.
به گزارش فراسو، شاخص کل بورس امروز نیز مانند ۸ روز گذشته روند صعودی داشته و با رشد نزدیک به ۱۸ هزار واحدی بر پله یک میلیون و ۴۰۷ هزار و ۷۴۰ واحد ایستاده است. تعدادی از کارشناس‌ها علت رشد این هفته شاخص را ارزنده بودن سهام می‌دانند. تعدادی دیگر از فعالین این حوزه معتقدند که با تصویب بسته ۱۰ بندی حمایت از بازار سرمایه، اعتماد سهامداران خرد دوباره به این بازار جلب می‌شود. یکی از بند‌های این مصوبه بیمه اشخاص حقیقی است که باعث کاهش فشار روانی و در نتیجه جذب سهامداران خرد به این بازار می‌شود.

پاییزی جذاب برای سهامداران بورسی/ احتمال تبادل سرمایه در بازار‌های مالی 

البته فضای بنیادین و تکنیکال شاخص کل و گزارش شرکت‌ها نیز در روند مثبت بورس نقش داشته است.

فعالان حوزه بورس بر این باورند که بازار سرمایه در شرایط فعلی ارزنده و برای سرمایه گذاری جذاب است. این جذابیت را می‌توان در افزایش ورود پول حقیقی‌ها به بازار مشاهده کرد، در روز گذشته، سهامداران حقیقی به‌طور خالص بیش از ۵۸۰ میلیارد تومان خریدار سهام بودند که این امر حاکی از جذابیت سرمایه گذاری در بورس نسبت به سایر بازار‌ها است. در جهت علت‌های ارزنده بودن بورس برای سرمایه گذاری به گفتگو با کارشناسان این حوزه پرداختیم.

جهت حرکت بورس صعودی است

مرید سادات کارشناس بازار سرمایه، بیان کرد: بعد از اتفاقات سال ۹۹ در بورس، علاوه بر دارایی مردم، اعتماد آن‌ها نیز ریزش کرد، به صورتی که شاهد بودیم برای سهمی با p/e دو خریداری وجود نداشت، اما با توجه به تغییر رویکرد دولت جدید به حمایت از بازار، بورس به سمت صعود حرکت کرد.

وی افزود: در دو هفته ابتدایی آبان ماه حدود ۳ هزار و ۳۳۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد، اما در سه روز ابتدایی هفته حدود ۶۵۰ میلیارد تومان پول توسط اشخاص حقیقی به بورس وارد شد که این ارقام حاکی از بازگشت سرمایه به بورس به علت ارزندگی کنونی آن است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شاخص کل و هم وزن در محدوده جذابی قرار دارند، گفت: گارد صعودی شاخص کل در روز شنبه ۱۶ روز منفی را پوشش داد. به عبارتی با رشد ۴۴ هزار واحدی شاخص کل در روز شنبه ۱۶ روزکاری بازار سرمایه پوشش داده شد، که این امر نشان دهده چرخش مالی در بازار سرمایه است.

مرید سادات تاکید کرد: عمده سهم‌های موجود در بازار، ریزش‌های سنگین داشتند، بنابراین این سهم‌ها دیگر دچار ریزش نمی‌شوند و از نظر قیمتی جذاب هستند.

وضعیت بنیادین شرکت‌های بورسی خوب است

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: صورت‌های مالی منتشر شده روی کدال نیز از تحلیل بنیادین خوب شرکت‌ها خبر می‌دهد، به همین جهت ممکن است در نیمه دوم آبان ماه جریان‌های نقدینگی به سمت بازار سرمایه روانه شوند.

تحول فروش در شرکت‌های بورسی

اکبر ادهم؛ کارشناس بازار سرمایه، بیان کرد: سرمایه گذاران می‌توانند به بازار سرمایه در شرایط فعلی به عنوان گزینه مهم دیگری برای ورود سرمایه نگاه کنند، دلیل این امر ارزندگی بالای بورس است، چون P/E بازار سرمایه کمتر از ۶ معامله می‌شود، اتفاقی که طی چند سال اخیر در بازار سرمایه کمتر رخ داده است.

وی افزود: نسبت P/S اکثر شرکت‌های بورسی یک است که دلیل آن فروش قابل توجه و رشد نسبت به مدت مشابه قبل است، بنابراین نسبت P/S بیانگر تحول در فروش شرکت‌های بورسی است.

کوچ سرمایه از سایر بازار‌ها به سمت بورس

حمید رضا جیهانی؛ پژوهشگر اقتصادی و کارشناس بازار‌های مالی، با اشاره به این که شاخص کل بورس از هفته گذشته صعود خود را شروع کرده است، گفت: بازار سرمایه و P/E آن به اوج جذابیت قیمتی رسیده، همچنین بازار سرمایه از نظر تکنیکالی در کف قیمتی خود قرار گرفته است.

وی افزود: به نظر می‌رسد این دو عامل موجب شده تا سرمایه‌ها از بازار‌های رقیب، همچون بازار ارز، طلا و سکه به مرور جذب بازار سهام شوند. همچنین تصویب بسته ۱۰ بندی حمایت از بورس، باعث تقویت بازار سرمایه از ابتدای هفته گذشته شده که این موضوع باعث تشدید ورود سرمایه‌ها از سایر بازار‌های موازی به بورس شده است.

بازگشت اعتماد مردم  به بازار سرمایه

سید فرهنگ حسینی کارشناس بورسی،بیان کرد: بسته حمایتی ده بندی در راستای حمایت از بازار سرمایه شامل مواردی است که سبب بازگشت اعتماد به بازار می‌شود. از جمله آن می‌توان به تضمین سود سرمایه گذاران خرد، تزریق مناسب منابع به بورس از طریق صندوق توسعه بازار، صندوق تثبیت و صندوق توسعه ملی اشاره کرد. علاوه بر این موارد، تضمین حداقل بازدهی سهام‌های صندوق‌های با درآمد ثابت نیز سبب کاهش ریسک مدیران این صندوق‌ها و تمایل بیشتر برای خرید سهام توسط این صندوق‌ها شد.

وی تاکید کرد: به علت داشتن موجودی کالا و دارایی ارزی در شرکت ها، به دلیل رشد قیمت دلار نیمایی از این محل نیز شاهد شناسایی سود خواهیم بود که می‌تواند به جذابیت بیشتر سهام برای سرمایه‌گذاری در این شرایط منجر شود.

در پایان باید بگوییم با نظر به بسته ۱۰‌بندی سازمان بورس برای حمایت از بازار سرمایه روند رو به رشد و مثبتی را برای بازار در روز‌های آینده پیش بینی می‌کنیم البته در کنار این بسته گزارش خوب شرکت ها، وضعیت تکنیکال شاخص کل، مقدار p/e سهم‌ها باعث بازگشت اعتماد عمومی مردم به بورس و جذب سرمایه از بازار‌های دیگر به این بازار می‌شود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/eDZqT7