امروز شنبه، ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

بلینکن: زمان پایان دادن به حاکمیت نظامی در سودان فرا رسیده است

دولت آمریکا با گذشت یک سال از برکناری دولت غیرنظامی در سودان به ریاست عبدالله حمدوک، خواستار پایان یافتن حاکمیت نظامی در این کشور شد.

به گزارش فراسو به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، تقریبا یک سال قبل ارتش سودان دولتی به رهبری غیرنظامیان را سرنگون کرده و خواسته‌های دموکراتیک ملت را تضعیف کرد، اکنون زمان پایان یافتن حاکمیت نظامی در این کشور فرارسیده است.

بلینکن تاکید کرد: آمریکا به حمایت خود از سازوکار سه‌جانبه سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و ایگاد (سازمان بین دولتی توسعه در شرق آفریقا متشکل از کشورهای سودان، اتیوبی، اوگاندا، اریتره، کنیا، جیبوتی و سومالی) و تلاش‌های آنها برای رسیدن به یک راه‌حل و تشکیل دولتی غیرنظامی در سودان ادامه می‌دهد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه نیز گفت: تشکیل یک دولت غیرنظامی جدید در سودان کلید ازسرگیری کمک‌های بین‌المللی است.

گروه‌های سیاسی سودان در حال حاضر به رایزنی‌ها جهت رسیدن به فرمولی برای تشکیل دولتی غیرنظامی ادامه می‌دهند، همزمان تظاهرات برای توقف حاکمیت نظامی در سودان ادامه دارند.

عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان ۲۵ اکتبر ۲۰۲۱ عبدالله حمدوک، نخست وزیر این کشور و دولتش را برکنار کرده و در سودان وضعیت فوق‌العاده برقرار کرد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/WVPS9A