امروز پنج شنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

گروسی: ایجاد منطقه حفاظت شده برای نیروگاه زاپروژیا یک الزام فوری است

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌الملی انرژی اتمی در بیانیه‌ای ضمن هشدار نسبت به شرایط ناامن حاکم بر نیروگاه اتمی زاپروژیا ایجاد منطقه امن حفاظت شده را برای این بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا، ضرورتی مطلق و فوری خواند.

به گزارش فراسو به نقل از تارنمای هیل، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای نسبت به شرایط ناامن نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در اوکراین هشدار داد.

«رافائل گروسی» مدیرکل این نهاد بین المللی در این بیانیه تاکید کرد گلوله‌باران هفته گذشته آخرین منبع برق نیروگاه را قطع کرده و اکنون این بزرگترین تاسیسات اتمی اروپا به دیزل ژنراتورهای اضطراری وصل شده است.

نیروگاه زاپروژیا که در جنوب شرقی اوکراین واقع شده، از زمان آغاز جنگ در ماه فوریه (۵ اسفند) تحت کنترل نیروهای روسیه بوده است.

گروسی در بیانیه مزبور با اشاره به اینکه از سرگیری گلوله باران و هدف قرار دادن تنها منبع نیروی خارجی نیروگاه، به شدت غیرمسئولانه بوده، خواستار حفاظت از نیروگاه شد.

وی ضمن اعلام این خبر که قصد سفر به روسیه را دارد اضافه کرد که پس از بازگشت قصد بازدید از اوکراین را دارد تا طرح ایجاد یک منطقه حفاظت شده ایمن در اطراف زاپروژیا تسهیل شود و آن را “ضرورتی غیرمشروط و فوری” خواند.

حفاظت از نیروگاه زاپروژیا در ماه جاری به یکی از جدی ترین نگرانی ها در جنگ اوکراین بدل شده است. این امر به ویژه پس از تهدیدات «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه که اعلام کرده بود برای رسیدن به موفقیت دست به اقدامات شدیدتر می زند، نگرانی های بسیاری را برانگیخته است.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین اوایل این هفته از متحدان غربی خود خواست تا تحریم‌های پیشگیرانه گسترده تری را با هدف هشدار به پوتین بر سر استقرار تسلیحات اتمی به کار گیرند.

«جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا نیز اظهارات پوتین را جدی گرفته و در اظهاراتی گفت که رهبر روسیه وقتی در مورد استفاده احتمالی از سلاح های هسته ای تاکتیکی یا سلاح های بیولوژیکی و شیمیایی صحبت می کند، بلوف نمی زند.

از سوی دیگر، کارکنان اوکراینی حاضر در این نیروگاه به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده اند که سوخت ژنراتورهای دیزلی این نیروگاه تا ۱۰ روز دوام می آورد و مهندسان تلاش می کنند خطوط برق آسیب دیده نیروگاه را تعمیر کنند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/JGe2pW