امروز پنج شنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

کریس مورفی: روابط آمریکا با عربستان به هم خورده است

سناتور دموکرات آمریکایی تصمیم کشور‌های اوپک پلاس برای کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای تولید نفت در هر روز را دلیلی بر به هم خوردن روابط با عربستان دانست.

به گزارش فراسو، «کریس مورفی» سناتور دموکرات آمریکایی در مصاحبه‌ای کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای تولید نفت اوپک پلاس در هر روز رامورد انتقاد قرار داد.

به نوشته پایگاه اینترنتی «هیل» (نزدیک به کنگره آمریکا)، کریس مورفی در مصاحبه روز یکشنبه با یک برنامه شبکه «سی‌ان‌ان» گفت: «من مشکلی با این‌که رؤسای‌جمهور آمریکا به دیدار دوستان یا رقبای ما بروند ندارم. من فکر می‌کنم روشن است که در حال حاضر روابط ما به هم خورده است. این روابط در دوره‌های رؤسای‌جمهور دموکرات و جمهوری‌خواه به هم خورده است.»

سفر ماه جولای «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با هدف جلب نظر عربستان به دلیل وجود سوابق حقوق بشری منفی عربستان، با واکنش‌هایی منفی نیز همراه شد. اوپک پلاس بعد از سفر بایدن به عربستان افزایش تولید نفت را اعلام کرد، اما این افزایش کمتر از چیزی که کاخ سفید انتظارش را داشت بود.

کریس مورفی در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت: «ما حجم عظیمی سلاح به عربستانی‌ها می‌فروشیم. فکر می‌کنم باید در این فروش‌های تسلیحاتی به عربستان تجدید نظر کنیم. من فکر می‌کنم ما باید معافیتی که برای این کارتل اوپک پلاس در خصوص الزام آمریکا به کنترل قیمت قائل شده‌ایم را برداریم. فکر می‌کنم ما باید به حضور واقعی خود در خاور میانه و عربستان نگاهی بیندازیم.»

خبرگزاری رویترز پیش از این گزارش داده است تصمیم برای کاهش قابل توجه تولید نفت بدون توجه به خواسته‌های «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، نشان دهنده تیره شدن روابط واشنگتن و خانواده سلطنتی سعودی است که زمانی یکی از مهم‌ترین متحدان هم بودند.

همزمان «برایان دیس» رئیس شورای اقتصادی آمریکا گفت جو بایدن در پی مشورت با کنگره است تا درباره اولویت‌های تجاری با عربستان سعودی در موضوع فروش سلاح و حمایت‌های دفاعی تجدید نظر شود.

دیس در کنفرانسی مطبوعاتی گفت پس از تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، واشنگتن در چندین موضوع مرتبط به روابط با ریاض ارزیابی‌هایی خواهد داشت.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/Qj1uVC