امروز شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

چشم انداز تیره رشد اقتصادی صفر در ایتالیا

پیش بینی رشد ایتالیا به صفر کاهش یافت.

به گزارش فراسو به نقل از راشاتودی، نگرانی‌های انرژی باعث شده که لابی تجاری ملی ایتالیا چشم انداز تیره‌ای را به دست بدهد. بر اساس گزارش انجمن صنعتگران، انتظار می‌رود اقتصاد ایتالیا در سال ۲۰۲۳ به دلیل نگرانی‌های عمده در مورد تامین انرژی در بحبوحه تنش‌های رو به رشد بین روسیه و اتحادیه اروپا دچار رکود شود.

لابی اصلی تجاری این کشور، چشم انداز خود را برای رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۳ از ۱.۶ درصد پیش بینی شده در ماه آوریل به صفر کاهش داد. طبق این گزارش، اگر تنش‌ها بین اتحادیه اروپا و روسیه به حدی افزایش یابد که منجر به جهش بیشتر قیمت‌ها یا مسدود شدن عرضه گاز شود، اثر منفی روی فعالیت‌های تولیدی شدیدتر خواهد بود و به معنای رکود بارزتر خواهد بود.

این کاهش رتبه یک هفته پس از آن صورت گرفت که دولت این کشور پیش بینی رشد خود را برای سال آینده تا ۰.۶ درصد کاهش داد که دلیل آن افزایش سرسام آور هزینه‌های انرژی بود. با این حال، دولت مستعفی ماریو دراگی انتظار دارد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ به میزان ۳.۳ درصد افزایش یابد که در مقایسه با پیش بینی ۳.۱ درصدی که در ماه آوریل انجام شده بود، بیشتر است.

با این حال، این انجمن با اشاره به عملکرد عالی اقتصاد ایتالیا در نیمه اول سال جاری، برآورد خود را برای سال ۲۰۲۲ از ۱.۹ درصد به ۳.۴ درصد تغییر داد. از زمانی که اتحادیه اروپا طیف وسیعی از تحریم‌ها را علیه این کشور به دلیل بحران اوکراین اعمال کرد، مسکو و بروکسل بر سر تامین گاز طبیعی روسیه با هم اختلاف دارند.

این اقدامات روسیه را مجبور کرده تا عرضه گاز به چندین کشور عضو این اتحادیه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. از ماه فوریه، سهم گاز روسیه در واردات ایتالیا از ۴۰ درصد به نزدیک ۱۸ درصد کاهش یافته است. با این حال، مقام‌ها می‌گویند که می‌توانند با استفاده از منابع سوخت جایگزین، با کمبود مورد انتظار در زمستان امسال کنار بیایند. برای کاهش مصرف گاز هم، این کشور طرح صرفه جویی در مصرف انرژی را اتخاذ کرده است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/aGDjqi