امروز جمعه، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

تردد گردشگران عراقی و زایران ایرانی در پایانه مرزی چذابه به حالت عادی بازگشت

مدیر پایانه مرزی مسافری چذابه گفت: تردد گردشگران عراقی و زایران ایرانی عتبات عالیات در پایانه مرزی مسافری چذابه با پایان یافتن بازگشت زایران اربعین حسینی به وطن، به حالت عادی بازگشت.

به گزارش فراسو، عبدالحسین حیدری، افزود: زایران ایرانی عتبات عالیات تا پایان ماه صفر فرصت دارند بدون روادید به شهرهای مقدس عراق سفر کنند ولی گردشگران و زایران عراقی همچنان می‌توانند بدون روادید از مرز چذابه وارد جمهوری اسلامی ایران شوند.

مسوولان عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران و عراق توافق کردند زایران ایرانی در ماه‌های محرم و صفر به مدت ۲ ماه می‌توانند بدون روادید به شهرهای مقدس عراق سفر کنند.

وی گفت: هم اکنون روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ گردشگر عراقی و زایر عتبات عالیات از طریق مرز بین‌المللی و رسمی چذابه تردد می‌کنند.

اربعین امسال حدود ۳۵۸ هزار زایر از طریق گذرگاه مرزی چذابه برای شرکت در کنگره بین المللی اربعین به کربلای معلا مشرف شدند.قبلا پیش بینی شده بود اربعین امسال یک میلیون زائر از گذرگاه مرزی چذابه راهی کربلای معلا شوند.

به گزارش ایرنا صادرات کالا به عراق از مرزهای تجاری چذابه و شلمچه نیز از چهارشنبه هفته گذشته ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ پس از ۲ هفته تعلیلی موقت، از سرگرفته شد.

پایانه‌های مرزی چذابه و شلمچه در خوزستان ۲ مرز بین المللی برای صادرات کالا و تردد زایران و گردشگران ایرانی و عراقی هستند.

پایانه‌های زمینی چذابه و شلمچه و مرز دریایی خرمشهر به تدریج از تیر ۱۳۸۲ پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق برای صادرات کالاهای غیرنفتی به این کشور و در مهر همان سال برای عزیمت زایران عتبات عالیات بازگشایی شدند.

مرز شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر و چذابه در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب اهواز به ترتیب در حوزه‌های سیاسی شهرستان‌های خرمشهر و دشت آزادگان واقع شده‌اند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/gDWzxf