امروز شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

هیئت تطبیق مجلس آیین نامه واردات خودرو را بررسی کند

نماینده مردم قزوین گفت: از هیئت تطبیق می‌خواهم به روح قانون واردات خودرو یعنی تنظیم بازار، ایجاد رقابت و کاهش قیمت توجه کند اگر این موارد محقق نشود، بهتر است آئین نامه و قانونی نباشد.

به گزارش فراسو، لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ظهر امروز (چهارشنبه ۹ شهریورماه) در جمع خبرنگاران در رابطه با قانون واردات خودرو و آئین نامه آن گفت: آئین نامه واردات خودرو با تمام فراز و فرودهایی که داشت به تصویب رسید اما متأسفانه علیرغم همه پیگیری‌هایی که صورت گرفت مجلس در تدوین این آئین نامه همکاری نداشت.

سیاهکلی تصریح کرد: ایراد دیگر آن است که قرار بود بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد خودروها زیر ۲۵ هزار دلار و حدود ۲۰ درصد نیز بالای ۲۰ هزار دلار باشند. چرا که امروز در کشور به خودروهایی برای راهسازی و کارهای عمرانی و معدنی نیاز داریم و در حال حاضر خودروهای مناسب برای این حوزه موجود نیستند. چرا که از سال ۲۰۱۴ به بعد خودروهایی در این گریت وارد نشده است.

وی افزود: امروز خودروهای سال ۲۰۱۴ را با تفاوت ۲۰ درصد نسبت به قیمت واقعی در کشور خرید و فروش می‌کنند و این بی توجهی به پروژه عمرانی و صنعتی است که کار در این عرصه را سخت می‌کند.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: نکته دیگر آن است که قرار بود خودروهای زیر ۲۵ هزار دلار حداکثر تعرفه ۱۰ تا ۲۰ درصدی داشته باشند اما این تعرفه شناور در نظر گرفته شده و نمی‌دانیم چقدر است.

وی ادامه داد: اگر این چنین باشد یک خودروی ۲۰ هزار دلاری با تعرفه حدود ۸۰ درصدی مردم را مجبور می‌کند مجدداً به سمت پراید بروند. چرا که انتخاب بهتری برای آنها خواهد بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: چرا مردم باید خودرویی که قیمت آن ۴۰۰ میلیون است را بین ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان خریداری کنند. این بی توجهی به مشتری است.

سیاهکلی خاطرنشان کرد: در آئین نامه عنوان شده که برای واردات با تولید کنندگان هماهنگی وجود داشته باشد. این موضوع انحصار دیگری در بازار ایجاد می‌کند و حتماً غلط است. وارد کننده و تولید کننده با هم کاری ندارند و نمی‌توانند به هم مرتبط باشند.

وی عنوان کرد: مهمترین مشکل ما در عرصه خودرو انحصار است که همه چیز را در اختیار دو خودروساز داخلی قرار داده است. اگر واردات نیز همچون تولید به این دو خودرو ساز گره زده شود، قانون واردات خودرو اثری نخواهد داشت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: تنظیم بازار اهمیت بسیاری دارد. با توجه به آنچه معین شده باید حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار خودرو وارد کشور کنیم که اثرگذاری خاصی بر بازار نخواهد داشت. ما باید بالای ۱۵۰ هزار خودرو وارد کشور کنیم تا تأثیری در این عرصه ایجاد شود.

سیاهکلی تصریح کرد: واردات ۱۰۰-۱۵۰ هزار خودرو بر تولید ما اثری ندارد چرا که کشور ما سالانه بیش از یک و نیم میلیون خودرو نیاز دارد و تولید داخلی ما چیزی حدود ۸۰۰ هزار خودرو است. بنابراین هرچه قدر هم تولید افزایش پیدا کند تقاضا برای آن کماکان وجود خواهد داشت.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: از هیئت تطبیق مجلس می‌خواهم به روح قانون توجه کند. قانون یک روح و یک جسم دارد که اکثراً به جسم آن توجه می‌شود. ممکن است آئین نامه مذکور خلاف قانون نباشد اما روح این قانون برای تنظیم بازار، پاسخگویی به نیاز جامعه، ارتقای تولید داخل، ایجاد رقابت، کاهش قیمت و افزایش کیفیت بود. چنانچه آئین نامه واردات خودرو این موارد را ایجاد نکند، بهتر است اصلاً قانون و آئین نامه‌ای نباشد.

وی در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا گفت: وزارت صمت باید سامانه‌های عرضه خود را اصلاح می‌کرد که این موضوع محقق نشد. به علت همین نقص در وزارت صمت بود که موضوع فروش خودرو به سمت بازار بورس کشیده شد.

سیاهکلی بیان کرد: بورس محل خرده فروشی نبوده بلکه محل عمده فروشی است. هیچ جا در دنیا خرده فروشی خودرو در بورس صورت نمی‌گیرد. با این اقدام جایگاه بورس را جابجا می‌کنیم و به این بازار لطمه می زنیم. بنابراین به فروش خودرو در بورس اعتقادی ندارم.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: عرضه و تقاضا باید معنادار شوند. یعنی تا زمانی که میزان عرضه و تقاضا با همدیگر همخوانی نداشته باشد، عرضه در بورس، قرعه کشی و این قبیل اقدامات درمان مشکلات نخواهند بود و صرفاً آرام بخشی هستند که موضوع را به تعویق می‌اندازند و منجر به حل آن نخواهند شد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/C0cHrs