امروز جمعه، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

استقرار ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در مناطق آزاد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی از زمینه‌سازی برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در مناطق آزاد خبر داد و گفت: در حال حاضر بیشتر این شرکت‌ها در مناطق ویژه اقتصادی مستقر شده‌اند.

به گزارش فراسو، سعید محمد در مراسم امضای تفاهم‌نامه با معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به مزین بودن سال جاری با عنوان سال دانش‌بنیان‌ها، افزود: بر این اساس جا دارد که حرکت جدی‌تری را برای توسعه فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان اجرایی کنیم، بر این اساس مذاکره با معاونت علمی در این زمینه را از دو ماه قبل آغاز کردیم.

وی امضای این تفاهم‌نامه را از دستاوردهای این مذاکرات نام برد و اظهار کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تسهیل خواهد شد.

محمد با اشاره به پتانسیل‌های مناطق آزاد برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان ادامه داد: در حال حاضر ۲۵۰۰ واحد صنعتی در مناطق آزاد مستقر شده‌اند و تلاش داریم تراز واردات را نسبت به صادرات منفی کنیم و این هدف محقق نمی‌شود مگر آنکه به سمت تولید دانش‌بنیان و محصولات بر لبه فناوری حرکت کنیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در مناطق آزاد مجوزها را اخذ کرده و مستقر شده‌اند. این شرکت‌ها در حوزه‌هایی چون کشاورزی نوین، ساخت قطعات و تجهیزات، پزشکی و آی‌تی فعال هستند.

محمد اضافه کرد: در حال حاضر ۸ منطقه آزاد راه‌اندازی شده است و ۷ منطقه آزاد دیگر به این مجموعه اضافه می‌شود. علاوه بر این ۳۳ منطقه ویژه اقتصادی در سراسر کشور فعال است.

به گفته وی بخش عمده‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان در مناطق ویژه اقتصادی مستقر هستند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/8eTc2a